Közös kutatást végzett az Átlátszó.hu, a K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország. A szervezetek az október 12-ei önkormányzati választás és az azt megelőző kampány átláthatóságát vizsgálták különböző szempontok alapján. Megállapításaik szerint a kormánypártok költhették messze a legtöbbet a kampányban, illetve az ő hirdetéseik jelentek meg a legnagyobb mennyiségben. A szervezetek egyúttal minimumprogramot hirdettek az önkormányzati átláthatóság érdekében. A civilek választási visszaéléseket is feltártak az október 12-ei voksoláson.
A szervezetek csütörtök délelőtt Budapesten tartottak sajtótájékoztatót. A Transparency International Magyarország nevében Ligeti Miklós bemutatta a kampányfinanszírozás jelenlegi szabályozását. Szerintük átláthatatlan a pártok gazdálkodása: beszámolóik formálisak, a nyilvánosságra hozatal szabályozatlan, a szankciók pedig gyengék. A kampánnyal kapcsolatos ÁSZ-ellenőrzés során csak formailag ellenőrzik a számlákat. A hirdetések szabályozása eltérő a különböző platformokon: az elektronikus politikai reklám ingyenes, a nyomtatott reklámok tarifája nyilvános, de a közterületi óriásplakátok tarifája titokban tartható.
A négy szervezet a kampány kutatása során napi szinten gyűjtötte az információkat, Budapestre, Győrre, Pécsre, Szegedre, Debrecenre és Miskolcra koncentrálva (mely városok több mint kétmilliós választónépességet tesznek ki összesen). A kutatásban a politikai, fizetett médiahirdetésekre, a pártok és támogatóik nyilvános rendezvényeire, a közvetlen kommunikációs eszközökre (plakátok, szórólapok, sms-ek, postai küldemények) és a pártok szervezési költségeire fókuszáltak. Sajtófigyelést végeztek, felhasználták a Kantar Media hirdetési adatait, eközben önkéntesek hálózata vett részt a kampányeseményekben, közvélemény-kutatást végzett az IPSOS, valamint forrásként szolgált az Outdoor Media Audit közterületi hirdetésekről szóló kutatása.
Mindent tarolt a Fidesz-kampány
Mindezek alapján pontos adatok, illetve becslések álltak rendelkezésre a monitorozó szervezetek számára. A számítások és becslések alapján a Fidesz önkormányzati választási kampánya több mint 2 milliárd forintba került, ám ebből csak mintegy 1100 millió forintot fizetett maga a párt. A fennmaradó mintegy 900 millió forint értékű kampánnyal ugyanis a szervezetek szerint a kormány és kormánypárti önkormányzatok támogatták a Fidesz választási győzelmét. A baloldali pártok (DK, Együtt, MLP, MSZP, PM) önkormányzati választási kampánya 418 millió forintot tehetett ki, a Jobbiké 280 milliót érhetettt, míg az LMP 50 millióból kampányolhatott az önkormányzati választásokra.
Ha a listaárat vesszük figyelembe, a monitorozók szerint a Fidesz mintegy 665 millió forint értékben hirdette a párt önkormányzati jelöltjeit óriásplakátokon, ugyanerre a baloldali tömörülés 110 millió forint értékben áldozott. A Jobbik óriásplakát-reklámjai 140 millió forintot értek, míg az LMP mindössze 7 millió forint értékben hirdetett a közterületeken – áll a kutatásban.
A kormány eközben közpénzből finanszírozta a „Magyarország összefog”, és az „Elszámoltatjuk a bankokat!” szlogeneket, valamint a rezsicsökkentést népszerűsítő hirdetési kampányt. Emellett a kutatók szerint a fideszes vezetésű települések is kivették a részüket a kampányból. A monitorozók számításai szerint a Fidesz választási győzelmét hatszor annyi közterületi politikai reklám támogatta, mint a többi parlamenti pártét együttvéve: A 9500 kormánypárti plakáttal szemben a baloldalnak 700, a Jobbiknak 824, az LMP-nek pedig 47 plakátja volt. A közterületi reklámok adatainak forrása az Outdoor Media Audit és a Kantar Media voltak.
A civil kampánymonitor csak a közterületi óriásplakátok listaárait tudta figyelembe venni, a valódi költségek titokban tarthatóak. Ezért azt nem lehetett megállapítani, hogy a pártok pontosan hány forintot fizettek az óriásplakát-reklámokért, csak az derült ki, hogy a pártok által megvásárolt közterületi reklámok mekkora piaci értéket képviselnek.