Az NFM utalt arra, hogy a szervezet februári keresetlevelében az akkor már több napja kihirdetett magyar-orosz kormányközi egyezményt kérte kiadni. Az egyesület egy 2012-es kormányhatározatra hivatkozva olyan dokumentumok kiadására is igényt tartott volna, amelyek egy része a paksi bővítéssel összefüggő koncepcióváltás miatt nem készülhetett el – tették hozzá.
„Mivel győzelemről nem számolhatott be, az Energiaklub azzal a valóságtól teljesen elrugaszkodott állítással vezette tévútra a sajtót és a közvéleményt, hogy a paksi bővítés kapcsán semmiféle megalapozó háttérelemzés, hatásvizsgálat nem létezik. Tette azt annak ellenére, hogy az atomenergia-kapacitás fönntartását célzó projekt megvalósításáról ma is szabadon, bárki számára hozzáférhető sok ezer oldalnyi előkészítő anyag” – fogalmaz a közlemény. Nyilvánosan elérhető anyagok egyebek között a Nemzeti Energiastratégia és megalapozó dokumentumai, a Nemzeti Éghajlat-változási Stratégia (NÉS-2) tervezete, az MVM csoport által készített és készíttetett tanulmányok, vagy a Magyar Villamosenergia-rendszer közép- és hosszú távú forrásoldali kapacitásfejlesztése, 2013 című vizsgálati dokumentum – jelezték.
Kiemelik: a közérdekű adatok megismerhetővé tétele a jogszabályi keretek között minden adatkezelőnél folyamatos. A törvénnyel kihirdetett magyar-orosz kormányközi egyezmény szerint, az abban foglaltak végrehajtása érdekében a felek a jövőben szerződéseket kötnek. Az úgynevezett Megvalósítási Megállapodásról szóló részletes tárgyalások a közeljövőben indulhatnak meg, a tárgyalási pozíciót megalapozó szakértői vélemények közzététele hátrányos helyzetbe hozná a magyar oldalt. Ebből a megfontolásból tehát minden adatkezelőnek különös körültekintéssel kell eljárnia – mutat rá az NFM.