Keddi rendkívüli ülésén elfogadta a Fővárosi Közgyűlés a budapesti taxizást szabályozó rendeletet. Bár a testület elé került egy olyan tervezet is, ami csak ármaximumot tartalmazott volna, végül sajnos a korábban általunk is többalkalommal bírált fix tarifás változatot szavazták meg a képviselők (19-en támogatták, ketten ellene szavaztak, 10 képviselő tartózkodott). Ennek értelmében 2013. szeptember elsejétől 450 Ft-os alapdíj mellett 280 Ft-ot kell fizetnünk kilométerenként, a várakozási díj pedig percenként 70 forint lesz. A BKK tájékoztatása szerint emellett 2014. augusztus 31-ig (illetve egyes esetekben 2015. július 1-jéig) a következő előírásoknak kell még megfelelnie a fuvarozóknak és fuvarszervezőknek.
indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor), a gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani,
a taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel,
működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
dohányzási tilalom,
kötelező bankkártya-elfogadás,
egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.
Az egységes arculat jó dolog, ahogy a dohányzási tilalom is, a fix tarifa viszont egyértelműen versenyellenes, így a GVH-nak is lehet még egy-két szava hozzá (ahogy azt a rendeletet elutasító Párbeszéd Magyarországért képviselői is jelezték a vitában).
Jelenleg 300 Ft-os alapdíjjal dolgoznak a taxik, ez tehát 50%-kal emelkedik ősztől. A telefonos kilométerdíjak 167-től 218 Ft-ig változnak, ezek 30-70 százalékkal emelkednek majd, mindez valószínűleg jelentős keresletcsökkenéssel jár majd. A (magas) fix tarifát követelő taxisok mintha azzal számolnának, hogy ugyanakkora lesz a forgalmuk, csak sokkal jobban meg lesznek majd fizetve – kíváncsi vagyok, mit szólnak majd az év vége körül, miután szembesültek a brutális áremelés hatásával.
Összehasonlításként: Varsóban ennél a társaságnál 170 Ft egy kilométer nappal és 250 Ft éjszaka, egy másiknál 140 Ft és 210 Ft, egy harmadiknál 155 Ft és 230 Ft e két tarifa (az alapdíj mindenhol 420 Ft). A tarifa-egységesítéssel tehát szeptembertől napközben Budapesten kilométerenként 40-80, éjszaka 10-30 százalékkal többe kerül majd taxizni, mint a lengyel fővárosban.