Azt is írja Bibó másutt, hogy a közösségi hisztéria az egész közösség állapota. Azt is megmutatja nekünk, hogyan ne úgy próbáljunk úrrá lenni az ilyesféle hisztérián, hogy kísérletet sem teszünk a kiváltó okok tanulmányozására és megváltoztatására. Azt mondja, terméketlen dolog a közösségi hisztériákat bizonyos „megromlott egyéneknek és csoportoknak” tulajdonítani. Sőt egyenesen oda jut, hogy maga a közösségi hisztéria termeli ki azt a „vad és ostoba” emberfajtát, aki aztán mindenféle rosszakat mond és csinál majd. A hisztéria „gengsztereiről”, sőt „hóhérlegényeiről” beszél, tehát nem éppen finom szavakat használ. De nem is ez a lényeg, hanem ami utána következik: „Semmit sem segítenek azonban az olyan tervek, melyek a hisztérián úgy akarnak segíteni, hogy ezeket a csoportokat…elpusztítják, izolálják vagy más módon kiiktatják a közösségből. Hiába pusztítunk el minden »gonosz« embert, a hisztéria téveszméi és hamis reakciói békés családfőkben, háromgyerekes családanyákban, a légynek sem vétő szolid emberekben és nemes, magasztos, emelkedett szellemű egyénekben fognak tovább élni, s a közösség egy nemzedék alatt újból kitermeli a hisztéria őrültjeit, haszonélvezőit és hóhérlegényeit”.
Én azt látom, hogy az egész magyar politika és társadalom éppen azt teszi, amitől Bibó óvott. Ettől persze lehet, hogy nem Bibónak, hanem a magyar társadalomnak és elitnek van igaza, amikor visszatérően – és persze kiszámíthatóan – ezt a hergelős játékot űzi. Igen, meglehet, hogy valóban ez a mi „normális”, elhagyhatatlan és alternatíva-nélküli létformánk.
De adjunk egy esélyt magunknak, hogy talán mégsem. Talán érdemes eltűnődnünk mindezeken. 1990-ben megcsináltuk a magunk határolt forradalmát, kipipáltuk a Bibó-projektet, ám 2014-ben Bibó újabb kérdései tolulnak elénk. Nem mondom persze azt, hogy Bibó egy szent, és lépkedjünk csak a nyomában. Ám azt nagyon is mondom, hogy ad nekünk egy világos sorvezetőt abban a helyzetben is, amikor európaiságunk kivajúdása a tét.
Nem lehet, hogy a magyar társadalom túlfűtött hisztéria-kapacitása az egyik legfőbb akadály, ami előttünk tornyosul? Valami ilyesféle érzésem van. Nem is merem mondani, hogy már Eötvös Józsefék idején, a 19. század közepén is úgy beszéltek erről, mint régi és köztudott dologról.
Tehát akkor itt talán mégsem csak egyik vagy másik pártról önmagában van szó. S akár Bibóval szemben is mondhatnánk: a magyar történelem természetesen nem deformált, nem eltorzult. S természetesen nem az a mai politika sem. De van néhány húsunkba égett hagyomány, amelyet nem hogy kidobni nem akarunk, de hovatovább szembenézni se vagyunk képesek vele. Kettőt mondtam, illetve kettőt mondott Bibó. Irtóztatóan nagy, mondhatni történelmi pillanat lenne, ha ennek a kétségkívül döbbenetes közösségi hisztériának az okait elkezdenénk vizsgálni. A mérsékléséről most nem is merek beszélni, az egy nagyobb falat, talán majd máskor.