EGYKULCSOS SZJA, EKHO NÉLKÜL
Egyetértünk az egykulcsos személyi jövedelemadóval, és a gyermekek utáni adókedvezményt is teljes mértékben támogatjuk. Ugyanakkor jogbiztonság és kiszámíthatatóság nélkül sajnos jóval kevésbé érvényesül az a szándék, hogy a polgároknál maradó pénzből itthoni befektetések, vállalkozások legyenek, sokan tartják inkább külföldön megtakarításaikat, ami rossz az országnak. Az EKHO révén egyes szakmák (például az újságírók és sportolók) kedvezőbb feltételekkel adóznak, mint mások, ami igazságtalan, és az egykulcsos adó szellemiségével is ellentétes, ezért javasoljuk az adónem megszüntetését.
ERDŐKÖN, MEZŐKÖN
A növekvő kereslet miatt az élelmiszerárak várhatóan jelentős mértékben emelkedni fognak a következő évtizedekben, ezért javasoljuk a mezőgazdasági beruházások és kutatások ösztönzését. A kedvező klimatikus adottságoknak és a bőséges – megőrzendő és fejlesztendő – vízhálózatnak köszönhetően Magyarország számára fontos kitörési pont lehet a modern, high-tech mezőgazdaság és élelmiszeripar megteremtése. A magyar agráriumot domináló monokultúrákat a sokkal jobban jövedelmező zöldség- és gyümölcstermesztés felé lehetne orientálni. Folytatni kell az elmúlt évtizedek erdőtelepítéseit, a cél a száz évvel ezelőtti, 25%-ot meghaladó erdősültség. Elő kell segíteni a magyar láncok piacra lépését külföldön, elsősorban tőlünk délre és keletre. Ezek a kereskedelmi láncok természetes partnerei lennének a magyar ipari és mezőgazdasági termelőknek.
NYUGDÍJRÖGZÍTÉS, RÉSZIDŐS NYUGDÍJ
Az ország erejét meghaladó mértékben költ nyugdíjellátásra, ennek következménye, hogy Európában – Luxemburg mellett – egyedül Magyarországon magasabb a 65 év felettiek mediánjövedelme, mint a fiatalabbaké. A dolgok állása szerint a nyugdíjrendszer mai befizetői évtizedek múlva alig számíthatnak állami nyugdíjjárandóságra, ami óriási igazságtalanság, és előbb-utóbb komoly feszültségekhez vezethet. Ezért javasoljuk, hogy az állam három éven át csak a nyugdíjak nominálértékének megőrzését garantálja, ami jelentős (és ráadásul évről évre összeadódó) könnyebbséget jelent a költségvetésnek. A 65 éven felüliek esetében a közösségi közlekedés legfeljebb 67,5 százalékos kedvezménnyel legyen igénybe vehető a jelenlegi ingyenesség helyett. A nyugdíjkorhatárnak követnie kell a várható élettartam emelkedését. Mivel 55 éves kor fölött a legtöbb munkakörben csökken a teljesítőképesség, nő a regeneráció időigénye, ezért érdemes lehetővé tenni a részidős nyugdíjat: előbb napi 6, majd napi 4 órás munka mellett addig megszerzett nyugdíjjáradéka negyedét, majd felét kapja meg a jogosult.
KÉSZPÉNZ HELYETT
A gazdaság és az állam érdekei is azt diktálják, hogy a készpénz helyett minél inkább az elektronikus fizetési megoldások domináljanak: előbbinek komoly megtakarítás, ha nem kell a készpénzkezelésre költeni, utóbbi számára a feketegazdaság elleni egyik leghatékonyabb eszköz, ha digitális nyoma marad az egyes ügyleteknek. Ezért javasoljuk a készpénzes tranzakciók (sárga csekk, pénzfelvétel) illetékterhelésének növelését, az ingyenes készpénzfelvétel megszüntetését, az elektronikus műveletek (átutalás, kártyahasználat) illetékeinek kivezetésével párhuzamosan.
BÚCSÚ AZ ALÁÍRÁSI CÍMPÉLDÁNYTÓL ÉS A NULLÁS IGAZOLÁSTÓL
Számos állami eljárás van, ahol vállalkozásoknak (vagy éppen magánszemélyeknek) olyan adatok és igazolások beszerzésére van szüksége, amit másik állami szerv(ek)től kell beszerezniük. Ez abszurd és anakronisztikus. Az aláírási címpéldány kiváltható egy közhiteles, online nyilvántartással, amiben bárki megnézheti, hogy ki jogosult cégjegyzésre, így a személyi igazolvány és az azon található aláíráskép segítségével ellenőrizhető, hogy egy adott dokumentum hiteles-e. A nullás igazolás beszerzésre is felesleges – és időigényes, így költséges – tortúra az ügyfél számára, hiszen ugyanebben az online nyilvántartásban minden vállalkozás esetében naprakészen megtekinthető lehetne bárki számára, hogy nincs érdemi köztartozása.