A vitát vezető Gerő András nem vitatta Trianon tragédiáját, ám más perspektívából tette fel a kérdést: „a kiegyezés korának politikai elitje megtett-e mindent azért, hogy egy háborús vereség esetén elkerülje a legrosszabbat?” Gerő a magyar nacionalizmusban látta az alapproblémát: a liberálkonzervatív-nacionalista magyar elit megakadályozta a cseheket emancipáló hármas monarchia létrejöttét, és Magyarországon ragaszkodott „az egy politikai nemzet” elvéhez, nem engedtek a föderatív elképzeléseknek.
Az 1848-ban az egyik legtágabb jogkiterjesztést adó berendezkedés 1914-ben már példátlanul kevés jogot biztosított. Gerő szerint fontos párhuzam, hogy az elit támogatta a magyar ipart, de a munkáskérdést nem engedte napirendre. Támogatták a nemzetekkel való kiegyezést is, de nem gondolkodtak autonómiák biztosításában. „Történelmi Magyarország nem létezett”, a Habsburg-birodalom megszűnése pedig elpusztította a magyar berendezkedést - szögezte le Gerő, aki szerint a világháború környékén már Ferenc Ferdinándtól Jászi Oszkárig mindenki egyetértett abban, hogy a létező rend fenntarthatatlan.
A magyar politikai elit katasztrófájának Tisza István szülőfaluja, a román határhoz közeli Geszt lett a szimbóluma - összegezte Gerő, aki úgy vélte: az elit nem tett meg mindent Trianon elkerüléséért, ugyanakkor ez nem menti fel a nagyhatalmakat sem.
Elit: jó, rossz, Darth Vader
Az alapállások megfogalmazását követő vitában M. Kiss, Tőkéczki és Maruzsa leginkább Gerő András állításaival vitatkozott. Maruzsa úgy vélte: Geszt nem a politikai elit, hanem egész Magyarország tragédiáját szimbolizálja. Az elit, így például Tisza Kálmán a nemzeti kisebbségekkel való együttműködésre törekedett, és a nemzeti egységet megbontó antiszemitizmust is elítélte.