Pénteken kaptam a telefont, hogy választási megfigyelőkre van szükség Ukrajnában a május 25-i parlamenti választásokra, s nem mennék-e. Hirtelen felértékelődtek a szememben a Mikszáth téri fák – épp arra volt dolgom. Aztán egy részletesebb tájékoztatás után mégis igent mondtam. A Comittee for Open Democracy nevű szervezet összesen 77 megfigyelőt küld az országba az Egyesült Államokból, Georgiából, Litvániából, az Egyesült Királyságból, Magyarországról, Görögországból és Japánból. A megfigyelők csütörtökön érkeznek Kijevbe, majd onnan szombaton utaznak valamelyik ukrán városba (Harkov, Donyeck, Odessza, Lvov, Cserkaszi, és páran maradnak Kijevben); én a kelet-ukrajnai, de csendesnek mondott Dnyipropetrovszkban (lásd fent) fogom figyelni az ukrán parlamenti választások lefolyását.
Az első dolgom volt, hogy keressek egy Ukrajna útikönyvet, de kiderült, hogy nem létezik magyarul, vagy nagyon eldugták. Kárpátaljáról persze több útikönyv áll rendelkezésre, de ez mégsem optimális megoldás, ha a méretes ország túlvégére igyekszünk. Talán elő kellene kotornunk a Panoráma klasszikus útikönyv-sorozatának Szovjetunióról szóló kötetét.
A rendszerváltás utáni, független Ukrajnáról a legrelevánsabb és leginformatívabb irodalomnak első átfutásra a Fedinec Csilla és Szereda Viktória által szerkesztett Ukrajna színeváltozása 1991-2008; Politikai, gazdasági, kulturális és nemzetiségi attitűdök című kötet tűnik.
De nézzük, milyen város Dnyipropetrovszk. Az 1776-ban alapított településnek ma egymillió lakosa van. A város 1944 és 1987 között zárt város volt hadiipara miatt. Legfontosabb ipari üzeme a rakéták és űreszközök gyártásával foglalkozó Déli Gépgyár − nem hiába hívják angolul Rocket City-nek is −, de bányászata is jelentős, van bányászati egyeteme és akadémiája is. Érdekesség, hogy az FC Dnipro Dnyipropetrovszk volt az egyetlen szovjet csapat focicsapat, amelyik kétszer is megnyerte a Szovjetunió Szövetsége Kupát.
A városnak Budapesttel is van közös pontja: ők is épp megélnek egy metrómizériát. A dnyipropetrovszki metró 1995-ben nyílt meg, egy vonalán hat állomás van. A többi állomás építését félbehagyták, amikor a városnak elfogyott a pénze. Ezek közül két elhagyott építkezés van a központi részen, a Marx Károly sugáúton. Az Európai Fejlesztési és Újjáépítési Bank (EBRD) segítségével a tervek szerint három állomást, a Teatralnát , a Centralnát és a Muzejnát 2015-re fejezik be.