Most a különféle társaságok árban és minőségben (gyorsaságban, megbízhatóságban, autókínálatban) is versenyeznek, ennek ősztől sajnos vége lesz.
Keddi rendkívüli ülésén elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a budapesti taxizást szabályozó rendeletet. Bár a testület elé került egy olyan tervezet is, ami csak ármaximumot tartalmazott volna, végül sajnos a korábban általunk is többalkalommal bírált fix tarifás változatot szavazták meg a képviselők (19-en támogatták, ketten ellene szavaztak, 10 képviselő tartózkodott). Ennek értelmében 2013. szeptember elsejétől 450 Ft-os alapdíj mellett 280 Ft-ot kell fizetnünk kilométerenként, a várakozási díj pedig percenként 70 forint lesz. A BKK tájékoztatása szerint emellett 2014. augusztus 31-ig (illetve egyes esetekben 2015. július 1-jéig) a következő előírásoknak kell még megfelelnie a fuvarozóknak és fuvarszervezőknek.
indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor), a gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani,
a taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel,
működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
dohányzási tilalom,
kötelező bankkártya-elfogadás,
egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.
Az egységes arculat jó dolog, ahogy a dohányzási tilalom is, a fix tarifa viszont egyértelműen versenyellenes, így a GVH-nak is lehet még egy-két szava hozzá (ahogy azt a rendeletet elutasító Párbeszéd Magyarországért képviselői is jelezték a vitában).
Jelenleg 300 Ft-os alapdíjjal dolgoznak a taxik, ez tehát 50%-kal emelkedik ősztől. A telefonos kilométerdíjak 167-től 218 Ft-ig változnak, ezek 30-70 százalékkal emelkednek majd, mindez valószínűleg jelentős keresletcsökkenéssel jár majd. A (magas) fix tarifát követelő taxisok mintha azzal számolnának, hogy ugyanakkora lesz a forgalmuk, csak sokkal jobban meg lesznek majd fizetve – kíváncsi vagyok, mit szólnak majd az év vége körül, miután szembesültek a brutális áremelés hatásával.
Összehasonlításként: Varsóban ennél a társaságnál 170 Ft egy kilométer nappal és 250 Ft éjszaka, egy másiknál 140 Ft és 210 Ft, egy harmadiknál 155 Ft és 230 Ft e két tarifa (az alapdíj mindenhol 420 Ft). A tarifa-egységesítéssel tehát szeptembertől napközben Budapesten kilométerenként 40-80, éjszaka 10-30 százalékkal többe kerül majd taxizni, mint a lengyel fővárosban.
Most a különféle társaságok árban és minőségben (gyorsaságban, megbízhatóságban, autókínálatban) is versenyeznek, ennek ősztől sajnos vége lesz. Az is kérdéses, hogy az áremelés miatt az eddig taxit használók közül mennyien váltanak egyéb közlekedési módra, s mi lesz az: saját autó, BKV, esetleg kerékpár? Tartok tőle, hogy a taxival utazók jelentős része számára a saját autó használata az elsődleges helyettesítő termék.