Hogy megértsük, miért is volt ez a marxizmus oly vonzó, Leszek Kolakowskihoz fordulhatunk, aki szerint: „A marxizmus népszerűségének egyik oka a tanult emberek körében abban a tényben van, hogy a marxizmus egyszerű formája miatt könnyen érthető volt; még Sartre is észrevette, hogy [a marxizmus] egy eszköz volt, amely lehetővé tette a történelem és a gazdaság egészének megértését anélkül, hogy tanulmányozni kelljen bármelyiket is.” Nehéz ezzel vitatkozni a „budapesti iskola” későbbi szellemi teljesítményeinek láttán. A marxizmus tette lehetővé számukra, hogy nyilatkozzanak és ítéljenek minden és mindenki felől – anélkül, hogy bármiféle valós tudással rendelkeztek volna a világról, amely körülvette őket. Ezt a tudatlanságot egészítette ki az élcsapat hübrisze; és ezek együtt tették lehetővé, hogy tökéletesen azonosuljanak egy gyilkos rendszerrel, annak módszereivel és vélt céljaival. Egészen egyszerűen átverték őket, ami nem meglepő, hiszen mit sem tudtak a világról a marxista ideológia horizontján túl.
A „filozófiai vitát” ezidőtájt elveszített állások, kényszernyugdíjaztatások, emigrációk és végső esetben letartóztatások kísérték. Ezek az aktusok voltak a szocialista vitakultúra elemei, és az „ellenség” – bárki aki mást gondolt – hamar megtanulta, hogy jobb, ha befogja a száját. Krassó Györgytől tudjuk, hogy bátyja –Miklós, aki emigrációjáig maga is Lukács-tanítvány volt – Londonban találkozott Hellerrel; és mikor az meghökkenten megkérdezte tőle, hogy mindazt amit most mondott, miért nem mondta el neki korábban is, tömören azt válaszolta: „Mert feljelentettél volna, Ágika”. És ez meg is történhetett volna. Az egyeduralkodóvá tett dogmán belül folyhattak csak viták a különböző szekták között, ám ezek sem voltak valójában mások, mint a pártvezetésben a funkciókért folytatott élet-halál harc (gyakorlatilag szó szerint életről és halálról volt szó) ideológiai kivetülései. A szó valós értelmében vita nem folyt. A „filozófia” művelése kimerült a különböző nem marxista gondolkodók –akiket egyébként nem adtak ki, nehogy kísértésbe essen valaki – marxista kritikájában.
A megszépítő messzeségben megpróbálják '56-ot cezúraként feltüntetni, mint a megvilágosodás pillanatát, ez azonban egészen egyszerűen nem igaz. Heller például –akinek nem tetszett a középiskolai tanárság – levélben ilyen mondatokkal könyörög a pártnak: „Kérem az elvtársakat arra, hogy segítsenek hibáim kijavításában. Tudom, hogy anélkül, hogy a párt aktuális ideológiái harcaiban részt vennék marxista filozófus nem lehetek. Szeretném, ha megmondanák, mivel tehetnék bizonyosságot – nap napi pártmunkámon kívül – elhatározásom őszinteségéről.” „Hibák” alatt az '56-os eseményekben játszott szerepét érti természetesen. Mindezt azért, mert jobban szeretett volna az egyetemen tanítani. A levelet később a halott férje nyakába varrta. Ennyit '56-ról, mint a cezúráról. Így kerülhettek vissza a budapesti iskola egyes tagjai az egyetemekre, kutatóintézetekbe – ki hová vágyott, elvégre mégiscsak a lét határozza meg a tudatot...
A csendes brezsnyevi rothadásban aztán felfedezték, hogy nyugaton mindenütt eszmetársaik irányítják a szellemi életet – a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején járunk –, akik tárt karokkal fogadják őket. 1968 ugyanis töréspont a baloldali gondolkodás és a baloldali eszméket hirdető pártok történetében. Egyrészt az orosz beavatkozás Csehszlovákiában, másrészt a '68-as párizsi események rávilágítanak a mind szélesebb repedésekre a monolit marxizmus épületén. A vállalhatatlan eseményeket már a szokásos, KGB-ihlette propaganda sem képes eltakarni. Még a legütődöttebbek is, mint Sartre, elkezdenek valamiféle óvatos visszavonulást és elkezdenek a „plurális marxizmusról” beszélni, ami ugyan oximoron, de jól hangzik és nem kell egyből hülyeségnek nyilvánítani mindazt, amit eddig hajtogattak. Hőseink is pontosan ezt tették, ők is a „plurális” marxizmust kezdték hirdetni. Ezzel párhuzamosan egyből úgy is érezték, hogy szűk nekik ez a kelet-közép-európai, fasiszták által lakott akol, odakint a nagybetűs Világ várt rájuk.
A korčulai nyilatkozat aláírása mára halálmegvető bátorságként van tálalva. Ennek azonban ellentmond az iskola egy másik prominensének – a Hellernél sokkal okosabb és kifinomultabb Vajda Mihálynak – állítása. „...Miután használhatatlanokká váltunk a párt »liberálisabb« szárnya számára is, bármikor, ha szükségük lesz rá, »beáldoznak« bennünket. (...) 1972 végén eljött a »beáldozás« ideje. Hogy miért látták így, azt nagyjából tudjuk; erről azonban nem szeretnék írni, a kutyát sem érdeklik ma már ezek a párt belharcaival összefüggő történetek.” Ebből is látható, hogy egészen egyszerűen rossz lóra tettek egy bennfentes pártvitában. Van ilyen. A bujdosókat pedig nem Rodostó várta, hanem a nagy nyugati egyetemek baloldali filozófia-tanszékei; a létrejövő helyzetet talán a „luxusbujdosás” fogalma jellemezhetné a legjobban.