Előbbi például dramatizált formában adja elő, hogy milyenek is „az emberi jogok vallásának” árnyékában leélt egyszeri családapa félelmes mindennapjai: „Döbbenetes ítéletek egy ésszerűtlen, szent szöveg nevében. Fekete ruhás, felkent emberek diktatúrája, akik értelmezési privilégiumokat őriznek. Börtön, háború, jajveszékelés. Betarthatatlan erkölcsi szabályok. Természettudományosan megmagyarázhatatlan tanítások, logikai bakugrások, hitviták. Egy vallásról beszélget apa és fia” - szól a dörgedelmes felvezetés, majd a filozófiai magasságokat ostromló dialógus során részleteiben is kirajzolódik „az emberi jogok rotweilereinek” hosszú bűnlajstroma. Orwelli világban járunk tehát, ahol egy maroknyi önjelölt, arctalan erkölcscsősz építgeti országhatárokon átívelő teljhatalmát egy hírhedetten obskúrus és kirekesztő dogmagyűjtemény (a.k.a. „Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata”) alapján.
Az irodalmi hév által elragadott N'Jala ezredest láthatóan sosem környékezte meg az a kósza gondolat, hogy az emlegetett dogmagyűjtemény gerincét képezik olyan apró-cseprő jogaink, mint a vallás, a gondolat és a véleménynyilvánítás szabadsága, melyeknek mégoly szigorú „kikényszerítése” is csak valami egészen sajátos tudatállapotban nevezhető diktatúrának. Könnyen belátható, hogy épp ezen szabadságjogoknak az egyes alkotmányokba és a nemzetközi egyezményekbe foglalt garanciái biztosíthatják a legjobban, hogy kritizálhassuk, sőt, akár a szerző arrogáns stílusában is szidalmazhassuk nemzeti vagy internacionális politikai intézményeinket.
Kritizálható vonás ugyanis akad bőven. Nincs mit tenni, ilyen a politikai intézmények természete (a bajok épp akkor kezdődnek ugyebár, amikor ezek az intézmények kezdik láthatóan rosszul viselni a kritikát). Az is igaz, hogy a nemzetközi szerveztek, méretükből, komplexitásukból és viszonylag rövid fennállásukból fakadóan új típusú nehézségeket is felvetnek a politikai elmélet számára, mind a hatékonyság, mind a legitimáció terén. Az efféle szervezetek „demokratikus deficit"-jének a kérdése például létező és vitára érdemes probléma, akárcsak hatáskörük összehangolása a nemzetállamok szuverenitásával (bár ezek az aggályok is elsősorban az Európai Unió szerveit szokták érinteni, nem pedig az N'Jala által kipécézett Strasbourgi Bíróságot, mely eleve nem képviseleti testület). Hogy azonban semmiféle inkvizíció nem próbálja elhallgattatni a kritikusokat, azt ékesen bizonyítja ezen kérdéskörök könyvtárnyi irodalma. Ehhez hasonlóan, évtizedek óta terebélyes akadémiai és publicisztikai vita folyik az emberi jogok „egyetemességének" értelmezési nehézségeiről, és különösen világméretű alkalmazásuk buktatóiról . Ha az említett dialógus irritálóan paternalista apukája akárcsak felületesen is körbenézett volna a témában - vagy lenne némi fogalma a bíróság működéséről -, akkor bizonyára nem riogatná a fiát olyan badarságokkal, hogy „a maradi bíró bácsik börtönbe küldenek”, ha kétségbe mered vonni az emberi jogok egyes tanításait. A Strasbourgi Bíróság legfontosabb funkciója nem más, mint az Emberi Jogok Európai Egyezményét elfogadó országok állampolgárainak alapvető a jogait védelme az egyes nemzetállamok visszaéléseivel és mulasztásaival szemben; nem pedig valamiféle gondolatrendőrség üzemeltetése az emberi jogok vallásának érdekében. Az egyezményben foglalt fundamentális jogok jelentős része az Európa Tanács tagállamainak nemzeti alkotmányaiban is szerepelnek, így Magyarország friss, ropogós Alaptörvényében is.
A Konzervatórium lánglelkű publicistája azonban láthatóan nincs egyedül megalapozatlan félelmeivel: Techet Péter hasonló vehemenciával rohant ki a minap a csendes, erényes életet feldúló „emberijogizmus" zsarnoki hajlamai ellen a Mandineren. A jogbölcseletben jártas szerző Carl Schmittel vállvetve aggódik a politikai szféra önállóságáért, melyet mind a gazdasági racionalitástól, mind az - olykor még a demokráciák többségi elvét is felülíró - emberi jogi felfogás ostromaitól meg szeretne óvni. A cikk nagy ívű következtetéseinek megágyazó alapvető csúsztatás abban áll, hogy Techet közös platformra helyez mindent, ami éppen eszébe jut: így kerül egy nagy masszaszerű kupacba alkotmánybíró, feminista, liberális értelmiségi, jakobinusok, greenpeace-nemzedék, szélsőséges állatjogi aktivista, vagy épp a megtépázott erkölcsi tőkéjét moralizálással menteni próbáló francia baloldal. Ők alkotják azt az autoriter érték-kommandót, melynek küldetése, hogy napi nyolc órában pofázzon bele az emberek életvitelébe - akár az erőszaktól sem visszariadva.