Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból!
A miniszterelnök inflációról, a magyar uniós elnökség eredményeiről, a gazdaságról, valamint a fantasztikusnak ígérkező 2025-ös évről is beszélt. Összefoglalónk.
Újabb trafiktörvény jön, miszerint egyetlen helyről szerezhetik be majd a dohányt a nemzeti trafikok. Emellett egészségügyi hozzájárulást is bevezetnek a dohányiparban, amelynek az amerikai Philip Morris fizetheti majdnem a felét.
A dohánytermék-kiskereskedelem integrációjáról szóló törvény tervezete szerint 2015 május elsejétől már nem dönthetnék el a trafikok, hogy honnan szerzik be az árut, hanem a létrejövő dohánykiskereskedelmi-ellátótól kéne vásárolniuk – írja a 444.hu. Az ellátónak minden megyében lennének raktárai, és csak neki adhatnának el a dohánygyárak és nagykereskedők, illetve tőle vehetnének a kiskereskedők, azaz a nemzeti trafikok.
A tervezet szerint ráadásul az ellátónak csak hatvan nap múlva kellene kifizetnie az átvett termékek árát a nagykereskedőknek, úgy, hogy a trafikok számára 15 nap a fizetési határidő. Tehát elvileg másfél hónapig is ülhet majd a pénzen az ellátó.
A törvény azt is rögzítené, hogy mekkora lehet az árrés: az ellátó a cigarettát a kiskereskedelmi ár 87 százalékáért, a többi dohányárut pedig 85 százalékáért kell, hogy átvegye. A trafik pedig a cigarettát 88,5–90 százalék közti áron, a többit (vágott dohány, szivar, szivarka) pedig 87–90 százalék közötti áron adhatja el. Tehát ezer forintból a legnagyobb árrés esetén 30-at keres majd az ellátó és 100-at a trafikos – foglalja össze a portál. A 444 egy logisztikai szakembert is megkérdezett, aki szerint az ellátónak nagyjából 5-6 milliárd forint tiszta haszna lehet különösebb kockázat nélkül.
A tervezet szerint az ellátó lehet egy állam által létrehozott zártkörű részvénytársaság, vagy pedig meghívásos pályázat útján választja ki a céget a miniszter. Azonban csak olyan cég kaphatja meg a koncessziót, amely legalább 15 éve dohánykereskedelemmel foglalkozik, nem volt félmillió forintnál nagyobb köztartozása, és 2005 óta nem büntették meg 20 millió forintnál nagyobb összegre. A Magyarországon működő nagy amerikai dohánygyárakat, a Philip Morrist és a BAT-ot már bírságolták meg ennél nagyobb összeggel az utóbbi években – mutat rá a 444, utalva rá, hogy a Continental esetében ilyenről nem tudni, és ez a cég már az első trafiktörvénnyel is jól járt: a cég tulajdonosaihoz köthető személyek ötszáz trafikkoncessziót nyertek el. A cég tulajdonosa, Sánta János és Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter barátsága ráadásul közismert – teszi hozzá a cikk.
A dohányiparban emellett egyszeri egészségügy hozzájárulás kivetését is tervezi a kormány, amelynek az amerikai Philip Morris lehet a legnagyobb vesztese. A vs.hu szerint ez az amerikai kitiltási botrányra adott válasz lehet.
Összesen 13,6 milliárd forint bevételt vár a kormány az új adótól, ebből a vs.hu szerint 6,3 milliárdot az amerikai Philip Morris fog majd befizetni, míg a Continental-ra csak 48,8 millió forint jutna.
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban azt mondta pénteken, hogy részben a tervezett, de végül elvetett internetadóból remélt bevételt akarják ezzel pótolni. Csütörtökön azonban még arról volt szó, hogy kifejezetten csak az egészségügyre költik az így befolyt összeget.