Azt magyarázzátok el nekem, hogy van az, hogy valakiről minden kikerülő információt meghamisítanak

Ha ezt nem tudjátok elmagyarázni, akkor azt mondjátok meg, hogy miként akadhat olyan nagykorú, cselekvőképes ember, aki mindezt elhiszi.

Nagy Imre ideálisnak tűnt arra is, hogy a baloldaliak általa gyorsan és feltűnésmentesen elhatárolódjanak Kádártól, akinek a köpenyéből vagy krumplileveséből egyébként kibújtak. Gyilkosával, Kádárral nem ellentétes, hanem párhuzamos a sorsuk.
„Nyilván nem elég csupán rányitni az ember szemét valamely célra és aztán kést nyomni a kezébe: mert nem való neki késsel játszani, kísérletezgetni.” (Arthur Koestler: Sötétség délben)
Tegnap volt a Magyar Függetlenség Napja. Ünnepségek, koncertek, tűzijáték, konfetti, brillantin, szerpentin, ahogyan Hofi Géza mondta. A történeti apropó a függetlenség ünneplésére Nagy Imre és társai újratemetése 1989 nyarán, a nagygyűlés a Hősök terén és Orbán Viktor beszéde, a szovjet csapatok kivonásának egyik első, nyílt követelése. Magam is emlékezem a televízióban látott hatalmas tömegre, a lelkesült arcokra és környezetem ijedelmére: mi lesz ezekből, amiket ez a fiatalember beszél itt. Még csak néhány hónappal előtte nyilatkozta először Pozsgay elvtárs, hogy 1956-ban „népfelkelés” zajlott, és ezzel élesen szembefordult az addigi „ellenforradalom” narratívával. Pozsgay ezt valamiféle bizottság tagjaként nyilatkozta, amely bizottság „megvizsgálta”, hogy mi is történt '56-ban. Hogy pontosan mit és hogyan vizsgáltak, azt nem tudom. Szerintem azt vizsgálták, hogy miképpen tudnak a legkisebb erkölcsi veszteséggel kifarolni az addigi álláspontjuk mögül. Akkor azt gondoltam, hogy erkölcsi téren semmi vesztenivalójuk nincs, egy ország veti meg őket. Hogy mekkorát tévedtem, az 1994-ben derült ki, és azt az ország azóta sem tudta kiheverni.
Érdemes megállni egy pillanatra és elgondolkodni, hogy tulajdonképpen hogyan is állunk ezzel az '56-os szabadságharccal és forradalommal. Nem arra gondolok elsősorban, hogy mi történt az 1956. október 23-a és nagyjából november 11-e közötti pár napban. A magyar történésztársadalom létszámát és elszántságát figyelembe véve ugyanis biztos vagyok benne: nemsokára tudni fogjuk azt is, hogy mi történt a belügyminisztérium második emeleti férfivécéjében 1956. október 30-án déli 11 óra és 11 óra 15 perc között – akkor is, ha nem érdekel bennünket. Egyedül azt nem tudjuk meg soha, hogy a németországi Wertheim ipari negyedében megbúvó Gyula Horn Strasse heroikus névadója vajon lőtt-e akkoriban mindenféle nőkre és gyermekekre, mert azok a papírok egyszer s mindenkorra eltűntek. Van ilyen. Nálunk meg különösen.
Sokkal érdekesebb, hogy nekünk, maiaknak mit mond ez a dolog, s mi az az ünnepi fény, aminek be kéne ragyognia.
*
A történeti események – amelyek egy nemzet emlékezetének kitörölhetetlen részét képezik – és az ünnepek mindig kötődnek bizonyos emblematikus személyekhez, akik a szereposztás szerint megtestesítik a jó és a gonosz oldalt, akiket a nép szívébe zárhat vagy kiszögezhet a szégyenfalra. A tapasztalat azt mutatja, hogy ha nem sikerül megfelelő, alkalmas, nagy történelmi példaképeket találni, akkor az adott eseménnyel nem, vagy csak felületesen azonosulunk. Néhány oldal lesz a nemszeretem történelemkönyvekben és kötelező, unalmas iskolai esemény: újabb ok arra, hogy felnőni vágyjunk, amikor – reméljük – nem kell már részt venni ilyeneken. (Nem a fenét, akkor kezdődik csak igazán.)
Nézzük csak meg, milyen nagyszerűen működik e tekintetben Mátyás király és a gonosz főurak, Rákóczi és az áruló Károlyi, valamint Kossuth és Haynau kettőse, mennyire segítik az azonosulást nagyon régen történt eseményekkel. Hősökre van szükségünk, hogy azonosulni tudjunk velük; hőseinknek pedig ellenségekre, hogy legyőzve azokat vagy a jó ügy nevében elbukva hősökké váljanak. Többek között azért nem lehetett „nemzeti” ünnepet kreálni a Nagy Októberi Szocialista Forradalomból, mert nem állt rendelkezésre ilyen hős. A kopasz, kecskeszakállas, vérbajos Lenin vajmi kevéssé volt alkalmas erre. A baloldaliak közül a legelfogadottabb figura Kádár János volt – Kádár apánk ahogy a nép nevezte –, miután sikerrel elhitették róla, hogy ő valóban a kisebbik rossz, ami talán igaz is volt. Az '56 utáni konszolidációtól 1989-ig, gyakorlatilag a haláláig sugallták, mit sugallták, harsogták róla, hogy ő a nép barátja, az egyszerű, aszketikus férfiú, aki megértéssel van az ő népe iránt. Elfogadták, mert a kor és rendszer legtehetségesebb propagandistái állították róla, hogy nem több mint egy közülük − opportunista, mint ők, nem kerget ábrándokat. Elfogadták, mint később a valóságshow-szereplőket: pont olyan, mint mi, mi baj lehet vele?
Változtak azonban az idők. A rendszerváltozás után új ünnep/ünnepek után kellett nézni, olyan után, ami az elmúlt ötven év tagadása volt ugyan, ám valamiképpen mégis belefért az általános baloldali történetfelfogásba is. Nem lehetett mondjuk Horthy 1919-es budapesti bevonulását megtenni nemzeti ünnepnek, miután előtte egyfolytában fasisztázták; egyáltalán, semmi nem lehetett 1945 előttről, hiszen akkor a nép irtózatos nyomorban élt, s mindennek tetejében még nagybirtok is volt, annál szörnyűbb pedig nincsen. Ezt tanították negyven évig.
*
Az '56-os forradalom alkalmasnak tűnt arra, hogy így vagy úgy, de mindenki felsorakozzon mögötte. Vezetői, élükön Nagy Imrével, kipróbált kommunisták voltak, személyükben szimbolizálhatták a baloldal megújulóképességét és hazaszeretetét, ezeket ugyanis rettentően kellett szimbolizálni, mivel sokaknak komoly kétségei voltak a baloldal ilyen tulajdonságai tekintetében. Kellően rövid ideig tartott ahhoz, hogy ne derüljön ki, mit is akartak az egyes résztvevők. Így nem is ugrottak egymás torkának, majd csak később az emigrációban. A heroikus és kilátástalan harc az orosz hordák ellen pedig mindenki szimpátiáját elnyerhette. Úgy tűnt: konszenzus alakítható ki, végre egy olyan esemény, amelyet mindenki a magáénak tekinthet. Akik továbbra is ellenforradalomnak gondolták, azok – mint Biszku Béla – ez idő tájt éppen behúzták a fülüket-farkukat, nagyon messze voltunk még a pökhendi, horni „na és?”-től. Már csak a hősöket kellett megkeresni. És itt kezdődtek a bajok.
A még velünk élő ötvenhatosokról gyorsan kiderült, hogy – nem meglepő módon – nem nagyon szívlelhetik egymást és politikailag nagyon elkötelezettek. Elnézve mondjuk Mécs Imrét és Wittner Máriát – akiket egyként halálra ítéltek '56 után, elgondolkodhat az ember, hogy vajon mennyivel kellett volna tovább tartania a forradalomnak, hogy egymás ellen forduljanak a résztvevők. Tartok tőle, hogy nem sokkal. Halott hősök kellettek hát, akik nem tudnak tiltakozni a róluk alkotott kép ellen és nem rontják el a jól kitalált történetet. Ideálisnak tűnt Nagy Imre, a mártír miniszterelnök, akit egy nyilvánvalóan koncepciózus perben ítéltek halálra, és nagy emberi tartásról téve tanúbizonyságot méltósággal fogadta ezt, igazi férfiként ment a vérpadra. Ugyanakkor tagadhatatlanul igazi baloldali volt, nem lógott ki a már akkor készülő „a baloldal jó, a jobboldal rossz” narratívából.
Nagy Imre ideálisnak tűnt arra is, hogy a baloldaliak általa gyorsan és – reményeik szerint – feltűnésmentesen elhatárolódjanak Kádártól, akinek a köpenyéből vagy krumplileveséből egyébként kibújtak, hiszen ő végeztette ki. Itt azonban egyszerre több problémával is szembe kellett nézni. Először is, hirtelen szembe kellett fordulni az általuk addig sugallt Kádár-képpel, a kedélyes, jó szándékú népfiből véreskezű gyilkost kellett varázsolniuk ugyanazoknak, akik nemrég még az ellenkezőjét állították. Azért, hogy előálljon a jófiú-rosszfiú felállás, a hős és az ő ellensége. Másodszor a teljesen jellegtelen megjelenésű, karizma nélküli Nagyból echte hőst kellett faragni, ami legalább olyan nehéz feladat, mint Bajnaiból politikust varázsolni. Harmadszor pedig kellett – volna – valamit kezdeni Nagy valódi történeti szerepével.
Nagy ugyanis tipikus moszkovita kommunista volt. A bolsevik pártba a Szovjetunióban lépett be és ott is élt addig, amíg az orosz csapatok gardírozásával haza nem tér, hogy megvalósítsa a nagyszerű társadalmat, amelyben szerencséje volt élni 1930-tól 1945-ig. Pontosan tudta, hogy mi következik. Tizenöt évig élt abban a rendszerben – a megvalósult baloldali humanizmus körülményei között –, túlélte, tehát biztosak lehetünk benne: pontosan úgy megmártózott minden mocsokban, részt vett minden árulásban, besúgásban, mint a többiek. Másképpen nem lehetett túlélni, és még így is szerencse kellett hozzá. Itthon azonnal és tétovázás nélkül nekilát a nagy feladatnak: tízmillió fasisztával építeni a szocializmust. Fontos feladatot kapott. Valamiért agrárszakértőnek tartották, talán azért, mert dolgozott lakatosként mezőgazdasági gépgyárban, így – Rákosival vagy Gerővel ellentétben – meg tudta különböztetni a cséplőgépet a harckocsitól. Egyébként is tudjuk: egy igazi kommunista bármihez ért. 1951. március 2-án az MDP II. kongresszusa után a KV újfent a PB, s egyidejűleg a Titkárság tagjai közé választotta. 1952-ben megkapta miniszterelnök-helyettesi és begyűjtési miniszteri kinevezését. Ebben a minőségben is százezrek megnyomorításáért, mindenféle erőszakért, kuláküldözésért felelős, ő a „padláslesöprő” miniszter.
Kétségtelenül nem tartozott a héják közé. Az olyan paranoid gyilkosokhoz képest, mint Rákosi, Rajk vagy Gerő, kifejezetten szelíd természetű volt, ez azonban nem jelentette azt, hogy nem érdemelte volna meg a felelősségrevonást. Hamar összerúgta a port az akkorra már teljesen buggyant Rákosival, aki többször is megtámadta; de – valamiért – Moszkvában mindig a pártját fogták, így elkerülte a börtönt vagy – akkor még – elvtársai kezéből a kötelet. Rákosival folytatott vitáitól eltekintve éli a nómenklatúra-arisztokrácia mindennapi életét, a Pasaréti úton lakik és tanít az egyetemen – ami biztosan tanulságos lehetett. Önkritikát gyakorol, amikor kell; pontosan olyan, mint a többiek. Hazudni is ugyanúgy szeret: „Új országot teremtettünk és szabad, boldog életet a népnek” − jelentette ki például 1954. december 21-én az Ideiglenes Nemzetgyűlés megalakulásának tízéves évfordulóján elmondott ünnepi beszédében.
Mivel ismert ellenfele Rákosinak, valahányszor az meggyengül, Nagy automatikusan megerősödik. A belső hatalmi harc logikája szerint mindent ellenez, amit Rákosi helyesel és viszont. Így lesz „engedékeny”, már persze Rákosihoz vagy Gerőhöz képest. '56-ban elsősorban csak sodródik az eseményekkel. Nemhogy akkor, még jóval utána sem tudta, hogy mit gondoljon az egészről. „Nem mondhatom másként [...], mint hogy forradalom volt. De ami történt, nem nevezhetem másként, mint ellenforradalom fasiszta elemekkel [...], ezt elmondhatom, de ugyanakkor forradalom is volt” − válaszolta roppant összefogottan, a Budapestről Romániába küldött Kállai Gyulával folytatott beszélgetése során arra a kérdésre, hogy forradalom volt-e 1956.
*
Gyilkosával, Kádárral nem ellentétes, hanem párhuzamos a sorsuk. Mindketten a pártvezetés azon kisebbségéhez tartoznak, amely nem veszítette el teljesen a józan eszét és érzi, hogy csinálni kellene valamit, mert így nem mehet tovább. Mindketten elkötelezetten a szocializmus és saját hatalmuk túléléséért dolgoznak, fegyvertársak az első napokban. Csak Kádár számot vet a realitásokkal és – mivel a többiekhez hasonlóan – tökéletesen amorális, elárulja őt. Nagy ismerte az elvtársait: amikor nem találja Kádárt és jelentik, hogy özönlenek be az orosz csapatok, bizonyára jól tudta, mi következik.
1958. június 15-én Nagy Imrét halálra ítélik Gimes Miklós és Maléter Pál társaságában. Az ítéletet emelt fővel fogadják és másnap hajnalban végre is hajtják rajtuk: testüket jeltelen sírba temetik, aszerint az eljárásrend szerint, amelyet Nagy előző miniszterelnöksége alatt fogadnak el a „nép ellenségei” holttestének eltüntetésére. Ilyen a sors különös, éjfekete humora.
Hármuk közül Gimes az egyetlen, aki maradéktalanul bírja a szimpátiámat. Feljegyezték: végigaludta a kivégzése előtti éjszakát, belenyugvással, már-már várva a halált. Ő volt az egyetlen, akinek bűntudata volt: nem '56-ért, hanem amit előtte tett sok-sok ember ellen, elbódítva a racionális társadalom-átalakítás mákonyától, áthágva jó erkölcsöt és jó szándékot.
A többiek ártatlannak vélték magukat, amint azok is voltak – azokban a bűnökben, amiért végül is elítélték őket. Nem is fogták fel, mekkora bűnöket követtek el embertömegek és a hazájuk ellen. Egyébként meg régen megértek az elszámoltatásra. Egyedül Gimes értette meg azt, ami történt: bűn nem marad büntetlenül. Ő tudta: ami történik vele, azt megérdemelte, és most bűneit levezekelve térhet meg a Teremtőjéhez. Mi pedig fohászkodhatunk: legyen irgalmas hozzá.