Regisztráció | Elfelejtett jelszó | Felhasználó törlése

2014. január 17. 07:33

Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése.

Egy napsütötte januári délelőttön a Négyes Metró Barátai felvonultak, hogy a fővárosi Rákóczi téri építési területen munkára jelentkezzenek. Épp hat éve ennek. Az önkéntes metróépítő civil kezdeményezést intenzív plakátolás előzte meg, igazán mindent megtettük, hogy a budapestiek a magukénak érezzék a rendszerváltás óta megvalósított messze legnagyobb beruházást (talán megbocsátható, hogy önző módon csaptunk némi hírverést a 2008. januári Reakciónak is, amiben bőséges terjedelemben foglalkoztunk a 4-es metróval). 

negyes_metro_baratai_felhivas_plakat.png

Szükség volt ugyan némi időre hozzá, de fáradozásunk meghozta gyümölcsét: maholnaputasokat szállít a legújabb metró.

A 4-es metróvonal átadásával egy 1972-es álom valósul meg – ekkor rögzítették a Budapest és környéke Közlekedésfejlesztési Tervben a metró negyedik vonalaként a Dél-Buda–Rákospalota útvonalat. A népköztársaságban fogant nyomvonalat már a köztársaság hordta ki. 1998. április 9-én, az országgyűlési választások előtti finisben írta alá az MSZP-SZDSZ-kormány a Demszky Gábor vezette fővárossal a kölcsön- és háttérgarancia-megállapodásokat.

Ma már egyértelmű, hogy amikor '98 novemberében az első Orbán-kormány váratlanul felmondta a 4-es metró építéséről szóló, a Demszky és Medgyessy által érvényes parlamenti felhatalmazás nélkül aláírt szerződést, akkor a '90 utáni Magyarország egyik legfelelősségteljesebb döntését hozta. Hogy mi lett a jutalma érte, mindannyian tudjuk: a Demszky-csapat a 4-es metrót a Fidesz Budapest-ellenességének fő szimbólumává tette, későbbi választási győzelmeiben is komoly szerepet játszott a négyes metró fényes ígérete. (A döntést a Fővárosi Önkormányzat perre vitte, amiben végül 2001 decemberében a Legfelsőbb Bíróság mondta ki, hogy az államnak nem kell fizetnie.)

Demszky_Gabor_Laszlo_Csaba_4-es_metro.png

Magam is meglepődtem, amikor szembesültem vele, de Demszky sem volt mindig a négyes metró igaz barátja. Szegő Iván Miklós 2010-ben írta meg, hogy 1990-ben egy Demszky-sajtótájékoztatón Péterffy Ágoston, az SZDSZ budapesti listájának harmadik helyezettje a következőket mondta: „a fővárosban új közlekedési koncepciót kell kidolgozni, annak ellenére, hogy a jelenlegi általános rendezési tervet alig egy éve hagyták jóvá. Nélkülözhetetlen néhány sürgős intézkedés meghozatala. Így például a kezdet kezdetén le kell állítani olyan beruházásokat, mint a dél-buda-rákospalotai metró, hiszen ez a mintegy 30 milliárdos beruházás helyettesíthető egy 10 milliós megoldással. Fel kell gyorsítani az elsősorban pénzügyi okok miatt lelassult építkezéseket (M0-ás autópálya, Hungária körút, az észak-déli metrószakasz).” Péterffy ugyanezt annak idején a Beszélőben is kifejtette.

A 4-es metró ugyanis igazi rémálom Budapest számára. Az első, a Kelenföldi Pályaudvart a Keleti Pályaudvarral összekötő szakasz 452 milliárd forintunkba kerül (az első szakasz terminus nem feltétlenül helytálló, erősen kétséges ugyanis, hogy lesz-e második). Ennyi pénzből sikerült a föld alatt összekötni város két olyan pontját, ami már amúgy is rendelkezik kötött pályás kapcsolattal (a vasúti sínek), és egyébként a metró menetideje alig lesz kevesebb a két végállomás között, mint ma a 7E buszjáraté. A 4-es metró üzemeltetése évi 6 milliárd forintot fog felemészteni, annyit, mint az összesen épp négyszer ilyen hosszú 2-es és a 3-as vonal együttvéve.

Demszky_Gabor_Hagyo_Miklos_4-es_metro_furopajzs.png

Egészen elképesztő, hogy mennyi értelmes közlekedésfejlesztési lehetőség elől szívott el minden forrást ez a metró. A nagy metródüh közepette többen is (lásd például a VEKE 2005-ös tanulmányát vagy az Index Budapest-rovatának 2006-os összefoglalóját) megpróbálták felhívni a városvezetés figyelmét a sokkal hatékonyabb alternatívákra – hiába. Fel lehetett volna újítani a lassan életveszélyessé váló 3-as metrót, és kivinni végre Káposztásmegyerre. Összekötni a 2-es metrót a gödöllői HÉV-vel. A Nyugati Pályaudvar sínjeit a Kelenföldi Pályaudvaréval a föld alatt. Építeni egy csomó új villamosvonalat. Lecserélni a végüket járó buszmatuzsálemeket. De nem.

Így aztán hamarosan kész a Nagy Mű, és utazhatunk az egyes szakaszain néhány száz méterenként (Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér) megálló 4-es metróval. Az állomások ráadásul nem csak feltűnően sűrűn pettyezik ezt a 7,4 kilométert, de a kivitelezésüknél sem a funkcionalitáson és hatékony üzemeltethetőségen volt a hangsúly. Napfényt a föld alá? Egy metróállomásra? Arra az egy-három percre, ameddig az ember a következő szerelvényre vár és újságot olvas, vagy a telefonját tapogatja? Mi a búbánatnak? Egyedi állomások?! Egy magát luxusberuházásokkal fényező világbirodalom vagy egy sokszor küszködő, posztszocialista ország fővárosáról beszélünk?

Demszky_4_es_metro_fotoz.png

Persze, nagyra értékelem, hogy a Rákóczi téri állomást kedvenc fejedelmem birtokainak neve díszíti, biztosan magam is megkeresem majd Sárospatakot, Munkácsot meg Eperjest a feliratok között, de ehhez nem kellettek volna egyedi építészeti megoldások, a sablonmegállók is kaphatnak optikai tuningot. Amikor vágni kellett a büdzsén, akkor sem a dizájnállomásokon spóroltak Demszkyék, hanem a kelenföldi P+R parkolón. Igaz, ami igaz, ők ezerszer megmondták: az állam rossz gazda.

Akárhogy mosolyog majd Tarlós István a metróavatáson (az avatás olyan a politikusnak, mint gyereknek a karácsony), sokkal helyénvalóbb lenne, ha sírna. Kétségtelen, hogy 2010-ben kényszerpályán volt az új városvezetés metró-ügyben (ami még nem volt kifúrva-lebetonozva, arra is megvoltak kötve a szerződések). Tarlós beszélt ugyan a sajtóbejáráson az ünneplés mellett a koncepcionális problémákról is, de ez kevés. Újra és újra el kell mondani, hogy mekkora károkat okozott a városnak és az országnak ez a metró-lázálom, és hogy milyen nehézségeket okoz majd évről évre a működtetése.

Végül búcsúzóul énekeljük együtt:

Budapestnek tempó kell!
Budapestnek levegő kell!
Budapestnek metró kell!
Budapestnek nyernie kell!"

Budapestnek élet kell!
Budapestnek szeretet kell!
Budapestnek nem ígéret
Budapestnek Demszky kell!

Refrén:
Budapestnek tempó kell!
Budapestnek nyerni kell!

Budapestnek több híd kell!
Budapestnek több út kell!
Budapestnek zöld hullám
Budapestnek zöld lomb kell!

Budapestnek tiszta fej!
Budapestnek tiszta kéz kell!...
...Igen, igen, Budapestnek lépést kell tartania Budapesttel!

A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/62661


Összesen 208 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint


Budapest legnagyobb keresztje az a szűk, ám annál hangosabb réteg, amelyik csúsztatásokkal és hazug állításokkal igyekszik minden olyan eredményt kétségbe vonni, amiért a budapestiek keményen megdolgoztak.

És akik össze akarják mosni a korábbi és jelenlegi vezetés, a két főpolgármester felelősségét a városnak hatalmas károkat okozó szerződéskötésekben.

Ha a 4-es METRO vonal nem fejeződött volna be, a Demszky féle felelőtlen gazdálkodás okozta hatalmas károk ellenére, azok egy részének elhárításával párhuzamosan, azzal még sokkal nagyobb kár és veszteség érte volna a fővárost és a magyar költségvetést.

A vonal működtetésének a költségei csak annyival lesznek magasabbak a korábbi vonalaknál, amennyiben nagyobb terhet vesz le a felszíni közlekedésről és a belváros túlterheltségéből. Illetve amennyivel korszerűbb szolgáltatást nyújt a közlekedőknek.

Nem érdemes beleköpni a levesbe, a budapestiek velem együtt örömmel szeretnénk birtokba, használatba venni a rövidesen üzembe álló létesítményt. Aminek befejezéséért inkább köszönet, mintsem megalapozatlan vádaskodás illeti az alkotókat és a jelenlegi fővárosi vezetst.


A demszkykorszakban eltapsolt milliárdokért valóban ideje lenne elindítani a felelősségrevonást és elszámoltatást.

Nagyon remélem, hogy a következő ciklusban erre is sort kerít a FIDESZ-KDNP koalíció Budapesten és országosan is.

A legfontosabb törvények és a jogáűllam megerősítése megtörtént, most már több figyelmet lehet fordítani a "finomhangolásra", aminek fontos eleme a korrupció felszámoláűsa és a korrpt vezetők felelősségrevonása.

Csak majd tessék csendben kussolni, és abbahagyni a vádaskodást, amikor a további balliberális felelősöket pórázon vezetik majd el.

Eddig is megszületett néhány esertben a bírósági ítélet, de szerintem ez még csak a kezdet a maffiabaloldal elszámoltatásának várhatóan hosszas és göröngyös útján.

Csak nehogy elévültessék a "szakemberek" a bűnöket.


"Mi hülye polgárok meg vért izzadunk,éhezünk ,nyomorgunk "

Nagyon szánalmas ez a véres-komcsi szöveg. Akár Kún Béla... vagy valamelyik bukott szadeszos.

Aki tanult mesterségében tisztességesen végzi a munkáját, az nem izzad vért, nem éhezik és nem nyomorog.

Hol él maga, kiscsávó?


"Az a szomorú, hogy ezek az ügyek jogilag nem igazán megtámadhatók. "

Kit is ítélt éppen pár napja valami 2-3 (vagy 3,5)évre a bíróság a 6. kerületből?
A zsebretett korrupt pénzek miatt?

Ki is volt az illető szocialista elvtársa?

Vagyis jogilag igenis megtámadhatók. Csak meg is kell tenni a feljelentést.


A földalatti vasút építési láz kiváltója a légoltalom volt anno. A kettes metró elsődleges célja a vasúti közlekedés biztosítása volt a Duna alatt. Száz éve még a legtöbb pesti ember a munkahelye közelében lakott, ezt kellene elősegíteni most is.


Akkor 'Mohamed' mehet a munkahely közelébe lakni, ha van hova. A nagyobb probléma persze az, hogy két kereső is van néha a családban, meg a gyerekeknek iskolába is kell valahova járni. De túl sokan utaznak végig naponta kétszer is az egész városon.


Régen volt ilyen kellemes meglepetésben részem, mint a mostani Balogh Ákos Gergely cikk.
Az igazság gyönyörködtet. A korszak, melyben ezt a kitolást meg lehetett csinálni egy szerencsétlen ország népével, s el lehetett hitetni a médiakommandók segítségével, h. nemcsak nagyon jó, de szükséges is, demokrácia volt, mi? A mindenre elszánt éceszgéberek meg demokraták? Demokretének.


gondolom a poszt időzítése annak szól, hogy lássuk: épp most gyalogolunk bele egy hasonlóan félig értelmetlen, ugyanakkor még sokkal drágább beruházásba, a paks 2-be.

és ezt még van esélyünk meghiúsítani


a hozzászólásaim általában gondosan szerkesztettek, van értelme pontosan olvasni őket.

azt írtam: "egy hasonlóan félig értelmetlen" beruházás, és ezt nem véletlenül írtam így.
a metró sem teljesen értelmetlen, mert meg lehetett volna jól is csinálni (mindenekelőtt: kevesebb állomással, hogy olcsóbb és gyorsabb legyen).
paks 2 is csak félig értelmetlen: energiára valóban szükség van, de egyáltalán nem sürgető a dolog. pl. a tervek szerint 2023 és 2035 között fölöslegesen fog az új erőmű üzemelni. bőven lenne még mit előkészíteni a projekten, és tuti lehetne olcsóbb megoldást találni. még az is lehet, hogy a 30-as évekre nem az atomenergia lesz a legolcsóbb.


én nem vagyok kommunista.

nem akarok alapjövedelmet, nem akarok az oroszoktól függni. nem akarok államosítást, nem akarok fenntarthatatlan szociális rendszert. nem akarok ingyenbkv-t, nem akarok ingyenes egyetemet. akarok viszont jó (motiváló) ösztöndíjrendszert.
akarok öngondoskodást, magánnyugdíjat. kiszámítható piaci környezetet, átláthatóan működő államot. botrányt akarok, ha valaki olyat mond, hogy "visszaélésszerű adatigénylés". akarok fékeket és ellensúlyokat.

ez a paks-beruházás nagyon sok szinten nem felel meg az én fenti (csupa jobboldali és demokrata elemekből álló) listámnak:
nem átlátható, nem piaci. ez egy rossz üzlet, ki tudja milyen háttéralkukkal.


Igaz, ezt a kérdést nem lehet egy-két rendelettel elintézni.


"Egy metropolisz tömegközlekedésének a megszervezésénél nem lehet a gazdaságosság a legdöntőbb szempont."

Hát dehogynem; annak kell lennie az egyik legfőbb szempontnak! Szerintem te itt valami másra gondolsz: közvetlen profitabilitásra talán?


A 4-es metróról szépen lassan, de már Demszky alatt, kezdett kialakulni az a nézet, hogy egy rendkívül pazarló beruházás. Az volt a dühítő, hogy akármi is derült ki, már nem lehetett megállítani.

A politikusok megígérték a népnek is, nyilván finanszíozóiknak is; kihátrálni belőle minimum választási bukás lett volna, rosszabb esetben börtön, még rosszabb esetben heveny kétoldali tüdőlövés.

A magyar hatalom már csak ilyen. A hívőknek se legyenek illúziói, ez nem változott meg egycsapásra a Fidesz kormányra kerülésével.


Én a megvalósíthatósági számítás költség-haszon számaira lennék kiváncsi, valamint arra, hogy ezek a számok hogyan alakulnak most a valóságban.
Gondolom ilyen adatokat minden adófizető polgár számára, kérés ellenében, rendelkezésre bocsátanak, ahogy egy demokráciához illik.


ez a metrósdi, ugy ahoyg el van baszva...átgondolatlan volrt és szorták erre meg arra a pénzt, elbaszták a felsziniösszekötés keleten...a délinél is...

szóval fasza


Tovább megyek: egy metrovonal értelme a külvárosok összekötése egymással a belvároson keresztül. Ezt a célt a városon belül végetérő vonalak egyáltalán nem oldják meg.



Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó