A kormány törvényjavaslata bevezeti a »tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet« fogalmát, ami – a menedékkérők számához kötött esetek mellett – fennáll bármely olyan migrációs helyzettel összefüggő körülmény kialakulása [esetén], amely valamely település közbiztonságát közvetlenül veszélyezteti (T/5983 13. §). A válsághelyzetet a parttalanul értelmezhető feltételek megléte esetén (amelyek, ha a törvényjavaslat hatályban lenne, a Keleti Pályaudvaron az elmúlt napokban történtek alapján is megállapíthatóak), a kormány rendelheti el rendeletben hat hónapra, de ezt az időtartamot akár meg is hosszabbíthatja. Az egyetlen korlátot az jelenti, hogy az időtartam meghosszabbításáról be kell számolni az Országgyűlés rendészeti bizottságának.
A válsághelyzet megállapításának célja és értelme, hogy a jogrendszer általános szabályaitól eltérhessenek. A képviselők által jegyzett törvényjavaslat ilyen eltérésekre a rendőrséget és a honvédséget is feljogosítaná. A rendőr e külön felhatalmazás birtokában szabadon beléphet magánlakásba, mondván, jogellenesen tartózkodó valakik után kutat (T/5985 3. §). A honvédség új feladatköreként közreműködne az államhatár őrzésében, védelmében és a tömeges méretű migráció kezeléséhez szükséges intézkedések végrehajtásában – amihez fegyverhasználati jogot kapna (4. §), vagyis »szándékosan személyre irányított, célzott lövést« adhatna le! Ugyanakkor a javaslat szerint még csak nem is minősül fegyverhasználatnak a gumilövedék, a pirotechnikai eszköz, a könnygázgránát és az elfogó háló lőfegyverrel való kilövése sem (7. §).
Természeti, társadalmi katasztrófák gyors és hatékony kezelésére, elhárítására alkotmányos államok is bevezetnek különleges jogrendeket, amelyekben leginkább a végrehajtó hatalom szervei kapnak többletjogokat a gyors és hatékony intézkedés érdekében. Ezekre az Alaptörvény is ad felhatalmazást. Amint a történelmi példák mutatják, a különleges jogrendek a diktatúrák melegágyai lehetnek. Ennek kizárását célozzák az alkotmányos garanciák: hogy a hatalomgyakorló szerv jogait az Alaptörvény mellett sarkalatos törvények határozzák meg, hogy különleges jogrend kivételesen és időlegesen rendelhető csak el, és a döntéshozó szervek ellenőrizhetők és elszámoltathatók.
A »tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet« kategóriája nagyon is emlékeztet a különleges jogrendre. Az Alaptörvényt azonban, amely Magyarországon a különleges jogrendek alapjait szabályozza, a most benyújtott javaslatok sem egészítenék ki e fogalommal. Ezért, miközben hasonlóan elfogadhatatlan, mégis őszintébb a Jobbik alaptörvény-módosító javaslata, amely a veszélyhelyzet (az Alaptörvény által ma is szabályozott egyik különleges jogrend) fogalmát terjesztené ki a »humanitárius katasztrófa«, illetve annak megelőzése esetére, és ugyancsak lehetővé tenné a honvédség bevetését a határ védelmére.
Mivel a javaslatok némelyike kétharmados többséget igényel, a kormánynak ellenzéki partnerre van szüksége. Ebben az ügyben a kormánypártok partnere csak a Jobbik lehet. Kérdés, milyen áron.