A fejlemények több tanulságot rejtenek magukban. A kelet-európai rendszerváltás húsz évébe és annak politikai kínálatába egyre több helyen fáradnak bele a választók: az addigi párteliteket megbüntetik, és az általános elégedetlenséget meglovagoló, könnyen megfogalmazható populista szólamokkal operáló új arcokra adják voksukat. Ezek az újnak tűnő arcok viszont gyakran a politika és az üzlet határán már évtizedeket eltöltő, sokszor a rendszerváltás idején meggazdagodott figurák, akik az általános kiábrándultságban elérkezettnek látják az időt, hogy bevessék magukat a politikai hatalomszerzésbe. Az új figuráknak azonban gyakran homályos a háttere, de mivel azt mondják, amit a választók hallani szeretnének, hirtelen nagy népszerűségnek tesznek szert. Ezek a valós beágyazottsággal nem rendelkező új politikai erők viszont kiszámíthatatlanok maradnak, nem köti őket ideológiai megfontolások, meglévő társadalmi hálózatok és kapcsolódási pontok, nem jellemző rájuk a hosszú távú felelősségérzet sem. Most mégis egyre több helyen kell velük számolni, mivel a hagyományos néppártok elfáradtak, és víziótlan, elképzelés nélküli bürokraták az irányítóik, akiknek legfeljebb kispályás mutyikig terjed a látókörök. Ausztriában ugyan nem volt kelet-európai értelemben vett rendszerváltás, de az amúgy a gazdasági válságot is elég jól átvészelő nyugati szomszédunknál a két hagyományos nagypárt és hálózataik fokozatos erodálódása is nyugodtan nevezhető politikai rendszerváltásnak.
Eljöhet tehát egy olyan pont, amikor az egészséges és kívánatos pártrendszerbeli pluralizmus odáig fokozódik, hogy világos és egyértelmű társadalmi felhatalmazás nélküli kispártok sokaságára hull szét a közélet. Ez olyan stabil és együttműködésre építő demokráciákban, mint Hollandia még nem okoz fennakadást. De az alig két évtizedes demokratikus fejlődést megtapasztalt Kelet-Európában az ilyen politikai földrengések kormányozhatatlanságot okozhatnak, hiszen a rövid távú sikerre és politikai haszonszerzésre építő pártok jellemzően képtelenek a kompromisszumos politizálásra. Jelen pillanatban ebből a szempontból Csehország a legsúlyosabb példa, ahol a vereséggel felérő győzelmet elérő szocdemek legrosszabb esetben akár ketté is szakadhatnak, és akkor még távolabb kerül a stabil, többségi kormányzás lehetősége.
Ha csak a térségünket sújtó pártrendszer-válságokra és ezek kivédésére koncentrálunk, azt kell, hogy mondjuk: a szlovák és a magyar példa ebből a szempontból még sikeresebb is. Nem kell sem a Smert, sem a Fideszt félteni a populista szólamoktól; de az, hogy ezekben a válságos időkben biztos és kormányképes többséget tudhatnak maguk mögött, tehát az általuk vezetett ország kormányozható, már önmagában egy eredmény. A mindent leuraló Fidesz és az egymást kijátszó ellenzéki pártocskák féloldalas és egészségtelen politikai felállása fölött van még egy damoklészi kard, amiről nem beszélünk eleget: ez az ország kormányozhatatlanságának eshetősége 2014, 2018 vagy azután. Ha se a mérsékelt jobb, se a balliberális oldal, se a széljobb nem szerezne többséget a parlamentben, akkor lennénk csak meglőve, rendesen. Jelenleg azonban ez az eshetőség – többek között a győztest túlkompenzáló új választási rendszernek köszönhetően – nem áll fenn. Az pedig minden közép-európai nemzet érdeke, hogy a térségben mindenhol stabil kormányzatok alakuljanak – enélkül nehezen tudna megvalósulni a régió sokak által álmodott fellendülése.