
Ha az ember ügyes vagy éppen ügyetlen, jó eséllyel elkerüli ezeket a sorsfordítókat és nem kell szembenéznie a hatalom súlyával vagy nem kényszeríti vállalhatatlan kompromisszumokba saját telhetetlen egója.
Amikor néhány évvel ezelőtt belevágtunk a Cinema Inferno című film elkészítésébe, ez két kérdés izgatott. A hatalom drogja és a művészek hiúsága.
1949-re a szovjet fegyverek Rákosit Magyarország mindenható urává tettek, neki szólt az ének, neki zúgott a taps. De ahelyett, hogy kicsit hátradőlt volna, megnézve, mennyit ér a tartomány, ő inkább klasszikus diktátorokhoz méltó paranoiás ámokfutásba kezdett. Ennek a sötét korszaknak a felütése volt a Rajk-per.
Ez azért volt különleges, mert a fasiszta, a náci, a demokrata ellenségek elfogytával, egy monstre nagy nemzetközi perben Rákosi saját eszme- és harcostársát, kormányának tagját, a mozgalom feddhetetlen szószolóját küldte vesztőhelyre. Vasárnap még mosolyogva ígérte meg a balatonaligai kormányüdülőben, hogy csütörtökön a feleségével elmennek babanézőbe a Rajkékhoz, hogy aztán másnap Péter Gáborék az újszülött kiságya mellől vigyék el az apát meg az anyát. Hogy azzal a Kádárral rugdostassa meg, aki korábban jó barátja volt, és hogy a kommunista hatalomátvétel első évében ne csak azt nyelesse le az országgal, hogy szeretni kell a kommunistákat, hanem azt is, hogy nagyon nem mindegy, azok közül is kiket. Mindezt csak azért, hogy ő legyen az egyetlen, a megkérdőjelezhetetlen. Sztálin leghűségesebb tanítványa.