Csakhogy, ha valaki mégis megpróbál ilyen adatokba betekinteni, akkor a levéltár előzőleg megkérdezi az érintett közszereplőt, hogy ilyen minőségét elismeri-e. Mert ha nem, akkor nincs mit tenni, a magánszemélyekre vonatkozó személyes adat szent. És ugye ő megmondta magáról, hogy nem közszereplő, hanem magánszemély. Esetleg, ha nagyon elszántak vagyunk, akkor perelhetünk, hogy a bíróság állapítsa meg az illető közszereplő mivoltát, és akkor talán pár év múlva megkaparinthatjuk az aktát. Ilyen kontextusban kissé ironikus, hogy a törvény hangzatos címe szerint elvileg „az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról” szól.
Már a hatályos törvény egyetlen – a közszereplők saját magukra vonatkozó jolly joker nyilatkozatát tartalmazó – bekezdésének kihúzásával el lehetne érni, hogy a lusztráció legalapvetőbb feltétele megvalósuljon. Hiszen a Schiffer által célzott aktanyilvánosság is végeredményben erre irányul – remélhetőleg. Mivel az érintettek eddig is betekinthettek a rájuk vonatkozó állambiztonsági dokumentumokba, így a bárki általi megismerhetőség egyértelműen a nyilvánosságban még ma is jelenlévő személyek esetleges ügynökmúltjának feltárását célozza.
Ezután jöhetne a lusztráció, azaz az egykori funkcionáriusok eltávolítása a közéletből és a közhivatalokból. Azonban az, amit a többi posztszocialista állam már előbb-utóbb megtett, nálunk még mindig várat magára. Nincs törvényünk, amely kimondaná, hogy nem tölthet be közhivatalt, aki anno állambiztonsági tevékenységet végzett; és egyetlen köztisztség betöltésénél sem összeférhetetlenségi ok az állambiztonsági múlt – kivéve az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának főigazgatóját. Pedig ezt az összeférhetetlenségi klauzulát nem ártana jócskán kiterjeszteni.
Hasonló célra irányuló törvény eddig csak 1994-ben született, amely a közhivatalt betöltőknek az egykori állambiztonsági szervek szűkebb körére vonatkozó ellenőrzését írta elő, a jogszabály azonban – az Alkotmánybíróság általi megnyirbálás és módosítás után – hatályát vesztette. Az Alkotmánybíróság egyébként a vonatkozó határozatában kimondta, hogy „a jogállamban közhatalmat gyakorló vagy a politikai közéletben részt vevő személyek – köztük azok, akik a politikai közvéleményt feladatszerűen alakítják – arra vonatkozó adatai, hogy korábban a jogállamisággal ellentétes tevékenységet folytattak, (…) közérdekű adatok.” Mint látható, éppen annyira közérdekűek, hogy egy szimpla „Nem vagyok közszereplő, és kész” – tartalmú nyilatkozattal a személyes adatok védett körébe vonhatók.