Kész: A szólásszabadságot illetően kell, hogy legyen valamiféle korlátozó szerepe az államnak. Én annak a híve vagyok, hogy akkor kell megálljt parancsolni az úgynevezett szólásszabadságnak, ha az valakinek az életét, testi épségét fenyegeti. Mi kérdést intéztünk a Fidesz testvérpártjaihoz, hogy mit szólnak az ötös számú párttagkönyv birtokosának megnyilvánulásainak. Angela Merkel helyett Deutsch Tamás válaszolt, és csak sértegetést kaptunk válaszul. A Szabad Piac alapítvány mellesleg nagyon fontos kampányt kezdett a szélsőségek és a rasszizmus elleni magyarországi harc érdekében.
Somogyi: Nem érheti retorzió a szabad véleménynyilvánítót akkor, ha olyat beszél, ami másoknak nem tetszik. Az a kérdés, hogy mit korlátozunk. Minden civilizált országban létezik olyan, hogy becsületsértés, ezt pedig a szájunkkal követjük el. A vélemény kinyilvánítása ebből a szempontból korlátozott. Semmilyen módon nem hiszek abban, hogy bizonyos szavakat vagy kifejezéseket hatékonyan be lehetne tiltani. Ez csak megpróbálja elrejteni előlünk az ördögöt, hogy nehezebben ismerjük fel. Ráadásul, nem túl sok eredménnyel. Ha betiltják azt, hogy A, akkor azt fogja mondani: B. Mi pedig tudni fogjuk mindkét esetben, hogy az A betűre gondolt. Nem ez a pálya tehát, hanem az, hogy az emberek szabadon beszélnek, mi pedig az értékeinkkel viszonyulunk hozzájuk. A Szabad Piac Alapítvány feltette a kérdést: az önmagát az egyéni szabadság és felelősség hagyományán meghatározó európai jobboldali pártközösség mit szól a szerző ezen mondataihoz?
Ha a Fidesz-tag Bayer Zsolt vállalhatatlanul nyilvánul meg, azzal a Fidesz és az Európai néppárt válik vállalhatatlanná?
Somogyi: Azt hiszem, hogy ez ennél egy kicsit bonyolultabb kérdés. Ahogy látom az európai politikát, magukra is alig képesek figyelni, nemhogy egymásra. Azért, ha egy közös pártcsaládként határozzák meg magukat; akkor rá lehet kérdezni, hogy mi van akkor, amikor pártcsaládon belül valaki ilyen mondatokat ír le. Főleg, ha Bayer szellemi világítótoronynak számít a magyar jobboldalon. A magam részéről nem tekintem a Fideszt antiszemita vagy rasszista pártnak, ez nagyon fontos. Erre nem adtak okot. A párt ugyanakkor megengedi saját politikai közösségében, hogy akár nagyon fontos szereplők is ilyen dolgokat mondhassanak. Ez már azonban nem jó irány. A bayeri kijelentések a regisztráció alkotmánybírósági érvénytelenítésekor születtek. A regisztrációt elbukta a Fidesz, nagyon súlyos pofon volt. Erre jött a Fidesz „bajra nagyobb botrányt” elvén alapuló megoldása, azaz bevetették Bayer Zsoltot. Így már nem a regisztrációról beszélt senki, hanem erről a botrányról, ami a Fidesznek hasznos volt. A Bayer-cikk célpontja ugyanis az a cigányság volt, akiknek a mérések szerint – finoman szólva – nincs nagy szimpátiatábora Magyarországon.
Ha már a szociális és etnikai konfliktusokról beszélünk, a kapitalista gondolkodásmód képviselőiként milyen megoldási utakat látnak ezekre? Mit gondolnak az állam, illetve a civilek felelősségének?
Somogyi: Rasszizmust mindig az állam teremt. És szegénységet is, a saját eszközeivel. Persze az állam felelőssége az is, hogy mennyire próbálja meg elfojtani a káros folyamatokat. A svábokat nem az emberek telepítették ki, hanem törvények. Ugyanez a helyzet a zsidótörvényekkel. A törvényeket politikusok hozzák, az ő felelősségükről van szó.
E törvények létező társadalmi jelenségekre játszanak rá vagy azok teremtenek új attitűdöket, normákat?
Somogyi: Lehetett a '20-as évek legelején numerus clausus-törvényt hozni, az évtized vége felé pedig ugyanazt eltörölni? Akkor most mi van? A rasszizmushoz hasonlóan a halálbüntetés iránti vágy is nagyon mélyen van a társadalomban, mégsem terjesztik elő a politikusok, mert konszenzus van ezzel szemben. A politikus felelőssége, hogy miből lesz téma és miből nem. A politika gerjeszti a rasszizmust. Persze, eltüntetni nem lehet. A kérdés az, hogy amikor előjön, akkor a demokratikus erők együttesen utasítják-e el az efféle viselkedést vagy sem. Ha együttesen teszik, akkor normán kívül marad, és ciki dolog rasszistának lenni.
És ha külön-külön, de minden erő elutasítja azt?
Somogyi: Ez sem történt meg az elvárható szinten. Eleve sokkal nehezebb ebben a témában bárkit pozitív érzelmekkel utcára vinni. Emlékeznünk kell, hogy itt nemrég azért öltek meg embereket, mert cigányok voltak. Személyesen egyébként semmi probléma nem volt velük, a gyilkosok nem is ismerték őket. Nem emlékezik meg erről a drámáról rendszeresen egyik politikai oldal sem. Pedig nagyon kellene, hogy ilyen ne fordulhasson elő újra.
Rendszerszinten hogyan viszonyul a szabadpiaci kapitalizmus a mélyszegénységhez?
Kész: Ha megnézzük a történelem elmúlt háromszáz évét: a kapitalizmus éppen választ adott a szegénységre. Nagy hagyományunk van abban, hogy a kapitalizmust szitokszónak tekintjük, pedig az éppen választ ad az ehhez hasonló kérdésekre.
És milyen megoldásokkal tennék lehetővé a piaci intézmények létrejöttét szegény és elzárt közösségekben?
Somogyi: Az ajánlat: piac, nyitottság, befektetés-pártiság és bizalomépítés. A másik verzió az lenne, amit mi elutasítunk, mások azonban elhitetik a választókkal: képesek egyenlőséget teremteni. Ez nem lehetséges, csak egyetlen eszközzel: ha elmélyítik a szegénységet. A piacot erősíteni kell, az államot pedig mindinkább távol tartani a gazdasági szerepvállalástól és a polgárok mindennapi életétől. Három-öt fontos területen kell állami megoldás, a többi a polgárok dolga.
És hogyan lehet megteremteni a közbiztonságot a mélyszegénységi bűnözés által sújtott térségekben? A rendőrséget nem lehet privatizálni, ugye?
Kész: Miért ne? Szerintem akár még az úthálózat privatizációjáról is szó lehet.
Somogyi: A közbiztonságot mindenesetre garantálni kell. És e téren is el lehet gondolkozni a magánmegoldások lehetőségein. Miért lenne jobb egy központi, állami rendőrség a kontrollált, viszont outsourcingolt rendfenntartó intézményeknél? Ez persze távol áll az európai megoldásoktól, ezért őszintén szólva, konzervatívként ritkán gondolkozom rajta, vannak ennél könnyebben és gyorsabban megvalósíthatóbb álmok is.
A piacpárti megoldások szokásos ellenérvei ilyen szolgáltatásoknál a pozitív externáliák és a potyautas-jelenség. A közbiztonságból az esetleg azért nem fizető szomszéd is részesül.
Somogyi: Viszont ezeket a szolgáltatásokat az állam megrendelheti magánvállalkozásokról. Meg kell versenyeztetni a szolgáltatásokat, tendereket kell kiírni. Ez fenntartja a magánosítás lehetőségét.
Ez még mindig közpénzen működne.
Somogyi: Az én fejemben természetesen létezik adó, amit befizetünk olyan szolgáltatásokért, amelyek megszervezését az államtól várjuk. A működtetés viszont már megtörténhet magánvállalatokon keresztül. Mondok egy, a rendőrségnél kevésbé bizarrabb példát: miért ne lehetne magánjellegű tűzoltó-szolgáltatás, amelyet a helyi önkormányzatok megpályáztatnak? Furcsán hangzik valószínűleg, pedig nem bonyolultabb helyzet, mint Budapesten jó néhány buszjárat: kék színűek, BKK a felirat rajtuk, mégis magánszolgáltatók üzemeltetik.
Mit gondolnak az IMF-hitelfelvételről? Szükséges lett volna, vagy jobb volt kimaradni belőle? A régió egyik legismertebb libertárius közgazdásza, Leszek Balcerowicz például kifejezetten ellenzi a nemzetközi szervezetektől való kölcsönfelvételt.
Kész: Nem szeretnék semmilyen IMF-hitelfelvételt, mivel nem vagyok annak a híve, hogy bármilyen befolyásoltság alá kerüljön az ország. Ez ilyen egyszerű. Balcerowicz nézeteivel egyébként legtöbbször egyetértek. Ő teremtette meg Lengyelország gazdasági alapjait.
A világválság óta globális szinten megerősödött a kapitalizmus kritikája, az újbaloldali mozgalom. Mi a szabad piac híveinek válasza erre?
Somogyi: Talán attól érezhető ilyen tendencia, hogy a baloldali gondolatok a jobboldalra is hatással voltak. Ahol a baloldallal kompromisszumot lehet kötni, az emberi méltóság kérdése. Ennek nemcsak az antirasszizmus a része, hanem az is hogy senki ne haljon éhen. Ez koalíciós pont minden demokratával. A piacon tönkrement intézményeket menteni kívánó megoldások viszont elnyújtják a válságot. A szabadpiaci válaszok ezzel szemben rövidtávon talán megnehezítik a helyzetet, ám egy országot hamarabb kivezetnek a gazdasági depresszióból, mint a szocialista típusú megoldások.