ÚJRAHANGOLNI A KÖZOKTATÁS TÉMÁIT
Az egészségesebb közélettel rendelkező, öntudatosabb, polgáribb Magyarország megteremtése érdekében erősítenénk az állampolgári, jogi és demokráciaismeretek oktatását. A történelemoktatásban – az ókori és középkori ismeretek rovására – az utóbbi évszázadra helyeznénk a hangsúlyt, hogy a felnövő nemzedékek tisztában legyenek a mai világban zajló folyamatokkal és azok gyökereivel. Támogatjuk az elképzelést, hogy középfokú nyelvvizsga nélkül ne lehessen felsőfokú tanulmányokat kezdeni. Külön órát szentelnénk a pénzügyi, közgazdasági és vállalkozói ismeretek elsajátítására. Erősíteni kell az idegennyelv-oktatást, elsősorban az angol nyelvét, hogy a mostantól felnövő évfolyamok elfogadható szinten olvassanak és beszéljenek a világ nyelvén. A hittan/erkölcstan oktatását támogatjuk. A mindennapos testnevelést avagy délutáni sportfoglalkozásokat a közoktatás teljes spektrumában kötelezővé tennénk – ezzel megalapozva a közegészségügy, az egészséges társadalom fejlődését..Támogatjuk a diákok – akár kötelező – jótékonysági munkáját, természetvédelemtől az idősek ellátásáig, ezzel erősítve a hazánkban rendkívül gyenge társadalmi szolidaritást. Erősítenénk a diákok kommunikációs, prezentációs, valamint projekt- és csoportmunkakészségeit.
DIFFERENCIÁLTABB FELSŐOKTATÁS
A felsőoktatásban (is) mind a felvételiknél, mind pedig a tanulmányok során egyértelműen és határozottan a teljesítményelvnek kell érvényesülnie. A bolognai rendszeren véleményünk szerint nem érdemes változtatni, el kell fogadni adottságként. A felsőoktatásban meg kell jelennie az intézmények közötti, sőt azokon belüli differenciálásnak. A jelenleginél erőteljesebben ki kell emelni a kutatóegyetemeket, és meg kell őket szabadítani a tömegképzés nyűgétől, ami a fejkvótából eredt. Jöjjenek létre elitegyetemek, és erősödjenek tovább a szakkollégiumok, az elitképzés fő helyszínei. A vidéki főiskolák megőrzendők, ennek érdekében egyes képzési területen monopóliumot kaphatnak, ugyanakkor meg kell szüntetni azt a nyomást, amely miatt – a profiljuknak megfelelő tevékenység helyett – különböző trükkökkel igyekeznek papíron tudományos kutatóintézménnyé válni. A felsőoktatás hozzáférhetőségének növelését, illetve a költségek leszorítását szolgálhatja az online végezhető kurzusok mielőbbi széles körű bevezetése.
ÖSZTÖNDÍJAK ÉS VÁLLALKOZÁSOK
Jelenleg sem a hallgatónak, sem az oktatónak nem különösebben érdeke, hogy jól tanuljon, illetve tanítson, ezért új érdekeltségi rendszereket kell létrehozni. A diákok számára jelentősen differenciált ösztöndíj- és szankciórendszert kell bevezetni. Fontosnak tartjuk a vállalati ösztöndíjak térnyerését minél szélesebb körben, ennek érdekében az így nyújtott ösztöndíjakat levonhatóvá tennénk a társasági nyereségadóból. Más szinteken is közelítenénk egymáshoz az akadémiai- és a versenyszférát, úgy gondoljuk, az egyetemekhez kapcsolódó intézmények egyik fontos feladata a hallgatók vállalkozásainak inkubálása. A teljesítményelv azonban nemcsak a hallgatókra vonatkozna – egy egységes rendszert hoznánk létre, amelyben félévek végén a hallgatók is értékelhetik tanáraik évközi munkáját, a tőlük kapott tudás relevanciáját, hasznosságát.
KERETSZÁMOK ÉS PÁLYAKÖVETÉS
A felvételi keretszámoknak biztosítaniuk kell, hogy a magyar diplomások aránya a saját korosztályukban néhány év alatt elérje, illetve haladja meg az európai uniós átlagot. A keretszámokon belül megtartandónak tartjuk a teljesen, valamint részbeni állami finanszírozás, illetve az önköltség rendszerét. Ennek arányait azonban elsősorban nem az államháztartás pénzügyi érdekeinek kell meghatároznia, hanem a diákok mindenkori felvételi, illetve későbbi tanulmányi teljesítményének. Az egyes szakok keretszámát az állam csak fokozatosan, a munkáltatók, az oktatási rendszer és az állam képviselőiből álló kerekasztal javaslatai alapján módosíthatja. Támogatjuk a hallgatói szerződések rendszerének fenntartását: akinek közpénzből finanszírozzuk a diplomáját, az később maga is járuljon hozzá a közösség jólétéhez. Emellett be kell vezetni az általános, minden intézmény minden szakára kiterjedő diplomás pályakövetési rendszert, amelyhez az információszolgáltatást minden hallgató szerződésben vállalja. Az adatokat a lehető legteljesebben, könnyen értelmezhető módon nyilvánosságra kell hozni, hogy pályaválasztáskor mindenki tudhassa, mire számíthat a munkaerőpiacon.