*
A liberális demokrácia kritikája nem azt jelenti, hogy Girolamo Savonaroláknak kellene felügyelni minden lépésünket, s ezentúl zárdába neveljük a gyermekeket (ezzel szemben a keresztényekkel és konzervatívokkal érthetően azonosított erkölcscsőszködés régóta fokozottabban dívik az életmódfasiszta progresszívek között is).
A válságot látjuk – nem csak a gazdaságit, hanem az identitásbelit is. A történelem arra tanít, hogy nincsenek végleges berendezkedések. Egy birodalom, egy korszak úgy gondolja, övé a lehetséges világok legjobbika – aztán jön egy még jobb. Vagy csak szimplán egy másik. Egy birodalom, egy korszak úgy gondolja, ő a történelem vége, eljött az örök béke időszaka – aztán kiderül, hogy mégsem, és talán boldog békeidőkként emlékeznek rá.
A liberális demokrácia sem biztos, hogy a történelem vége, s lehet, hogy létezik nála jobb is, csak nem előre kigondolt rendszerként születik meg. Viszont biztos, hogy van rosszabb nála. Bizonyára sokat lehet tanulni az ázsiaiak munkabírásától, a muzulmánok öntudatából, Kína modernizálásából. De ha a tankönyvi, fiókból előhúzható, kész ideológiai rendszerek, történelmi példák másolását elutasítjuk, akkor a kortárs példákat sem érdemes kötelezően importálandó példának felmutatni.
Nem tudom, jön-e valami a liberális demokrácia után a nyugati világban. Nem tudom, hogy ha jön valami, akkor az még jobb lesz-e, vagy a liberális demokráciára fogunk boldog békeidőként tekinteni. Egy politikusnak pedig feladata, hogy megoldást keressen a felismert problémákra, elébe menjen a történelem kihívásainak, s ne tétlenül nézze, hanem alakítsa azt.
De akár jobb, akár rosszabb jön a liberális demokrácia után: ha jön valami, nem vagyok benne biztos, hogy azt politikai rendszerek cserélgetése révén politikusok hozzák el. Sokkal inkább a politikai közösség mentalitásváltozása, vagy még inkább a történelem kataklizmái hozhatják azt magukkal. Mindez abból a szempontból mindenképp nyugtalanító, hogy túlnyomó többségünk ragaszkodik a megszokotthoz (mondhatjuk ezt bizonyos „konzervatív attitűdnek”). Rendszerváltás utáni liberális demokráciánk tökéletlen, de megszoktuk és ismerjük, így ha jelentős, hirtelen változás áll be a történelmi kényszerek révén, akkor egy darabig biztosan kényelmetlenül fogjuk érezni magunkat. A régiekkel szemben van történelmi tudatunk, ám ez korlátozott.
De ha már esetleg mégis liberális demokráciának tartott államberendezkedéseinket szeretnék a politikusok megreformálni, akkor jó lenne, ha nem ázsiai példákhoz nyúlnának; hanem saját, nyugati civilizáción belüli tapasztalatainkat, történelmünket hívnák segítségül, hogy ne öntsük ki a fürdővízzel a gyereket is.
*
A régi világok emberei viszonylag szabadnak gondolták magukat, helyükön érezték magukat. A saját világát tudta élni egy-egy régió, település közössége, a „szabadság kis köre”, mivel a technikai-logisztikai feltételek nem voltak meg ahhoz, hogy olyan szisztematikusan kontrollálni lehessen a lokális közösségeket, mint manapság. A hatalom nem annyira horizontálisan, hanem inkább vertikálisan oszlott meg. Az elzártságból adódóan nagyobbak voltak a regionális különbségek, mégis közösebbek voltak a hitek.
Ma fordítva van, szinte már az egész világon. Lehet, hogy ha mennyiségi összehasonlító elemzést készítenénk a mai értelemben vett szabadságjogok érvényesüléséről a történelem különféle korszakait, kultúráit megvizsgálva, a liberális demokrácia vezetne (bár a gyűlöletbeszéd-törvények hagynak némi kételyt maguk után).
Ezzel együtt egyáltalán nem vagyok biztos, hogy a történelem népei tömegesen, fejvesztve rohannának a huszadik század második felének liberális demokráciáiba. Számunkra persze a régiek szabadság-érzékelése lehet idegen; s lehet, hogy egyszer mi is régiek leszünk egy jövő nemzedék számára.