A többes identitás nem csak a szélsőjobbot állítja megoldhatatlan feladat elé. Egy médiaprogram keretében bolgár, cseh, és szlovák huszonévesekkel beszélgettünk a magyar médiaviszonyokról, a szélsőséges politikai erők jelenlétéről a magyar nyilvánosságban. Az egyik cseh lány (ha jól emlékszem, doktorandusz médiakutató lehetett talán) nyomta az SZDSZ legerősebb pillanatait idéző, militáns, az intoleranciát tűzzel-vassal pusztító toleranciát, leleplezte cigányellenességemet, és így tovább. Aztán amikor a szlovákiai jogfosztások kapcsán szóba került a kettős (többes) állampolgárság, azt mondta, igaza van a szlovákoknak, mindenhol be kéne tiltani az ilyet, mindenkinek csak egyetlen állampolgársága lehessen. Kérdeztem, mi a helyzet a Csehországban élő szlovákokkal, a Szlovákiában élő csehekkel, rájuk is vonatkozik az elképzelése? Természetesen! – mondta hevesen. Tovább kérdeztem: Mi a helyzet a cseh-izraeli kettős állampolgárokkal? Melyik állampolgárságukat kéne elvenni? Erre lefagyott. Látszott rajta a teljes tanácstalanság, hogy ez a kérdés a saját kis világában úgy hat, mint a nullával történő osztás.
A többes identitás (és így az állampolgárság) létező, sőt normális jelenség. Egy kassai magyar életére egyaránt jelentős hatással van Budapest és Pozsony – hol egyik, hol másik hatása az erősebb. Évszázadok óta ugyanazon a helyen él a családja, miért ne lenne neki fontos, hogy jól menjen a városának? Hogy az momentán Szlovákia? Istenem, így alakult történelmileg. Semmi nem zárja ki, hogy valaki egyszerre legyen jó szlovák állampolgár és jó magyar.
Kétségtelen, ahogy előfordulnak belső feszültségek az egyes identitások között, ugyanúgy jelentkezhetnek érdekkonfliktusok az állampolgárságot adó országok viszonyában is, ahol a többes állampolgárok kényes helyzetben találják magukat. Ezzel nem árt tisztában lenni, de hogy kifejezetten elrendeljék a kettős állampolgárok, azon belül is a zsidók összeírását? Ez elfogadhatatlan. Míg az USA-ban teljesen természetes egészen érzékeny személyes adatok (bőrszín, vallás, politikai preferenciák) nyilvántartása, sőt nyilvánossága is, addig nálunk sajnos a XX. század történelmi tapasztalataira alapozó közvélekedés az, hogy ha az ember származásáról vagy vallásáról listát vezetnek, annak előbb-utóbb nagyon szomorú következményei lesznek.