Világunkkal kapcsolatban még egy ideérkező ufó sem lehet objektív, hiszen ő is valamiféle szándékkal érkezett – például élelmiszernek tekint bennünket –, és ez meghatározza azt, hogy miként tekint ránk. A gondolkodás legsikeresebb projektje a 19. században a természettudomány volt: nem csoda hát, hogy a haladó nézetek követői irigységgel tekintettek rá és sütkérezni akartak sikerének fényében. A természettudomány alapvető feltételezése pedig az volt, hogy a megfigyelő és a megfigyelt elkülönül egymástól, ezáltal a megfigyelő objektivitása biztosítva van, nem vesz részt a megfigyelt eseményben. Mára tudjuk, hogy ez korántsincs így. Már semmi sem a régi. A természettudományok – legalábbis Heisenberg és a kvantumfizika elfogadottá válása óta – maguk is letettek az objektivitásról. A híres vitát Einstein és Bohr között az utóbbi nyerte: pillanatnyilag az az álláspont, hogy Isten igenis játszik kockával, és a megfigyelhető esemény többé-kevésbé a megfigyelt és a megfigyelés eszköze közötti interakció. Sohasem tudjuk, hogyan viselkedik a megfigyelt, amikor éppen nem figyeljük meg. A természettudós és kísérleti berendezése is része az eseményeknek, és nem áll kívül azokon. Legalábbis ma ezt hisszük. Hogy néhány év, vagy évtized múltán mit foguk hinni, azt – a fizika eddigi irányváltásainak ismeretében – nem tudjuk megjósolni.
Haladó kortársaink azonban csak a szépre, eszméik ártatlan ifjúságára szeretnek emlékezni, arra az időre, amikor annak súlyos következményei még nem voltak nyilvánvalóak. Ezért számukra az »objektivitás« ábrándja elsődlegesen fontos önigazolás: a gubancos világ fölé emeli őket, és ebből az isteni nézőpontból, a szellem magasából tekintenek le ránk és ítélkeznek felettünk. Sajnos, ha közelebbről szemügyre vesszük ezt az attitűdöt – mint annyiszor –, valami meglehetősen primitív tűnik a szemünk elé. Az „objektivitás” titka mindössze annyi ugyanis, hogy látszólag egyformán szidalmaznak mindenkit. Ez klasszikus defenzív taktika, lehetőleg elejét kívánja venni a legsúlyosabb vádnak: az elfogultság vádjának. A módszer – konzekvensen alkalmazva – tökéletes nihilizmushoz vezet, annak bizonyításához, hogy minden nagyon rossz, kivéve engem.
Nézzük, hogyan valósul ez meg az illusztrációnak választott blogbejegyzésben.
A dolog előzménye annyi, hogy a Mandineren felhívás jelent meg egy tervezett dokumentumfilm kapcsán: tanúkat, áldozatokat kerestek a Vörös Hadsereg által elkövetett rémtettekről szóló filmhez. A témaválasztás és a feldolgozás ízlésességével bizonyára lehet vitatkozni – én magam erős ellenérzéssel tekintek rá. A dolog azonban önmagában véve jogos: minden további nélkül elképzelhető és érvelhető egy olyan álláspont, amely az utolsó pillanatban meg akar szólaltatni még élő tanúkat. Csehszlovák Kémnél és gondolom sok-sok haladó eszmetársánál azonban kiverte a biztosítékot. Ennek pedig hangot kellett adni valahogyan. Azt mégsem mondhatták, hogy a fasiszta német és magyar lányok-asszonyok megérdemelték, amit kaptak, vagy hogy Sztálin elvtárssal egyetértésben nem lehet sajnálni egy kis szórakozást a hősies fiúktól; továbbá azt is bajosan lehetett volna állítani, hogy mindez nem történt meg; ezért előkerült az adu-ász, az „objektivitás”. Egyet jobbra, egyet balra; az oroszok kegyetlenkedtek (balra egyet), de a németek és a magyarok is kegyetlenkedtek (egyet jobbra), ezért meg lehet érteni őket. Hibás az a vélemény, „amely szerint az orosz katonák ok nélkül, állatias ösztönből hordaként végigerőszakolták Magyarországot”; és „Magyarországon tetten érhető az a törekvés, hogy az orosz erőszakoskodásokat úgy mutassák be, mintha minden ok nélkül történt volna. Ez pedig nettó történelemhamisítás és az emlékezetpolitika megcsúfolása”. Nem. Nyilván az orosz katonák jó okkal tették ezt, és ők nem is csúfolták meg az „emlékezetpolitikát” – bármi legyen is az. A jó ok pedig nem más, mint az örök emberi érzés: a bosszú.
Nekem semmi bajom a bosszúval. Meggyőződésem, hogy az „igazságosságról” és a bűnösök „átneveléséről” eltartott kisujjal folytatott halandzsázások ellenére minden büntetés hordozza a bosszú késztetését. Lehet, hogy ez nem helyes, de megváltoztathatatlan. Az áldozatoknak szükségük van a bosszú katarzisára, hogy fel tudják dolgozni, ami velük történt.