A bírói indítványtól azonban különbözik az utólagos absztrakt normakontroll, amelyet egyedi ügy hiányában, általános aggályok alapján eddig az alapjogi biztos, a kormány és az országgyűlés egynegyede kezdeményezhetett. Ennek a körnek a kibővítése a legfőbb ügyésszel és a Kúria elnökével jelentéktelen kozmetikázás ahhoz a korlátozáshoz képest, amellyel a korábbi két évtizednyi alkotmánybírósági gyakorlatot dobná egyenesen a szemétdombra ugyanaz a parlamenti többség, mely az Alaptörvényben rögzítette, hogy azt a „történeti alkotmány vívmányaival összhangban” kell értelmezni.
Természetesen lehet mondani, hogy ez az 1945 előtti történeti alkotmányra vonatkozik, de mégis csak visszatetszést kelt, hogy a kormány történelemszemlélete épp csak az elmúlt húsz évre és annak a jelen jogrendszerben leginkább használható „vívmányaira” nem terjed ki – annak ellenére, hogy több, ebben a ciklusban elfogadott kodifikációba beleépítették az eddigi alkotmánybírósági gyakorlatot. Akkor hogy is van ez? A jogalkotó mazsolázhat, míg az AB-nek tilos a „puskázás”? Slusszpoén, hogy a kérdéses módosító rendelkezés indokolása maga is az alkotmánybírósági gyakorlatra hivatkozik: „a korábbi alkotmánybírósági gyakorlat több elemét is alaptörvényi szintre emelte már az alkotmányozó” – ergo: mi megmondtuk, hogy mi volt jó a régi AB döntésekből, a többit pedig tessék sürgősen elfelejteni.
Egy AB-határozat, egy alkotmánymódosítás és így tovább: a magyar alkotmánybíróság az igazi „negatív jogalkotó” a szó legszorosabb értelmében. Egy-egy – a kormány által jelentősebbnek ítélt vagy presztízsértékű – norma megsemmisítése után ugyanis borítékolhatóan alkotmányba kerül a kérdéses szabály. Az átmeneti rendelkezéseken kívül a most tervezett átfogó módosítás több, korábban alkotmányellenesnek nyilvánított rendelkezést is beemelne az Alaptörvénybe, például a hallgatói szerződést vagy a hajléktalanság jogellenessé minősítésének lehetőségét. Mindezt azzal az AB-nek adott, szintén „hatáskörbővítő” (és szintén a testület korábbi gyakorlatából merített) trükkel megtoldva, hogy a testület vizsgálhatja ugyan az alkotmánymódosításokat, de csak formai, eljárási szempontból.