„Vége van az országos és helyi szinten folytatott, kiegyenlített támogatottságon alapuló szekértáborharcoknak, (…) vége van a jobbos szubkultúra Kulturkampfjának. A balliberális oldal támogatottsága szertefoszlott (…) a vonalas baloldali-liberális kultúrharcosok pedig már az ellenzéki létre rendezkednek be az előre sértett avagy kiváró nyilatkozataikkal. A politika amúgy is sokkal unalmasabb lesz egy egyszínű országban. Ideje élni; ideje művelődni; ideje jobboldali, konzervatív, más értékrendű vagy épp apolitikus kultúrát, szubkultúrákat építeni” – írta három évvel ezelőtt Rajcsányi szerkesztő kolléga „Fideszország megszületett” című írásában. Az azóta eltelt évek bonyolították a dolgot. A Kulturkampf néha okkal, néha ok nélkül folytatódott, de többnyire inkább védekezésben mint támadásban. A baloldal támogatása a közvélemény-kutatások szerint nem foszlott szét. Más értékrendű szubkultúrákat építeni pedig felesleges lett volna, építették ők magukat, ahogy tőlük telt.
2013 sem telt máshogyan. Az az abszurd értékrend, amely a szakadék szélére sodorta az országot, és a nemzeti közösség tagadásában (lásd december 5-ét) , illetve a mindent megkérdőjelező, negatív identitás kiteljesítésében látja az élet célját, egyáltalán nem tűnt el. Befolyása a szélesebb választói csoportok vonatkozásában talán megingott, parlamenti képviseletét (az SZDSZ-t) elvesztette. Azok a kifejezések, azok a fogalmak, amelyek egykor ezt az értelmiséget az „osztályhatalomhoz” segítették, mára kiüresedtek, érvényüket vesztették. Ennek ellenére ez az értelmiség nagyon is létezik. A kulturális megnyilvánulásokat most inkább ne bolygassuk, elég ha a székely menetelés kapcsán elhangzott egyes kijelentésekre gondolunk. Az, hogy a politika felszínén egyedül Gyurcsány Ferenc és a Demokratikus Koalíció képviseli ezeket a gondolatokat, senkit ne tévesszen meg. A kádári „antifasizmusból” származó gondolati sémák mélyen gyökereznek, és pontosan passzolnak a „nyílt társadalom” híveinek elképzeléseihez.
Ez az értelmiség azonban nem utóvédharcokat vív, csak éppen elszakadt a magyar valóságtól. Kollektív őszödi beszédük nem hangzott el, csak írásban jelent meg; furcsa módon éppen a Hócipő hasábjain, az elhíresült szárszói találkozó után. Hogy is írta önmagukról Lengyel László? „Ebben a szörnyű évtizedben, a lefelé száguldó országban megszólalt nekünk háromszor a kakas. Kinek dühös, kinek rémülten gonosz, kinek nincs arca.”. A múlt évnek ez a groteszkre sikerült, szinte egy Bosch-festményre kívánkozó szárszói találkozó volt az egyik fókuszpontja.
Ha már az őszödi párhuzamot említettem, meg kell állnunk egy pillanatra a nyár elejének tragikomikus történésénél, amikor a baloldali belháború egyik fejezeteként Gyurcsány Ferenc előhúzta az őszödi titok kártyáját. A rejtői elemeket sem nélkülöző narratívában még egy kutya is szerepet kapott. Tisztábban nem láttunk a csavaros történet után sem, s a nagy leleplezés akkor elmaradt. Katalin, Imre és Ferenc (egy másik Ferenc!) kilétére még nem derült fény. Hogy ez nem lejárt történet, azt ennek a hétnek az eseményei is mutatják. Persze, mondhatnánk, kit érdekel ma már az őszödi beszéd? Nos, azon kívül, hogy a rendszerváltozás húsz évének egyik legfontosabb szövege, hiszen pontos látleletet ad a baloldalról és minden benne van („Kell még valamit mondanom, Ildikó?”); a szöveg későbbi sztorija arról szólt, hogyan csinálták ki egymást az egykori elvtársak és hogy azóta is mennyire készek egymás hátába döfni a kést.