Kósa Lajos ugyanis kijelentette: az Alkotmánybíróság a jövőben nem puskázhat, viszont ezentúl a legfőbb ügyész és a Kúria elnöke is fordulhat a testülethez. Egyedi ügyben jelenleg is bármely bíró kérheti az alkalmazandó jogszabály alkotmányosságának vizsgálatát, amire a módosítás értelmében üdvözlendő módon mostantól harminc napos határidőt kapna a testület. A legismertebb ilyen, végeérhetetlen ügy Biszku Béla esete a kommunista bűnök tagadásával, amely eljárást épp két éve függesztette fel az eljáró bíró, az AB határozatára várva.
A bírói indítványtól azonban különbözik az utólagos absztrakt normakontroll, amelyet egyedi ügy hiányában, általános aggályok alapján eddig az alapjogi biztos, a kormány és az országgyűlés egynegyede kezdeményezhetett. Ennek a körnek a kibővítése a legfőbb ügyésszel és a Kúria elnökével jelentéktelen kozmetikázás ahhoz a korlátozáshoz képest, amellyel a korábbi két évtizednyi alkotmánybírósági gyakorlatot dobná egyenesen a szemétdombra ugyanaz a parlamenti többség, mely az Alaptörvényben rögzítette, hogy azt a „történeti alkotmány vívmányaival összhangban” kell értelmezni.
Természetesen lehet mondani, hogy ez az 1945 előtti történeti alkotmányra vonatkozik, de mégis csak visszatetszést kelt, hogy a kormány történelemszemlélete épp csak az elmúlt húsz évre és annak a jelen jogrendszerben leginkább használható „vívmányaira” nem terjed ki – annak ellenére, hogy több, ebben a ciklusban elfogadott kodifikációba beleépítették az eddigi alkotmánybírósági gyakorlatot. Akkor hogy is van ez? A jogalkotó mazsolázhat, míg az AB-nek tilos a „puskázás”? Slusszpoén, hogy a kérdéses módosító rendelkezés indokolása maga is az alkotmánybírósági gyakorlatra hivatkozik: „a korábbi alkotmánybírósági gyakorlat több elemét is alaptörvényi szintre emelte már az alkotmányozó” – ergo: mi megmondtuk, hogy mi volt jó a régi AB döntésekből, a többit pedig tessék sürgősen elfelejteni.