Gyerekkoromban különösen szerettem Weöres Sándort meg Arany János balladáit. De körülbelül 17 éves koromig nem szerettem jobban a verseket, mint egy átlaggyerek. És akkor Ady Endre és Verlaine hirtelen nagyon bejött. József Attila nem varázsolt el, de csodáltam. Ekkor lett elképzelésem a „jó vers”-ről. Azon gondolkoztam, hogy nekem is olyat kellene írnom, mint a Tiszta szívvel, vagy az Őszi chanson. 20 évesen találtam meg T.S.Eliotot, szintén fordításban. Azt mondták, hogy az Átokföldjéből jött az egész modernség, ezért átrágtam magam rajta, persze lábjegyzetek, magyarázatok segítségével. (Eliot saját maga is lábjegyzetelte a verset.) Nem volt könnyű, de utána úgy éreztem, hogy – némi képzavarral – valahogy a másik végéről is látom a költészetet. És aztán persze rengeteg kortárs verset is olvastam. Szóval sokat változtak az ideáim a jó versről. Ma úgy gondolom, hogy jó vers az, ami ami beváltja, amit ígér. Nagy vers: ami többet is ad ennél.
Ugorva az időben, a „veszett nagy nyilvánosság” 2011 februárjában érkezett meg igazán, amikor a Holmiban publikáltad a nagy port kavart Búcsúlevél című versedet. Számos válaszvers, cikk, blogbejegyzés, elemzés, komment született miatta. Kálmán C.György kikiáltotta az év versének, és több helyen is azt lehetett olvasni, hogy a Búcsúvers megújította a magyar közéleti-politikai költészet hagyományait.
Jobbról és balról is értelmezték a Búcsúlevelet, de többnyire leegyszerűsítve, a napi politika felől, aminek nem örültem. Ez a vers arról próbál szólni, hogy évtizedek óta nagyon nagy baj van Magyarországon lélekben, gondolkodásban, mentalitásban, akkora, ami elől talán jobb lenne menekülni. És hogy én elmenekülni nem tudok, de nem tudok megoldást sem. Nem megosztó verset akartam írni. Éppen ellenkezőleg. Személy szerint persze örülök, ha sikerült bármit is megújítanom a magyar költészetben, de nem egy ilyen negatív verssel szerettem volna ekkora nyilvánosságot.
Szerinted mi lehet az oka, hogy a politikai-közéleti költészet nem volt divatban az elmúlt évtizedekben?
A diktatúrában a politikai-közéleti költészet kötelező volt, a líra csúcsa - amitől teljesen elértéktelenedett, a végén meg már mindenki röhögött rajta. És aztán a kilencvenes évek mindenről inkább szólt, mint a költészetről. Például arról a reményről szólt, hogy megyünk az Európai Unióba, van jövő, belátható időn belül Magyarország is gazdag és pont annyira boldog lesz, mint a Nyugat, mert történelmileg egyszerűen erre van ítélve (mint például Görögország ugyebár...). Ez a pozitív jövőkép volt a fejünkben. Aztán beléptünk, jött egy-két tétova év, majd kitört a gazdasági válság, és ma úgy tűnik, hogy ha kikerülünk is ebből valaha, az az ideális EU, ahova valaha vágytunk, már nem lesz többé. Valami más lesz helyette. Valami silányabb. Itthon pedig marad a szegénység, a perspektívátlanság, az örök átmenet. Szóval csalódottságot érzek mindenfelé: magamban, a környezetemben, az országban. Mindez persze nemcsak magyar, hanem legalábbis közép-európai probléma. De Magyarországon mindehhez jön még hozzá az az elkeseredett politikai vallásháború, aminek nincs párja Európában, és ami miatt szinte lehetetlenség közös pontokat találni valamiféle konszenzusos közös jövőképhez. És ilyen nehéz helyzetekben felértékelődik a költészet. És előtérbe kerülnek a politikai-közéleti versek.
Ekkor jött a Búcsúlevél.
Igen, 2011-ben. És talán tényleg volt valami szerepe abban, hogy divatba jöttek a közéleti versek. És abban, hogy vita folyt le 2011-ben a politikai-közéleti költészet létjogosultságáról az ÉS-ben. És ennek a vitának a következtében született meg 2012-ben az Édes hazám antológia a Magvetőnél. Viszont aki végiglapozza ezt az antológiát, azt is láthatja, hogy 1990-től kezdve rengetegen írtak közéleti-politikai verseket Magyarországon – csak nem vettük észre, mert nem volt divatos.
Amikor a kezembe vettem a kötetet, volt bennem valami megmagyarázhatatlan félelem, és gyanakvás ezekkel a versekkel szemben.
Bennem is van. És nehezen győztem le, amikor 1999-ben a szerbiai bombázások kapcsán először írtam közéleti verset. Az ilyen versek romlékonyabbak. Nagyobbat tudnak szólni, de nagyobbat is lehet velük bukni. És tényleg belénk van nevelve egy sznob gyanakvás az olyan vers iránt, ami túl direkt: „az igazi vers lehetőleg ne szóljon semmiről”.
A Búcsúvers és a közéleti költészet kapcsán azon gondolkoztam, hogy amikor olvassuk a napi sajtót, olyan érzésünk lehet, hogy a publicisták versengenek egymással, hogy ki tudja agresszívebben szidni valamelyik politikai oldalt, ki tud jobban odamondani. Gyakorlatilag a politikáról publikálók szinte bármit megengedhetnek maguknak, a nyílt rasszizmustól kezdve a homofóbiáig. Viszont ha egy költő leírja a versében, hogy kiábrándultságában legszívesebben elhagyná a hazáját, akkor kitör az országos botrány.