Regisztráció | Elfelejtett jelszó | Felhasználó törlése

2014. január 17. 07:33

Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése.

Egy napsütötte januári délelőttön a Négyes Metró Barátai felvonultak, hogy a fővárosi Rákóczi téri építési területen munkára jelentkezzenek. Épp hat éve ennek. Az önkéntes metróépítő civil kezdeményezést intenzív plakátolás előzte meg, igazán mindent megtettük, hogy a budapestiek a magukénak érezzék a rendszerváltás óta megvalósított messze legnagyobb beruházást (talán megbocsátható, hogy önző módon csaptunk némi hírverést a 2008. januári Reakciónak is, amiben bőséges terjedelemben foglalkoztunk a 4-es metróval). 

negyes_metro_baratai_felhivas_plakat.png

Szükség volt ugyan némi időre hozzá, de fáradozásunk meghozta gyümölcsét: maholnaputasokat szállít a legújabb metró.

A 4-es metróvonal átadásával egy 1972-es álom valósul meg – ekkor rögzítették a Budapest és környéke Közlekedésfejlesztési Tervben a metró negyedik vonalaként a Dél-Buda–Rákospalota útvonalat. A népköztársaságban fogant nyomvonalat már a köztársaság hordta ki. 1998. április 9-én, az országgyűlési választások előtti finisben írta alá az MSZP-SZDSZ-kormány a Demszky Gábor vezette fővárossal a kölcsön- és háttérgarancia-megállapodásokat.

Ma már egyértelmű, hogy amikor '98 novemberében az első Orbán-kormány váratlanul felmondta a 4-es metró építéséről szóló, a Demszky és Medgyessy által érvényes parlamenti felhatalmazás nélkül aláírt szerződést, akkor a '90 utáni Magyarország egyik legfelelősségteljesebb döntését hozta. Hogy mi lett a jutalma érte, mindannyian tudjuk: a Demszky-csapat a 4-es metrót a Fidesz Budapest-ellenességének fő szimbólumává tette, későbbi választási győzelmeiben is komoly szerepet játszott a négyes metró fényes ígérete. (A döntést a Fővárosi Önkormányzat perre vitte, amiben végül 2001 decemberében a Legfelsőbb Bíróság mondta ki, hogy az államnak nem kell fizetnie.)

Demszky_Gabor_Laszlo_Csaba_4-es_metro.png

Magam is meglepődtem, amikor szembesültem vele, de Demszky sem volt mindig a négyes metró igaz barátja. Szegő Iván Miklós 2010-ben írta meg, hogy 1990-ben egy Demszky-sajtótájékoztatón Péterffy Ágoston, az SZDSZ budapesti listájának harmadik helyezettje a következőket mondta: „a fővárosban új közlekedési koncepciót kell kidolgozni, annak ellenére, hogy a jelenlegi általános rendezési tervet alig egy éve hagyták jóvá. Nélkülözhetetlen néhány sürgős intézkedés meghozatala. Így például a kezdet kezdetén le kell állítani olyan beruházásokat, mint a dél-buda-rákospalotai metró, hiszen ez a mintegy 30 milliárdos beruházás helyettesíthető egy 10 milliós megoldással. Fel kell gyorsítani az elsősorban pénzügyi okok miatt lelassult építkezéseket (M0-ás autópálya, Hungária körút, az észak-déli metrószakasz).” Péterffy ugyanezt annak idején a Beszélőben is kifejtette.

A 4-es metró ugyanis igazi rémálom Budapest számára. Az első, a Kelenföldi Pályaudvart a Keleti Pályaudvarral összekötő szakasz 452 milliárd forintunkba kerül (az első szakasz terminus nem feltétlenül helytálló, erősen kétséges ugyanis, hogy lesz-e második). Ennyi pénzből sikerült a föld alatt összekötni város két olyan pontját, ami már amúgy is rendelkezik kötött pályás kapcsolattal (a vasúti sínek), és egyébként a metró menetideje alig lesz kevesebb a két végállomás között, mint ma a 7E buszjáraté. A 4-es metró üzemeltetése évi 6 milliárd forintot fog felemészteni, annyit, mint az összesen épp négyszer ilyen hosszú 2-es és a 3-as vonal együttvéve.

Demszky_Gabor_Hagyo_Miklos_4-es_metro_furopajzs.png

Egészen elképesztő, hogy mennyi értelmes közlekedésfejlesztési lehetőség elől szívott el minden forrást ez a metró. A nagy metródüh közepette többen is (lásd például a VEKE 2005-ös tanulmányát vagy az Index Budapest-rovatának 2006-os összefoglalóját) megpróbálták felhívni a városvezetés figyelmét a sokkal hatékonyabb alternatívákra – hiába. Fel lehetett volna újítani a lassan életveszélyessé váló 3-as metrót, és kivinni végre Káposztásmegyerre. Összekötni a 2-es metrót a gödöllői HÉV-vel. A Nyugati Pályaudvar sínjeit a Kelenföldi Pályaudvaréval a föld alatt. Építeni egy csomó új villamosvonalat. Lecserélni a végüket járó buszmatuzsálemeket. De nem.

Így aztán hamarosan kész a Nagy Mű, és utazhatunk az egyes szakaszain néhány száz méterenként (Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér) megálló 4-es metróval. Az állomások ráadásul nem csak feltűnően sűrűn pettyezik ezt a 7,4 kilométert, de a kivitelezésüknél sem a funkcionalitáson és hatékony üzemeltethetőségen volt a hangsúly. Napfényt a föld alá? Egy metróállomásra? Arra az egy-három percre, ameddig az ember a következő szerelvényre vár és újságot olvas, vagy a telefonját tapogatja? Mi a búbánatnak? Egyedi állomások?! Egy magát luxusberuházásokkal fényező világbirodalom vagy egy sokszor küszködő, posztszocialista ország fővárosáról beszélünk?

Demszky_4_es_metro_fotoz.png

Persze, nagyra értékelem, hogy a Rákóczi téri állomást kedvenc fejedelmem birtokainak neve díszíti, biztosan magam is megkeresem majd Sárospatakot, Munkácsot meg Eperjest a feliratok között, de ehhez nem kellettek volna egyedi építészeti megoldások, a sablonmegállók is kaphatnak optikai tuningot. Amikor vágni kellett a büdzsén, akkor sem a dizájnállomásokon spóroltak Demszkyék, hanem a kelenföldi P+R parkolón. Igaz, ami igaz, ők ezerszer megmondták: az állam rossz gazda.

Akárhogy mosolyog majd Tarlós István a metróavatáson (az avatás olyan a politikusnak, mint gyereknek a karácsony), sokkal helyénvalóbb lenne, ha sírna. Kétségtelen, hogy 2010-ben kényszerpályán volt az új városvezetés metró-ügyben (ami még nem volt kifúrva-lebetonozva, arra is megvoltak kötve a szerződések). Tarlós beszélt ugyan a sajtóbejáráson az ünneplés mellett a koncepcionális problémákról is, de ez kevés. Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése.

Végül búcsúzóul énekeljük együtt:

Budapestnek tempó kell!
Budapestnek levegő kell!
Budapestnek metró kell!
Budapestnek nyernie kell!"

Budapestnek élet kell!
Budapestnek szeretet kell!
Budapestnek nem ígéret
Budapestnek Demszky kell!

Refrén:
Budapestnek tempó kell!
Budapestnek nyerni kell!

Budapestnek több híd kell!
Budapestnek több út kell!
Budapestnek zöld hullám
Budapestnek zöld lomb kell!

Budapestnek tiszta fej!
Budapestnek tiszta kéz kell!...
...Igen, igen, Budapestnek lépést kell tartania Budapesttel!

A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/62661


209 komment
Összes hozzászóló megjelenítése
A kommentek nem szerkesztett tartalmak,
tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint



Jó, sokadjára is nyugtáztuk, hogy el lett b@szva egy rakás pénz, de elszámoltatás, felelősségre vonás mikor lesz?

Válaszok:
nyugalmazott tanár | 2014. január 17. 07:55
emhem | 2014. január 17. 10:11
Titus10 | 2014. január 17. 10:46

 

Csák Máté vagyok, a Felvidék ura. III. András halálával kihalt az Árpád-ház, és megnyílt az út, hogy enyém legyen a Szent Korona. De ehhez előbb le kell győznöm vagy hűbéresemmé kell tennem a többi oligarchát.

 

Válassz engem a Kard és Korona társasjátékban, hogy Pozsony, Nyitra és Gömör vármegyék mellé az egész Magyar Királyságot meghódítsuk!

(X)

Budapest legnagyobb keresztje az a szűk, ám annál hangosabb réteg, amelyik csúsztatásokkal és hazug állításokkal igyekszik minden olyan eredményt kétségbe vonni, amiért a budapestiek keményen megdolgoztak.

És akik össze akarják mosni a korábbi és jelenlegi vezetés, a két főpolgármester felelősségét a városnak hatalmas károkat okozó szerződéskötésekben.

Ha a 4-es METRO vonal nem fejeződött volna be, a Demszky féle felelőtlen gazdálkodás okozta hatalmas károk ellenére, azok egy részének elhárításával párhuzamosan, azzal még sokkal nagyobb kár és veszteség érte volna a fővárost és a magyar költségvetést.

A vonal működtetésének a költségei csak annyival lesznek magasabbak a korábbi vonalaknál, amennyiben nagyobb terhet vesz le a felszíni közlekedésről és a belváros túlterheltségéből. Illetve amennyivel korszerűbb szolgáltatást nyújt a közlekedőknek.

Nem érdemes beleköpni a levesbe, a budapestiek velem együtt örömmel szeretnénk birtokba, használatba venni a rövidesen üzembe álló létesítményt. Aminek befejezéséért inkább köszönet, mintsem megalapozatlan vádaskodás illeti az alkotókat és a jelenlegi fővárosi vezetst.

Válaszok:
basatu | 2014. január 17. 08:07

A 4-es metró a toprongyos Magyarország luxusa,erre a metróra semmi szükség nem volt,és nem is lesz!


A demszkykorszakban eltapsolt milliárdokért valóban ideje lenne elindítani a felelősségrevonást és elszámoltatást.

Nagyon remélem, hogy a következő ciklusban erre is sort kerít a FIDESZ-KDNP koalíció Budapesten és országosan is.

A legfontosabb törvények és a jogáűllam megerősítése megtörtént, most már több figyelmet lehet fordítani a "finomhangolásra", aminek fontos eleme a korrupció felszámoláűsa és a korrpt vezetők felelősségrevonása.

Csak majd tessék csendben kussolni, és abbahagyni a vádaskodást, amikor a további balliberális felelősöket pórázon vezetik majd el.

Eddig is megszületett néhány esertben a bírósági ítélet, de szerintem ez még csak a kezdet a maffiabaloldal elszámoltatásának várhatóan hosszas és göröngyös útján.

Csak nehogy elévültessék a "szakemberek" a bűnöket.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 08:04
bukta | 2014. január 17. 08:13
tapsihapsi | 2014. január 17. 11:59
Barnabox | 2014. január 17. 12:28

Hú bazz...
Figyu, anno nem te írtad a tanácselnök ünnepi beszédeit a pártbizottságon?


Sok mindennel lehetett volna helyettesíteni az M4-et, de ez egy helyett soktucatnyi külön EU-s pályázat megírását igényelte volna, amihez senkinek nem fűlött a foga.
Sajnos - politikai oldaltól függetlenül - ezek ott fent jobban szeretik a megaberuházásokat, mint az aprómunkát. Kellően nagy, történelmi, nagyobbat lehet villantani, mint holmi csip-csup villamosvonal-hosszabítás átadásán - hiszik.
És azt se felejtsük el, hogy minden ciklus végén kiderül, hogy bent fog ragadni egy sereg uniós pénz, amit gyorsan ki kell szórni, ha javítani akarunk a statisztikáinkon. Mennyivel egyszerűbb és gyorsabb egy nagyberuházással elkölteni, ugye?


Hogy is van a fékezhetetlen ütközőbakba rohanó 4es metró szerelvénnyel,és mi van a kockás kerekü 3-as metró szerelvényekkel? A csillagásazati költségekről és a qrva hosszú kivitelezésről,a kutyafuttatókról,a már is rohadó felszíni létesítményekről,a tankcsapda metró lejárókról amelyek már most mállanak,az acélszerkezetű szörnyűségekről,a napfény megvilágításról,a túl sok megállóról,a mozaik csempéről stb.Ezeket lehetett volna időben módosítani,megelőzni kiküszöbölni,ja ehhez politikai szándék akarat és okos emberek kellettek volna de csak pénzéhez politikai qrvák és tahók ülnek a parlamentben és a városvezetésben,most is és korábban is! Mi hülye polgárok meg vért izzadunk,éhezünk ,nyomorgunk azért hogy ezek a kretén tahók meggazdagodhassanak és verhessék a mellüket hogy mekkorát alkottak!Persze te is csak birka módra nekik bégetsz mert fogalmad sincs a valóságról mert a politikai meggyőződésed vakká és hülyévé tett.

Válaszok:
nyugalmazott tanár | 2014. január 17. 08:19
lilaremény | 2014. március 27. 11:44

"Nagyon remélem, hogy a következő ciklusban erre is sort kerít a FIDESZ-KDNP koalíció Budapesten és országosan is."

Muhaha. Elragadó a naivitásod/cinizmusod. Eddig miért nem tették meg (főleg, ha még választási ígéret is volt)? Nem értek rá a nagy építkezésben?

Az a szomorú, hogy ezek az ügyek jogilag nem igazán megtámadhatók. Ez kiderült már, amikor Keller akarta elszámoltatni a fideszeseket és amikor Buda a szocialistákat.
Oldalfüggetlenül csak a szájtépés megy, meg az indulatok kavarása, hogy ezek bűnözők, de ha ránk szavazol, akkor majd megbűnhődnek!
Észre kéne már venni, hogy ez nincs így. Nem is lesz. Csak a legelvakultabbak hisznek benne, és azok szajkózzák, akik másokat akarnak elvakítani. Vajon te melyik vagy?

Van persze egy másik olvasata is a kölcsönös el-nem-számoltatásnak: ezek fedezik egymást odafönt. Ez még rosszabb opció.


"Mi hülye polgárok meg vért izzadunk,éhezünk ,nyomorgunk "

Nagyon szánalmas ez a véres-komcsi szöveg. Akár Kún Béla... vagy valamelyik bukott szadeszos.

Aki tanult mesterségében tisztességesen végzi a munkáját, az nem izzad vért, nem éhezik és nem nyomorog.

Hol él maga, kiscsávó?

Válaszok:
basatu | 2014. január 17. 08:29

"Az a szomorú, hogy ezek az ügyek jogilag nem igazán megtámadhatók. "

Kit is ítélt éppen pár napja valami 2-3 (vagy 3,5)évre a bíróság a 6. kerületből?
A zsebretett korrupt pénzek miatt?

Ki is volt az illető szocialista elvtársa?

Vagyis jogilag igenis megtámadhatók. Csak meg is kell tenni a feljelentést.

Válaszok:
bukta | 2014. január 17. 08:26
Ebenezer | 2014. január 17. 09:41
Ebenezer | 2014. január 17. 09:43
Ebenezer | 2014. január 17. 09:45

És a nagy halak? Gyurcsánnyal az élen?


Te seggfej,az ország lakosságának fele éhezik,nyomorog,tömegével menekülnek el a polgárok innen.Tudode te hogy mennyi az annyi,hogy emberewknek szúrjákj ki a szemét 22500 forintal,hogy 47000Ft-ból mneglehet élni.Miért nem húzol már el az ottvaros xicsába te tahó?

Válaszok:
tevevanegypupu | 2014. január 17. 08:43

Demszkáj és maffiája csak ezért megérdemelne egy életfogytot.

Akkor a többi gazságuktól már el is tekinthetnénk.


Ne túlozzunk, kétségtelenül szegénység van, de az van jelenleg a leggazdagabb országokban is a válság miatt. Kíváncsiságból és tapasztalat szerzés céljából pedig nagyon helyes, menjenek csak, ez így volt mindig és maradjon is így.

Válaszok:
basatu | 2014. január 17. 09:52

Balogh Ákos, a metróvonalra szükség volt, más kérdés hogy a kivitelezés hogyan zajlott. Ez egy nagyon hosszútávú beruházás, amíg Budapest állni fog addig ez a metróvonal könnyíteni fogja az emberek utazását. Atomtámadás esetén pedig bunker. :-D Aki a 7-es vonalán közlekedik az pontosan tudja milyen sokat fog érni ez a metróvonal. Egyszerűen ökörség azt állítani hogy ez a metróvonal károkat okoz.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 09:19
Ebenezer | 2014. január 17. 09:46

Egy szó sincs arról, hogy az egész megvalósulhatott volna a "szovjet" államadósság terhére? Na persze, azt az elvtársak "lebontották" úgy, nyoma sem maradt.


A földalatti vasút építési láz kiváltója a légoltalom volt anno. A kettes metró elsődleges célja a vasúti közlekedés biztosítása volt a Duna alatt. Száz éve még a legtöbb pesti ember a munkahelye közelében lakott, ezt kellene elősegíteni most is.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 09:23

Nem értek egyet a szerzővel.


Budapesten nagyon kevés a metró, igencsak le van maradva.

Talán nem ártana a szerzőnek felkeresnie Bécset, vagy Párizst, s aztán akkor más szemmel nézni a budapesti metrót is.

Szóval nemhogy szükséges a négyes metró, de egyrészt sokkal hosszabb vonalra lenne szükség, másrészt már réges rég szükséges lenne az ötös metróvonal is.

A buszok és a villamosok csak tovább zsúfolják a felszíni közlekedést, sokkal kevésbé megbízhatóak, mint a metró.

A nagyvárosi tömegközlekedésre a metró az ideális megoldás. Nem pedig a buszsávok meg a dugódíj.

A 2-es és a 3-as metró már jól elavult, ócska roncsmetró. Nem kicsit vicces ezek üzemeltetési költségeit alapul venni és egy új, modern metró mellé tenni.

Azaz tovább kellene építeni minél előbb a 4-es metrót és szintén előbb célszerű lenne megépíteni az ötös metróvonalat is.

A szerző meg utazzon a méregdrága, szutyok buszokon!

Válaszok:
luga | 2014. január 17. 09:14
citizen queen | 2014. január 17. 10:06

Párizsban viszont 1, azaz egy villamosvonal van összesen.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 09:26

Úgy beszél a szerző mintha ingyenes lenne a 4-es metró használata, s nem Budapesten lenne a legdrágább a tömegközlekedés az egész EU-ban munkában számolva.

350 forint egy vonaljegy.

Ennyiért a Volán elvisz 15 kilométerre és még zsebpénz is marad.

Az utasok fogják fizetni azt az évi hatmilliárdot.

Ráadásul kevesebb alkalmazottal üzemel a 4-es metró, mint a 2-es, 3-as.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 09:21

Sajnos a 4-es metró tervezésekor és építésekor már nem igazán volt szempont, hogy óvóhelyként is megfelelően hasznosítható legyen.

Az többletköltséget jelentett volna.

Ma Magyarországon gyakorlatilag nincsenek korszerű óvóhelyek. Háború esetén nagy szívás lesz.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 09:22

Várj egy picit, azért az utasok többsége nem 350 forintos menetjeggyel utazik, és nem csak az évi 6 milliárdnak kellene ám megtérülnie, hanem annak a 452 milliárdnak is, amennyibe került...

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 09:31

A háború az már csak olyan.
:-)

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 09:33

Hát az már nehéz lesz.

Pest tele van mindenfele emléktáblákkal, hogy ezen a helyen állt ez a gyár, azon a helyen az a gyár, amott meg a harmadik gyár.

Ma gyárak sehol, de Budapest belsejében meg aztán főleg nincsenek.

S nem is lesznek, mert az értékesebb ingatlanokat jövedelmezőbb másra használni, a gyár meg elvan az egykori zöld mezőn is, az ingázás meg a dolgozók problémája elsősorban.

Válaszok:
Senye Péter | 2014. január 17. 09:40

Ez nem viszont. Ezt mondom.

Párizs metróhálózata jó, Budapestté nagyon szegényes, ezért kell az a rengeteg metró, autóbusz és trolibusz metró helyett.

Éppen ezért lenne szükség hosszabb metróvonalakra és többre is.

Az 5-ös metró is feltétlenül szükséges, a 4-est pedig hosszabbítani célszerű mindkét irányban.

De még a 3-as is mehetne tovább északabbra legalább egy megállóval.


Na "kedves Szerző"...mennyit kaptál ezért Dávidkától zsebbe??
Az okoz kurva nagy károkat, hogy nincs legalább 6 metróvonal már, mint mondjuk Bécsben!
Marhák!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 09:31

Azt hol írja a csávó, hogy nem kell Budapestre metró?
Én csak azt látom, hogy ezzel a vonallal van baja, ahogy megvalósult, amennyiért megvalósult.

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 11:31

A tömegközlekedés nem térül meg soha.

Ha jó üzlet lenne, akkor nem az állam üzemeltetné, hanem magánvállalkozók piaci alapon.

Közszolgáltatás, amire nagyvárosi tömegnyomor miatt van szükség.

A nagy városok lényege az, hogy minél több embert zsúfoljanak össze minél kisebb területre.

Olyan helyekre, ahol a legmagasabb épületek is csak egy emeletesek legfeljebb és minden házhoz tartozik udvar is nyilván nem kell metró.

De Budapesten egyetlen épületben is többen lakhatnak, mint máshol egy egész faluban.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 09:37
Ebenezer | 2014. január 17. 09:56
Ebenezer | 2014. január 17. 10:06

Ez így van, ezért kell békeidőben szárazon tartani a puskaport, s felkészülni a legrosszabbra miközben a legjobbakat reméljük.

Ma a háborúkat alapvetően azokkal az eszközökkel vívják, amelyek a háború kitörésekor a rendelkezésre állnak.

Azaz, ha már háború van, akkor már késő lesz az óvóhelyekre gondolni.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 09:43

Nem a tömegközlekedésnek kell megtérülnie, hanem egy ilyen beruházásnak.
Azt mondjuk, hogy nagy számú embert kell megmozgatnunk, mert ez össztársadalmi, meg gazdasági érdek. Rendben.
Ezt meg tudjuk tenni x számú módon, keressük meg a leggazdaságosabbat, fektessünk abba pénzt, mert az megtérül annak révén, hogy gazdaságosabb mint a többi lehetséges mód.
Na, ez a metróvonal nem ez az eset.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:24

Akkor 'Mohamed' mehet a munkahely közelébe lakni, ha van hova. A nagyobb probléma persze az, hogy két kereső is van néha a családban, meg a gyerekeknek iskolába is kell valahova járni. De túl sokan utaznak végig naponta kétszer is az egész városon.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:29

az csak újabb pótcselekvés lenne

érdemes lenne szembesülni azzal, hogy amíg MAGÁNALAPON ment a budapesti közlekedés addig ilyen problémák nem voltak

pl. a kisföldalatti - a tervezéssel együtt - HUSZONEGY HÓNAP alatt készült el és egy FILLÉRBE sem került az államnak

MAGÁNVÁLLALKOZÁS volt MAGÁNBEFEKTETŐKKEL

http://hu.wikipedia.org/wiki/M..

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:32

ja és 1914 előtt több mint 200 KILOMÉTER villamos vonal is kiépült MAGÁNVÁLLALKOZÁSBAN

ezek kiadás helyett ADÓBEVÉTELT hoztak a fővárosnak

100%-ban PIACI alapon működve
http://hu.wikipedia.org/wiki/B..


Igen, pont azért nincs értelme óvóhelyet építeni, mert a háborúkat olyan eszközökkel vívják, amelyek a háború kitörésekor rendelkezésre állnak, mint például a már napjainkban is rendelkezésre álló bunkerromboló bombák, rakéták, valamint biológiai és vegyi fegyverek.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:35

anno a HÉV vonalak is MAGÁNVÁLLALKOZÁSBAN épültek ki

és 1933-ig MAGÁNTULAJDONBAN voltak...
http://hu.wikipedia.org/wiki/H..


ajánlom a magánvállalkozásban rekordidő alatt megépült 100%-ban piaci alapon működő kisföldalatti történetét


Több mint 450000 ember menekült el eddig Magyarországról,ez több mint a lovastengerész idelyén elmenekültek száma.Mellesleg a kilátástalanság,az éhezés,az élhetetlenség miatt menekülnek el és nem kíváncsiságból!


eredetileg REMEK ÜZLET volt, az ingyen nyújtott közutakkal tette tönkre az állam

ráadásul az INGYEN biztosított közutakat pont a magánkézben lévő kötött pályás közlekedésre kivetett adóból építették ki!!!

+ elkezdték szabályozni a magánkézben lévő HÉV, földalatti, ill. villamosvonalak árképzését...

+ megnehezítették a városkörnyéki parcellázásokat is (a villamosvonal építésnek anno a földspekuláció volt a motorja)

ezután menekült el a tőke ebből az ágazatból

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:41

"Budapesten nagyon kevés a metró, igencsak le van maradva.


Szóval nemhogy szükséges a négyes metró, de egyrészt sokkal hosszabb vonalra lenne szükség, másrészt már réges rég szükséges lenne az ötös metróvonal is.

A buszok és a villamosok csak tovább zsúfolják a felszíni közlekedést, sokkal kevésbé megbízhatóak, mint a metró.

A nagyvárosi tömegközlekedésre a metró az ideális megoldás. Nem pedig a buszsávok meg a dugódíj."

Egyetértek. A metró sokkal gyorsabb, és környezetvédelmi szempontból is tisztább, mint a buszok tömkelege. Az más tészta, hogy a 4-es metró kivitelezését tanítani fogják majd valamikor, mint elrettentő példát.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:44

"A tömegközlekedés nem térül meg soha.

Ha jó üzlet lenne, akkor nem az állam üzemeltetné, hanem magánvállalkozók piaci alapon."

NEM IGAZ!!!


mond ezt pl. Henry Huntington-nak a LOS ANGELEST összegründoló VILLAMOSKIRÁLYNAK, ingatlan- és KÖZMŰ-MÉGNÁSNAK

röpke 10 év alatt 2100 km, azaz KÉTEZER EGYSZÁZ KILOMÉTER villamosvasutat épített a Los Angeles-i medencében és több tucat kertvárost parcellázott ki a semmiből

a kertvárosok VÍZ és ÁRAM-ellátását is ő épített e ki...

mivel INTEGRÁLTAN gondolkodott még az sem volt probléma számára, hogy a villamoshálózata jóformán sohasem termelt profitot

(rengeteg zsé jött be a parcellázásokból és a közműszolgáltatásból)

Henry E. Huntington
http://en.wikipedia.org/wiki/H..

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 10:47

Régen volt ilyen kellemes meglepetésben részem, mint a mostani Balogh Ákos Gergely cikk.
Az igazság gyönyörködtet. A korszak, melyben ezt a kitolást meg lehetett csinálni egy szerencsétlen ország népével, s el lehetett hitetni a médiakommandók segítségével, h. nemcsak nagyon jó, de szükséges is, demokrácia volt, mi? A mindenre elszánt éceszgéberek meg demokraták? Demokretének.


gondolom a poszt időzítése annak szól, hogy lássuk: épp most gyalogolunk bele egy hasonlóan félig értelmetlen, ugyanakkor még sokkal drágább beruházásba, a paks 2-be.

és ezt még van esélyünk meghiúsítani

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 10:20
Akitlosz | 2014. január 17. 10:53

Mert ezután olyan patent lesz eljutni a Bosnyákról Kelenföldre?


A Mandiner elkötelezettségét ismerve, inkább valami olyasmi lehet, hogy, ha azoknak lehetett, akkor nekünk is szabad.


Egy metropolisz tömegközlekedésének a megszervezésénél nem lehet a gazdaságosság a legdöntőbb szempont.

Akkor eleve nem is lenne tömegközlekedés Budapesten.

A buszok, villamosok üzemeltetése is veszteséges.

A BKV-t be kellene zárni, sohase termel profitot, így nem térül meg semmilyen beruházása soha.

Az állam tartja életben, tehát ez (jó drága) közszolgáltatás és nem üzlet.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 10:31
gross | 2014. január 17. 12:44
Ebenezer | 2014. január 17. 12:45

Az a furcsa, hogy nem ő mossa össze.
Ez csak úgy összemosódik.
Milyen apropója van ennek a metrós írásnak?


Mi egyebet tehetnének?

A falvakban nincsen elegendő munkahely, ahol pedig van, ott méregdrágák a lakások és a megélhetés.

Az messze nincsen benne a magyarországi fizetésekben, hogy a fizetésből a dolgozó lakást béreljen a munkahelye közelében - bár akkor is ingáznia kell, legfeljebb kevesebbet, mert a gyárak a városok szélén vannak, messze a lakóövezetektől - fenntartsa, s utazgasson a munkahelye és az állandó lakóhelye között is.

Szokták mondani, hogy a magyar munkaerő nem mobilis. Ehhez képest tömegek mennek 1000+ kilométerre dolgozni Angliába.

De országon belül az igen alacsony bérek ezt egyszerűen nem teszik lehetővé. Nettó 200 000 alatt hova, hogyan legyen valaki mobilis?

Válaszok:
Senye Péter | 2014. január 17. 12:05

Most írjam le még egyszer ugyanazt?
Na, figyelj!
Jelenleg villannyal állítom elő itthon a meleg vizet. Nem olcsó, de szükség van meleg vízre.
Ezzel nem tudok mit kezdeni.
Fölszerelhetnék a tetőre napkollektort, de baromi drága.
Amit nekem le kell kottáznom az az, hogy mennyi lesz a villanyszámlám, ha fölszereltetem a kollektort.
Mert villanyszámlám utána is lesz.
De lehet, hogy annyival kevesebb lesz, hogy egy idő után megtérül a kollektor ára és onnantól spórolok egy rakás pénzt.
De lehet, hogy az is elég lenne, ha a villany helyett a gázkazánom állítaná elő a meleg vizet is.
Így érthető?

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:04

Lásd M5-ös autópálya esete, amin az útdíj a legmagasabb volt.

Üzleti alapon mekkora jegyárak kellenének, hogy egy metró profitot termeljen és megtérüljön?

Annyit csak igen kevesen tudnának megfizetni, s akkor már nem tömegközlekedés lenne a metró, hanem luxus.

Ha te gazdag magánvállalkozó lennél, akkor mibe fektetnéd a 400 milliárdodat?

Metróba? Erősen kétlem.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 10:40
Ebenezer | 2014. január 17. 10:41
Ebenezer | 2014. január 17. 10:41

Nem. Nem a 4-es metró Budapest legnagyobb keresztje. Kár így beszélni egy ilyen volumenű fejlesztésről, mikor a 4-es metró baromian nem tehet róla, hogy miféle alakok bábáskodtak a létrejötte körül.

Budapest legnagyobb keresztje a városban koncentrálódó libsi gittegylet, amelyik valós értékénél, tudásánál, tehetségénél, emberi minőségénél lényegesen nagyobb ambíciókkal és örökölt, kiváltságos pozíciókkal rendelkezik.
A 4-es metró megvalósításának minden anomáliája ennek a nyomorult nagyravágyó törzsnek köszönhető, a korrupciós jelenségektől kezdve a szakmai alkalmatlanságból fakadó eszement hülyeségekig bezárólag.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:08

Te érveltél azzal, hogy szerinted a blog szerzője még soha nem utazott tömegközlekedéssel a Bosnyákról Kelenföldre.
Kérdezem: a 4-es metróval mi változik?
Gyorsabb lesz?
Kényelmesebb lesz?
Olcsóbb lesz?


Ez számodra mitől logikus?

Magyarországnak nincsenek ilyen eszközei SEM.

Szerinted nincsen értelme jó zárat szerelni az ajtóra, rácsot az ablakra, mert akad, akinek lőfegyvere van?

Sajnos nem értem a logikádat, gondolatmenetedet.
:-(

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 10:44

anno az USÁ-ban 500 EZER KILOMÉTER vasút épült PIACI alapon...

ellenvetések helyett inkább azon gondolkozz, hogy mivel tették tönkre ezt az anno VIRÁGZÓ ÜZLETET...

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:11

A Ryanair mond vmit?

kb. effélékre képes a piac ha legalább egy kicsit békén hagyják

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:14

Az akkor volt. Az állam bármikor, bármit tönkre tud tenni. Az üzleti vállalkozásokat pedig főleg.

Ma már a közutak sincsenek ingyen.

Az üzemanyagok árának 60%-a adó, útdíjat kell fizetni sok utat, és sok járműnek.

Ma senki jó üzletember nem fektetne tömegközlekedésbe, hacsak nem az állammal cimborál, mint Simicska.

De politikától függetlenül, tiszta üzleti alapon semmiképpen.

Egy üzlet kiépítése sokáig tart, sokára térül meg, s csak ezután termelne hasznot.

Közben az állam bármikor hozhat új törvényt, rendeletet, amivel az egészet tönkre vágja.

Azaz jó politikai kapcsolatok nélkül egy bizonyos nem túl magas szint felett nem lehet sikeresen vállalkozni.

De még ha vannak is jó politikai kapcsolatok, akkor is 4 évente jöhet egy új garnitúra, s még így is mehet a levesbe az üzlet.

A nagyobb multiknál külön kormánykapcsolatok ügyosztályok működnek.


mondjuk ez ( a békén hagyás) manapság nincs divatban...


Rácsot nem szerelek az ablakra, mert éljen rácsok mögött az, aki oda való - ez nálam alapelv.

Középkategóriás záraim vannak; a piti azzal se bír, a profi meg a méregdrágával is elbánik, vagy bejön másként.

Térjünk vissza az óvóhelyhez!

A ma rendelkezésre álló haditechnikai eszközökkel szemben az óvóhely nem nyújt védelmet, ezért nincs is értelme óvóhelyre szórni a pénzt.
50 évvel ezelőtt királyság volt, ma már semmire se jó.
Ha valaki ki akarja irtani a lakosságot, akkor ki is fogja irtani.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:16

Abból még, hogy a 4-es metró beruházása olyan amilyen, nem következik semmilyen mértékben az, hogy maga a metró általában lenne rossz megoldás a tömegközlekedésre.

Szóval a metró a legjobb megoldás, csak nem háromszor annyiból kell megépíteni, mint amennyiért tervezik.


"Közös kudarcunk az elszámoltatás"(Kövér László)

Kösz László, ezért fizetünk Titeket!


Los Angeles mióta Magyarország?

De én ugyan akarlak eltántorítani, hogy beruházz a magyar tömegközlekedésbe, hogy ebből gazdagodj meg!

Aztán akkor rájösz magadtól is a saját tapasztalataidból!

Hajrá!

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 10:52
Ebenezer | 2014. január 17. 10:53

Nem tudom, szerintem jelenleg egyetlen darab menetjeggyel fölszállok a hetes buszcsalád valamelyik gyorsított járatára és leszállok Kelenföldön.
A 4-es metró átadása után fölszállok a hetes buszcsalád valamelyik járatára és leszállok a Keletinél, majd ott egy másik menetjeggyel fölszállok a metróra és elmetrózok Kelenföldig.

Nem értem, mi ebben az okosság?


Mennyi is a BKV éves költségvetése?


a hozzászólásaim általában gondosan szerkesztettek, van értelme pontosan olvasni őket.

azt írtam: "egy hasonlóan félig értelmetlen" beruházás, és ezt nem véletlenül írtam így.
a metró sem teljesen értelmetlen, mert meg lehetett volna jól is csinálni (mindenekelőtt: kevesebb állomással, hogy olcsóbb és gyorsabb legyen).
paks 2 is csak félig értelmetlen: energiára valóban szükség van, de egyáltalán nem sürgető a dolog. pl. a tervek szerint 2023 és 2035 között fölöslegesen fog az új erőmű üzemelni. bőven lenne még mit előkészíteni a projekten, és tuti lehetne olcsóbb megoldást találni. még az is lehet, hogy a 30-as évekre nem az atomenergia lesz a legolcsóbb.


itt "csak" a

kisföldalatti és a

a komplett

villamos
és HÉV

hálózat

épült ki anno MAGÁNALAPON:)

közel 300 KILOMÉTER hosszban!!!

szóval eredetileg - 1914 előtt - ez itt is nagyon jó BIZNISZ volt:)


Ja ja, minek is beruházni, építeni akármit is!

Legyen inkább alapjövedelem, osszuk szét az államkassza harmadát, felét, aztán akkor milyen jó lesz!

Se tömegközlekedés, se villanyáram, de legalább dolgozni sem kell.

Kezd eszementebb lenni a mai világ, mint volt a kommunizmus.

Ha nem bukik meg a kommunizmus, akkor ma Budapesten a legrosszabb esetben is ugyanilyen metrók lennének, mint amilyenek vannak ma, vagy jobbak.

Borzasztó, hogy a szocialista mételytől nem lehet megszabadulni.

:-(

Válaszok:
emhem | 2014. január 17. 11:46

Los Angeles a csúcstartó ebben a kategóriában, mondjál még egy olyan várost ahol 10 év alatt több mint 2000 kilométer villamosvonal épült! :)

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:19

A metróra szükség van.

Sokkal többre, Budapest metróhálózata nagyon elmaradott és kevés.


Ötösöm is lehet a lottón.

Tele vagy lehettel, meg "egy idő utánnal".

Ha sok az a megtérülési idő, akkor nem éri meg.

A dolgozókat is ki lehet váltani ipari robotokkal?

S ki is váltják?

Persze, Észak-Amerikában, Japánban, Nyugat-Európában, mert ezeken a helyeken nagyon drága a munkaerő, így a drága ipari robot gyorsan meghozza az árát.

De nem Magyarországon, nem kelet-Ázsiában. Az ipari robot itt is ugyanannyiba kerülne, de nem hozná be az árát, mert csupán alacsony bérű magyar munkaerőt váltana ki, így jobban megéri biorobotokat, azaz embereket alkalmazni.

Ha Neked nem tűnt volna fel, akkor nem igazán szaporodnak a napelemek a háztetőkön egyelőre.

Ahhoz vagy sokkal olcsóbb napelemek kellenének, vagy sokkal drágább elektromos áram.

Így érthető?

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 11:07

Lassan átadják.
Hát ööö..., két hónap múlva?


A példám van tele lehettel, a konkrét esetben viszont nálam sokkal okosabb emberek számolták ki, hogy ez a metró soha a büdös életben nem térül meg.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:37

Így van.

Nem a 4-es metró a szükségtelen beruházás, hanem azok az emberek szükségtelenek, akik bonyolították. Így:

Tervezett költség: 130 milliárd forint
Tényleges költség: 452 milliárd 500 millió forint.

Ez a szükségtelen, nem pedig a metró.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 11:12

Vannak eltolt részei, amelyek korrigálhatóak lettek volna (tényleg túl sok az állomás), de alapvetően elhibázottnak tartom alapvetően elhibázottnak tartani.


Alapvetően egyetértek a szerzővel. De van egy rosszhírem.

A 4-es metró hamarosan gyermekhomokozó szintű projektnek fog tűnni egy másik presztízs beruházáshoz viszonyítva.
És azon fogunk sopánkodni, hogy bárcsak inkább újabb metróvonalat építettünk volna a Paks bővítése helyett.


Akkor utólagos engedelmeddel kiemelem a lényeget:

1. ANNÓ
2. AZ USÁBAN

Ez 1. MA 2. MAGYARORSZÁGON mitől releváns?

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 11:13

jut eszembe:

a metrót most is magánvállalatok építették

és a BKV egyébként is magánvállalkozóktól vásárol

szóval a magánszektornak ma is bombaüzlet ez a sztori

az állami autópályákat is magánvállaltok építik

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:48

inkább Huntington-ra emlékezzünk a társadalomtudósok helyett

megérdemli


Nem tilos vállalkoznod.

Csináld!

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 11:21
Ebenezer | 2014. január 17. 11:22

Nem, erre a metróra akkor sem lett volna szükség, ha már minden más megvan, hiszen elegendő lett volna a Délitől meghosszabbítani az M2-t Kelenföldig és láss csodát, máris össze van kötve metróval a Keleti Kelenfölddel.


Akkor bizonyára az elnökök számára sem építenek óvóhelyeket, mert szerinted nincsen értelme.

Szerintem pedig tévedsz.

Obama nem fogja a fehér házban megvárni, amíg a fejére dobnak egy bombát.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 11:23

Döntsd meg a csúcsot!
Itt Magyarországon.

Akkor Te leszel a pénzen száz év múlva - már ha lesz akkoriban még készpénz - és nem Széchenyi.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 11:25

nekem úgy tűnt, hogy te elvi alapon állítottad azt, hogy ez nem mehet jól üzleti alapon

mindössze azt hangsúlyoztam ki, hogy anno fantasztikusan jól ment üzleti alapon

nálunk is

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:55

+ még azt vetettem fel, hogy a BKV ma is mindent magánvállalkozóktól vesz

szóval ebben a sztoriban végső soron még ma is minden a magánszektorból jön


Az egykor szupertitkos amerikai óvóhelyeket ma már a Natgeon mutogatják...
Ugyanott külön sorozatban, mintegy csodabogárként mutogatják azokat az amerikaiakat, akik tudatosan készülnek az apokalipszisre és mindenféle erődítményeket tákolnak.
Nem tudom egyébként, hogy Obama mit tervez, de tutira nem a metróba fog lemenekülni.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:56

annyira elfelejtődött már a budapesti közlekedés piaci alapon kibontakozó hőskora, hogy érdemes ilyenkor feleleveníteni itt

különösen a kisföldalattit

ami number 1 volt a kontinensen, rekordidő alatt épült ki és egy fillérbe sem került a városnak
http://hu.wikipedia.org/wiki/M..

és ma is büszkék vagyunk rá

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 11:58

Kérdezd csak meg Vitézy gyereket miért csúszott annyit??
Hány év szarakodás szárad a lelkén?
Ez volt a cél baz+, hogy óbégathassatok hogy miért nem készült el és miért annyiért!
Meg is kapta Orbántól a jutalom falatot!
Már ezért bebetonoztam volna az alapba..najóóó..nem...az túl gyors lenne...inkább neki kellett volna kiásni pár megállót! Lapáttal!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 11:36

Dáci 2010-ben került felelős beosztásba, előtte egy civil szervezet szóvivője volt - ezt csak a tényszerűség kedvéért, amúgy rühellem a kis gyíkot.
Még egyszer: azt hol írja a szerző, hogy "pfuj metró, nem kell metró sehova!"?

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 12:03

A többi sem. A villamos sem.

Mert nem üzlet, hanem közszolgáltatás.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 11:44

A nyomvonalak megint egy másik téma.

Akinek csak az a problémája, hogy miért ezt a metrót építették meg, miért nem egy másikat ő nem a metrók szükségtelenségét állítja.

Kettő egészen különböző téma, hogy vegyünk-e autót, vagy ne vegyünk, mint az, hogy piros autót vegyünk vagy feketét.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 11:46

Úgy is van az!
A Déli és a Kelenföldi pályaudvart összekötő vasúti vágányok helyén lehetett volna elvinni a meghosszabbított kettes metrót a felszínen, akár Gazdagrétig, vagy Budaőrsig is.
A Délit pedig föl kellett volna számolni.
A Keletitől egy mellékvonal mehetett volna Újpalotáig, vagy Újpalotán keresztül Káposztásig akár, részben a felszínen.


Igazából a vezető nélküli metrókat nem értem. Mi szükség van rájuk. Azon túl persze,hogy verhetjük a mellünket,hogy hú Budapesten már ilyen van. Folyamatosan a munkahelyteremtésről beszélnek,ami Paks-2-nek hála remélhetőleg tényleg nagyon menni fog. Ettől viszont még nem lett volna baj,ha teremtenek új metróvezetői munkahelyeket,hiszen ez előbb lesz,mint ahogy Pakson elkezdődik az építkezés.
Arról az apróságról nem is szólva,hogy az elmúlt héten is kitett magáért a csodaelektronika a 2-es metróban. Az alagútbejáratnál gyönyörű fékezést nyomott,aztán ott álltunk legalább 2 percig és vártunk. Előtte pedig a pillangó utcában nem volt képes úgy megállni,ahogy kell,így a szerelvény vége lelógott a peronról,és nem lehetett ki és beszállni. Természetesen nem nyílott egy ajtó sem, mert akkor esetleg valaki a sínre eshetett volna.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 12:07

De úgy megtérülhet, hogy gazdaságosabb az üzemeltetése mint egy buszjáratnak.
nem tudom, miért ez olyan bonyolult.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 12:08

De itt aktuálisan senki nincs, aki a metrók szükségtelenségét állítaná.
Ilyeneket csak te vizionálsz ide.

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 12:11

én nem vagyok kommunista.

nem akarok alapjövedelmet, nem akarok az oroszoktól függni. nem akarok államosítást, nem akarok fenntarthatatlan szociális rendszert. nem akarok ingyenbkv-t, nem akarok ingyenes egyetemet. akarok viszont jó (motiváló) ösztöndíjrendszert.
akarok öngondoskodást, magánnyugdíjat. kiszámítható piaci környezetet, átláthatóan működő államot. botrányt akarok, ha valaki olyat mond, hogy "visszaélésszerű adatigénylés". akarok fékeket és ellensúlyokat.

ez a paks-beruházás nagyon sok szinten nem felel meg az én fenti (csupa jobboldali és demokrata elemekből álló) listámnak:
nem átlátható, nem piaci. ez egy rossz üzlet, ki tudja milyen háttéralkukkal.


A magánszektornak bomba üzlet, de NEM PIACI ALAPON!

A BKV, az állam fizeti azokat a magánvállalkozókat is KÖZPÉNZBŐL!

A politikával összecimborálni, közbeszerzést nyerni fővállalkozóként általában jó üzlet.

Az igazi piaci üzlet az, amiben nincsen egyetlen fillér közpénz sem.

Így pedig kizárt, hogy megérné a városi tömegközlekedés.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:09

Gyakorlati alapon.

Ha ma Magyarországon tervezünk, nézünk egy beruházást, akkor ugyan mitől is érv, miért számít, hogy valahol nagyon máshol, valamikor nagyon régen jó beruházás volt?

A hóhér szakmából is kitűnően meg lehetett élni régen, ma viszont már nem.

A mai helyzetet, a mai környezetet célszerű nézni, s a várható közeljövőt, mert ebben fog működni, üzemelni a vállalkozás, beruházás.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:07

Az a baj hogy sok okos "vidéki" dumál itt mindent összevissza!ű
Akkor egy kis emlékeztető hogy miért lett k.drága és ki, mikor és hogy akadályozta a projektet!
1. Az állam és a főváros közti megállapodást az 1998-as választások előtt sietve szentesítette Demszky Gábor főpolgármester és Medgyessy Péter pénzügyminiszter.
2. Az első Orbán kormány alatt számos "szakember"?? által súlyosan pazarlónak tartott projektet az új kormány luxusberuházásnak titulálta, és megvonta az építéshez szükséges támogatásokat. 2001 tavaszán aztán a Legfelsőbb Bíróság jogerős ítélete kimondta, hogy Medgyessy Péternek nem volt törvényes felhatalmazása az Országgyűléstől a szerződés aláírására.

- na itt ugye elszállt 4 év Fideszzombiek a vidéki tahó Orbánotok miatt!

3. 2004-ben a budapesti városvezetés az 1996-os tanulmány alapján vágott bele az építkezésbe, és ez nagy hiba volt!
Az EU-s támogatás elnyeréséhez a megvalósíthatósági tanulmányt is újra kellett írni. Ekkor kiderült, hogy az eredeti megtérülési mutatók nem tarthatók.
A mutatók javítása érdekében 2007 őszén több kiegészítő létesítményt elhagytak a tervből!

4. 2008 decemberében a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület(Fideszbérencek!) úgy nyilatkozott, hogy a nem sokkal korábban elkészült forgalmi hatásvizsgálatban és pénzügyi értékelésben trükkökkel próbálják az M4-es metrót gazdaságilag megtérülő projektként feltüntetni: így például a reálisnál nagyobb átlagsebességgel számoltak; a 7-es busz menetidejénél az útfelújítások, építkezések idején, csúcsforgalomban mért adatokat vették alapul; a P+R parkolókból a metróra átszálló utasokat is számításba vették, noha a parkolók építése a jelenlegi tervekben nem szerepel; továbbá az 1-es villamos meghosszabbításából eredő nyereséget is alapul vették, miközben a meghosszabbítás költségével nem kalkuláltak.

- Ezzel gyorsan el is szaladtak Brüsszelig!

5. 2009 májusában kiderült, hogy a metróépítés 50 szerződése közül 11-et a nyílt pályázat mellőzésével kötöttek. Az Európai Bizottság (EB) ezért azt javasolta, hogy a 11 szerződés teljes értékét, 170 millió eurót (kb. 47 milliárd forintot) vegyék ki a magyar pályázatból, és fordítsák más közlekedési célú beruházásra.
Végül 2009 szeptemberében döntött az EB az első szakasz támogatásáról. Az első szakasz az eredetileg kért 224 milliárd forint helyett 181 milliárd forint uniós forráshoz jut. A kormány 41 milliárdos támogatást ad.

A jelenleg is hatályos metrótörvény szerint – amely még nettó 195 milliárdos költségkalkulációra készült – a többletköltségeket a magyar fővárosnak kell állnia, amely így jelentős hitelfelvételre kényszerülhet. Ezzel szemben 2010 júliusában Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes cáfolta, hogy 100 milliárd forint hiányozna az első szakasz befejezéséhez, és az első szakasz költségét mindössze 205 milliárd forintosnak mondta.

6. 2011 áprilisában Tarlós István főpolgármester bejelentette, hogy a második szakasz megépítésére a fővárosnak nincs pénze, és az Európai Unió (EU) is jelezte, hogy nem kíván tárgyalni a finanszírozásáról.

2012-ben a CEE Bankwatch és a Föld Barátai Európa civil szervezetek jelentése a legkárosabb EU-projektek listájára vette a beruházást, mert az „a rosszul felhasznált közpénzek iskolapéldája”.


Éééés hogy mi miért annyi:

Az áremelkedés egyik oka az lehet, hogy a metróépítők eleve nem reális árat kérve kezdtek bele az építkezésbe. Demszky Gábor főpolgármester 2008. augusztus 28-án az M4-es metróról szóló tájékoztató jellegű fővárosi közgyűlési vitában elmondta: „mára kiderült, hogy például az alagútfúrásnál, illetve a Gellért és a Fővám téri építkezésnél a kivitelezők kevesebb pénzért vállaltak munkákat, mint amennyiért azt el tudják végezni”. Eközben az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a metróépítéshez kapcsolódó több szabálytalanságra bukkant a 2007-es állami költségvetés végrehajtásának ellenőrzése során.

További jelentős szempont, hogy Budapesten – különböző politikai és finanszírozási okokból – az M4-es metróvonal költségvetésébe nagy számban építettek be a metróberuházáshoz csak másodlagosan kapcsolódó költségeket. Például a metróköltségvetés terhére újították fel évekkel a metróépítés kezdete előtt a XI. kerületi Bartók Béla utat, de az eredeti tervek szerint a VII-XIV. kerületi Thököly út teljes felújítása is ebből a keretből került volna finanszírozásra. Ezért a metróberuházás költségvetése a tényleges metróépítés költségeinél lényegesen, akár több százmilliárd forinttal nagyobb összeget tartalmaz. Ezért a más városokból származó költségadatokkal való összevetés csak a költségekhez kapcsolódó beruházási tartalom elemzésével adhat értékelhető eredményt.

2009 júliusában ismertették a budapesti főpolgármesteri kabinet elképzelését arról, hogy ideiglenesen elhagynák az M4-es metró II. szakaszának Dózsa György úti és a Róna utcai állomását, és az így megtakarítható pénzt a vonal budaörsi virágpiacig történő meghosszabbításának előkészítésére költenék.

- ???? hát ezzel mi a pöcs van???
Elvitte a cica????


A lényeg....ezer sebből vérzett ez a projekt, hibák, korrupciók, lopások tömkelege!
De az első Orbán kormány lelkén (már ha lenne!) szárad az hogy elszabadult minden!
És az ellenzéki idők alatt a Fidesz irányítású ilyenolyan szervezetek ott tettek keresztbe, ott akadályozták a projektet, ahol csak tudták és lehetett!
(pl. brüsszeli feljelengetés-bejelentgetés!)

Na nagypofájú Fideszagyhalottak...cáfoljatok innen bármit is!

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 12:24

Hanem a saját óvóhelyére.

Csak oda nem engedik be a tömeget.
Nekik maradna a metró óvóhelyként, már ha az alkalmas lenne erre.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:12

Ma is megköszönné a város, ha metrót építenél neki, ami a városnak egy fillérjébe sem kerül.

Hajrá!

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:05

"Nagyon remélem, hogy a következő ciklusban erre is sort kerít a FIDESZ-KDNP koalíció Budapesten és országosan is."

Álmodsz! Ha most nem tett SEMMIT akkor annak oka van!!!!


Dáci??:) csak per??..csak nem rokon vagy TE is??:)
Najóóó...gondolom nem..:)
Dáciról lejjebb találsz....mert azt gondolom kronológiai sorba kellett ezt rakni!
A Fidesznek nem csak a szája véres ebben az ügyben (is) hanem a keze is! vastagon benne van hogy annyi lett amennyi!
Városi és Elővárosi civil biszbaszban ügyködött ám Dávidka..:)
Tudooood...VEKE - Szóvivő Vitézy Dávid..:)..akik felnyomták a projektet Brüsszelben, hazafiasan!
Hamar felejtesz..:)..onnan rakétázott a BKK vezérigazgatói székébe! Jutalom gyanánt!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 12:11

Igaz, ezt a kérdést nem lehet egy-két rendelettel elintézni.


ahhoz piaci rendszer kéne:)


Gondolom a kombájnokat sem érted, hogy mi szükség rájuk, hiszen ha helyettük kaszákat használnánk, akkor azzal egy halom munkahelyet lehetne teremteni.

A teherautók is teljesen érthetetlenek, hiszen kubikusokat alkalmazva sokkal több munkahelyet lehetne teremteni.

Csak az a gond, hogy középkori hatékonyságú munkából nem lehet XXI. századi életszínvonalon élni.

Íme a teljes foglalkoztatottság a mai modern korban!

http://www.youtube.com/watch?v..

Ezt akarod?


ez lenne a "fenntartható" jövő felé vezető út? :)


Nem, ettől sem térülhet.

Ha gazdaságosabb azaz kevésbé gazdaságtalan az üzemeltetése, mint a buszjáratnak, akkor legfeljebb kevesebb veszteséget termel, de ettől még szintén nem fog megtérülni soha.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:10
rosszkutya | 2014. január 17. 12:15

anno megérte

érdemes lenne többet beszéli arról, hogy miért

Válaszok:
Akitlosz | 2014. január 17. 12:28

Olvastad??....ott van benne...ezt mondtam...volt benne hiba, lopás, korrupció, minden!
De igazából mindig is arról szólt...mint minden nálunk, hogy nehogy máááááá a másik 5lete, terve valósuljon meg!
2002-2008 között újra kellett kvázi elölről kezdeni az Orbán kormány Budapestet büntető akciói miatt!
Ha ez nincs....4 év múlva mehetett volna a 4es!
Még a felcsúti tahó át is adhatta volna az első szakaszt!
2002 és 2008 között a VEKE-Vitézy Dávidka...rémlik a név??:)...folyamatosan akadékoskodott...feljelentette még Brüsszelben is a projektet..:) olyan magyarosan!
Rajta is elment vagy 2-3 év...


ilyen rendszerben biztosan nem


Te melyik cikket olvastad?

Javaslom olvasd el újra ezt a cikket!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 12:16

A "Dáci" az nálam lekezelése a "vezérigazgató úrnak", hogy értsd.
Az, hogy a FIDESZ megpróbált keresztbe feküdni ennek a beruházásnak, az nálam pozitívum, mert a kezdetektől fogva értelmetlen pénzszórásnak tartottam (lásd Rikki Harcossal folytatott üzenetváltásunkat).
Az alapvető felelősség azé, aki belekezdett és tűzön-vízen keresztül, "csakazértis" véghezvitte.

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 12:23

Ember, az hogyne lenne már megtérülés, ha nekem kevesebb pénzt kell beletolnom egy olyan rendszerbe, amelynek működtetését nem tudom megúszni?!


Ugyan elektro..:)
Mindössze annyi van, hogy én itt élek Budapesten és van agyam, és én emlékszem is! :) nem egypólusú az agyam!
Egyébként meg minden fent van a neten....tudod..:)..mindenek nyoma van...minden megmarad..:) (kivéve ha Simicska megy adatot menteni a NAV-hoz!), az össze hazugságotok és a budapesti szdsz-éra össze lopása is!
"Csak" annyi kéne, hogy ne csak Orbán seggén át nézzétek a világot!


Ezt: Budapest legnagyobb keresztje, a 4-es metró
Balogh Ákos Gergely (Mandiner)

A konkrét metróvonalról szól, nem általában a metróról.

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 12:25
Akitlosz | 2014. január 17. 12:31

Valamint milyen sok lélegeztetőgépet!


Szerintem meg 97ben...Uramatyám! akkor indult! akkor nagyon is sok értelme volt és nem volt pazarló!
Ez csak az Orbán demagógia volt Felcsútról!
Persze....szirénázó rendőrökkel kísért állami autóban tényleg nem vészes a felszíni közlekedés!
Dávidkáról egy a véleményünk..:)
Budapestről nem...van ez így..:)
Egyébként "ezer" dolgot tudnék felsorolni hirtelen amit nem értek a BP-i közlekedésben...de a metró fejlesztéssel egyetértek! Már rég több vonal kéne!
A káposztási hülyítés megvan?
"100 éves" terv a csepeli és szentedrei Hév összekötése! 500m alagút, nem több!
És lenne É-D tengely!
Azt se magyarázza meg nekem senki, a ráckevei Hév miért a Közvágóhídig megy???
Miért addig?
Az út túloldalán ott a 2es villamos!
A sín is ott van!
Hááát mi a francnak nem vitték be legalább a Borárosig a 4-6os ig a Hévet??
És gondolom TE is tudnál sorolni nem egy ilyen marhaságot!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 12:28

Az sajnos természetes jelenség, hogy a munka elnyeréséért a vállalkozók kevesebbet kérnek, aztán később a megállapodott áron felül egyre újabb és újabb és újabb pénzeket követelnek.

De miért is kellene ennek eleget tenni?

Van egy szerződés, egy megállapodott ár.

Annyiért köteles a vállalkozó elvégezni a munkát, egy fillérrel sem többért.

Ha nem teszi, akkor bíróság, és a cég felszámoltatása.

Véletlenül sem az, hogy a megbízó enged a vállalkozó minden anyagi és egyéb követelésének.

Lásd például a franciák képtelen a magyar műszaki előírásoknak megfelelő metrót gyártani így a 4-es metró szerelvényei nem kaphatnának működési engedélyt. De mégis kapnak.

Az előírásokat, elvárásokat igazítják a a francia gyártó képességeihez, s véletlenül sem a vevő dirigál, aki fizet.

Na ez is a gond az állami beruházásokkal, korrupció korrupció hátán, s ezért kerül közpénzből minden legalább háromszor annyiba, mint piaci alapon.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:42

Az hogy a 4es metró egy ekkor pénzügyi kudarc az legalább 50%-ban a Fidesz bűne!
Ezt is összehozta a baloldal!
MSZP-SZDSZ-FIDESZ!
Együtt mind a 3!!!


A politikának igen, a vállalkozónak nem.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:42

De azt ugye érted, hogy a "metró fejlesztése" nem feltétlenül azonos új és értelmetlen vonalak megépítésével, hanem adott esetben jelentheti már meglévő vonalak meghosszabbítását, és/vagy mellékvonalakkal való bővítését is?

Dávidkáról nem egy a véleményünk.
Az enyém sokkal lesújtóbb, csak most nem ő, vagy a BKK a téma.

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 12:35

...és mit szólsz az ócsai lakótelephez?
...meg az esztergomi vasútfelújításhoz?
...vagy a paksi bővítéshez?


A cikk szerit a metró helyettesíthető olcsóbban más beruházással.

Szerintem pedig nem.

Leírtam rögtön az első hozzászólásomban azt is, hogy miért.

Ne kezdjük újra!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 12:34
Ebenezer | 2014. január 17. 12:40

Igen, ez a konkrét metró lett volna helyettesíthető más, olcsóbb beruházással.
Mindvégig a konkrét vonalról ír.
Lehet, hogy nem írja bele minden egyes mondatába, hogy négyesmetró-négyesmetró, de attól még ez a cikk - ahogy azt a címe is mutatja - arról szól.

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 12:37

Szerintem egy dél-buda - rákos vonalnak igenis van/volt értelme!
Az egy másik kérdés, hogy a meglévő 1-2-3at miért nem hosszabbítják meg ezer éve!
De ha elmész bárhová, ahol jó a tömegközlekedés, jól szervezett, Bécs, Párizs, London, akkor azt láthatod, hogy nem 1-2 vonal kacskaringózik k.hosszan, hanem több vonal fonódik! Akár többször is keresztezve egymást!
Bécs mániás vagyok..:))...ott sem a kiegészítéssel kezdték...hanem felhúztak 5öt!
Majd egy kis kiegészítés....és jött a hatodik!
Nincs is a szűk Belvárosban csak villamos és metró! A buszok csak a Ringen túl mennek!

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 12:44

Nem...nem volt ez drága!
A 10 év bénázással, politikai csatározással lett az!


mivel a jelenlegi feltételrendszerben gondolkodsz nem is láthatsz más alternatívát


1914 előtt 100%-ban piaci alapon ment a budapesti tömegközlekedés

fényes sikertörténet volt


"Egy metropolisz tömegközlekedésének a megszervezésénél nem lehet a gazdaságosság a legdöntőbb szempont."

Hát dehogynem; annak kell lennie az egyik legfőbb szempontnak! Szerintem te itt valami másra gondolsz: közvetlen profitabilitásra talán?


Sikerült felsorolnod három volt gyarmattartó ország fővárosát szemben velünk, akik meg ugye gyarmat is voltunk, be is buktunk két világháborút és meg vagyunk verve kontraszelektált Dávidkákkal minden szinten.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 12:47

az 1920-as évek óta nem is az

az"eredmények" magukért beszélnek:)


anno a magánvállalkozásban épített kisföldalatti - tervezéssel együtt - 21 hónap alatt készült el

előbb volt itt metró mint Párizsban... vagy Bécsben...

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 12:51

A 4-es metróról szépen lassan, de már Demszky alatt, kezdett kialakulni az a nézet, hogy egy rendkívül pazarló beruházás. Az volt a dühítő, hogy akármi is derült ki, már nem lehetett megállítani.

A politikusok megígérték a népnek is, nyilván finanszíozóiknak is; kihátrálni belőle minimum választási bukás lett volna, rosszabb esetben börtön, még rosszabb esetben heveny kétoldali tüdőlövés.

A magyar hatalom már csak ilyen. A hívőknek se legyenek illúziói, ez nem változott meg egycsapásra a Fidesz kormányra kerülésével.


És előbb, mint két vesztes háború.

Válaszok:
Ebenezer | 2014. január 17. 13:05

magántőkéből ment a befektetők kockázatára

a főváros csak 15 év adókedvezményt adott


Én a megvalósíthatósági számítás költség-haszon számaira lennék kiváncsi, valamint arra, hogy ezek a számok hogyan alakulnak most a valóságban.
Gondolom ilyen adatokat minden adófizető polgár számára, kérés ellenében, rendelkezésre bocsátanak, ahogy egy demokráciához illik.


kb. a körtét hasonlított össze az almával...
http://en.wikipedia.org/wiki/P..

mondjuk abban igazad van, hogy a 4-es metró egy párját ritkítóan nagy kudarc


Ti csak vitázzatok, én, mint budapesti születésű meg boldogan használom majd.
Ez az egyetlen mód, hogy nappal ésszerű idő alatt átérjen az ember Budapesten,bármilyen irányban.

Válaszok:
rosszkutya | 2014. január 17. 14:00

Legfeljebb olyan irányban, amely irányban van metró...


Kár volt neked ehhez hozzászólnod.
Pláne ezt.

Stumpf István - MSZMP tag, Hazafias Népfront alelnök
Járai Zsigmond - MSZMP tag, kommunista kormánytag
Matolcsy György - MSZMP tag
Martonyi János - MSZMP tag, kommunista kormánytag
Chikán Attila - MSZMP tag
Pintér Sándor - MSZMP titkár
Kövér László - KISZ-titkár, a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány és Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága alá tartozó Társadalompolitikai Intézet munkatársa
Pozsgai Imre - MSZMP KB tag
Szűrös Mátyás - MSZMP KB tag
Harrach Péter - MSZMP tag
Hoffmann Rózsa- MSZMP tag
Boross Péter - MSZMP tag
Ligetvári Ferenc - MSZMP tag
Boros Imre - MSZMP-titkár
Balogh Gyula - MSZMP tag
Kerényi Imre - MSZMP alapszervezeti titkár
Mikola István - Hazafias Népfront, elnök
Fónagy János - MSZMP tag
Vonza András - MSZMP tag
Rogán Antal - KISZ titkár
Szabadi Béla - MSZMP tag, munkásőr
Varga Mihály - KISZ titkár
Deutsch Tamás - KISZ titkár
Orbán Viktor - Gimnáziumi-egyetemi KISZ titkár
Schmit Pál - az Országos Testnevelési és Sporthivatalnak (OTSH) alelnökeként miniszterhelyettes a Lázár, majd a Grósz Kormányban.
Túri-Kovács Béla - MSZMP tag
Vonza András - MSZMP tag
Ligetvári Ferenc - MSZMP tag
Varga Mihály - KISZ titkár


A menetideje igen. Plusz a lemenet, feljövet, aluljáróban bóklászás.

Válaszok:
Rasid al-Maghribi | 2014. január 17. 14:30

Plusz aki messzebbről ment, nem a keletiből, annak az átszállási kényszer.


A Tétényi úttól a Keletiig 13 perc?
Hány megálló is lesz a kettő között?


Én kérek elnézést!
:-)


Tőlem még nem láthattad, és most is csak azért láthatod, mert erre reagáltam:
"Tanácselnököt, pártbizottságot a szocik soraiban keresgélj. Meg a többi politikai szakkörben (együtt, pm, liberálisok, fene tudja, kicsodák)."


Jajjj Rikki....ne fárasszatok már a mallorcai metróval..:)
Már akkor is összevissza ment a baromság róla!
1. Kéreg metró...nem mondom tovább....érted! Nem fúrták!
2. Olyan sugárutakon csinálták meg hogy középen ástak a két szélén meg lazán ment a forgalom! (volt szerencsém ott járni a nagy túrás közepette)
1+2..:)..sokkal olcsóbb eljárással készült!
De pl. tél sincs ott igazán..:)...képzeld! :)
Egyébként pont a mallorcai metró az, amire semmi szükség nem volt ám!
380.000 lakos alig használják! Na az 1 presztizs pénzköltés volt!
És ha már 4es metró...a debreceni villamos is lassan már akkora svindli! Ott is csak nőőőő...nőőőnek a költségek...és a francba sehogy sem halad!


ez a metrósdi, ugy ahoyg el van baszva...átgondolatlan volrt és szorták erre meg arra a pénzt, elbaszták a felsziniösszekötés keleten...a délinél is...

szóval fasza


A gigantikus metróállomások árából (mert normális, hagyományos állomások is elegendőek lettek volna) csak ebből a Bosnyák térig mehetne a vonal tovább..
De
Még dühítőbb, hogy nem vettek példát mondjuk Prágáról ahol féltucatnyi metróállomás épült két kijárattal. Az egyik végéről a Vencel térre, a másikról a Jungmannova útra lehet kimenni. Tahát egyetlen állomás elég lett volna a Körtér-Fehérvári úthoz és egyetlen a Kálvin tér-Vámház közé.
Azonkivül.
Felháborító tékozlás az automata, vezető nélküli rendszer. Méregdrága! Ezzel a megoldással máshol is csak kisérleteznek.

Válaszok:
sjanos | 2014. január 17. 21:08

Tovább megyek: egy metrovonal értelme a külvárosok összekötése egymással a belvároson keresztül. Ezt a célt a városon belül végetérő vonalak egyáltalán nem oldják meg.


Ne beszéljünk butaságokat..:)
Koppenhágában 4 éve minden hiba nélkül működik az automata rendszer...sőőőt sokkal gyorsabban és logikusabban reagál bármilyen műszaki hibára!
(és akkor direkt európai példát hoztam!)
Pl olyan marhaságra is képesek voltak ezek a buta dánok, hogy nincs készpénzes jegy!...vagy kártyával vagy un. kékszemen :)át a mobiltelefonoddal is megveheted a jegyed!
Ugye milyen hülyék??:)

Válaszok:
lilaremény | 2014. január 17. 22:00

Kritikán aluli megjegyzés....szóra sem vagy érdemes!


Jó, persze van ahol müxik automata metró, de én nem ülnék fel rá. Az állomások méreteihez mit szólsz? Az már tényleg túlzás volt.


Demszky egy buta bábu volt. Szvsz még most sem érti, hogy mi miért történt.

Én meg azt nem értem, hogy ő hogyan úszhatja meg.....


Biztonság az automata metrón? Alstom szerelvényeknél?
Ld.
http://www.penzcentrum.hu/utaz..
Megint elakadt... sorozatosan teszik ezt az új, máris lapuló kerekű Alstom kocsik.
Ezeket vezető nélkül, automata vezérléssel??
Fusson mindenki amerre lát!



Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó