Kósa Lajos arról beszélt a törvény benyújtása előtt: a megszűnő ajánlószelvények helyett kétszáz feliratkozó választópolgár aláírását kell majd összegyűjteni a parlamenti választáson való képviselő-jelöltséghez. Többes jelölésre is lenne lehetőség, azaz egy választópolgár – ha előzetesen feliratkozott a szavazásra – akár két-három jelöltet is támogathatna. Az aláírásokat a helyi választási irodák ellenőriznék. Az előzetes feliratkozás lehetősége az adott választás előtt tizenöt nappal zárul majd le, de a szavazás után újra megnyílik. Így ha 2014-ben – amikor mindhárom voksolás egy évre esik – egy választópolgár, aki az országgyűlési választásra nem regisztrált, de az azt követő európai parlamenti vagy az önkormányzati szavazáson szeretne részt venni, az feliratkozhat majd azokra később is, aki pedig már egyszer regisztrált, annak nem kell ezt még egyszer megtennie.
Az immár benyújtott törvényjavaslat alapján sokat vitatott és támadott előzetes regisztráció bevezetése eldőlt. Bár a regisztráció a minél szélesebb választási részvétel, a minél több ember által gyakorolt demokratikus alapjog kívánalma felől korlátozás, szigorítás; de a viták során folyamatosan puhultak a regisztráció körülményei: minden egyes állampolgár többszöri kiértesítése, a személyesen, ügyfélkapun avagy levélben történő regisztráció lehetősége, a több mint fél év hosszúságú regisztrációs időszak, sőt, a választások után újra megnyíló regisztrációs lehetőség rugalmasabbá teszi ezt az eredetileg erősen vitatható, és igazából kellő alapossággal soha meg nem indokolt intézményt – ami még így is valószínűleg alakítani, torzítani fogja a választási részvételt, és nem a fiatalok, aktívak javára. A kormány ígérete szerint előzetes alkotmánybírósági normakontrollra küldi majd a jogszabályt, azonban a választási eljárási szabályokkal egy időben magát az alaptörvényt is módosítani tervezik, azaz megtámogatnák a feliratkozás alkotmányosságát:
„Az Alaptörvény Átmeneti rendelkezéseinek 23. cikke a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki: »(3) Sarkalatos törvény a választójog gyakorlását kérelemre történő névjegyzékbevételhez kötheti.«”
A regisztráció mellett ugyanakkor a demokrácia-mérleg másik serpenyőjében ott van az ajánlószelvények eltörlése. Az eddigi rendszerben és az elmúlt időszak hosszú választójogi vitái során is állandó panasz volt a kisebb pártok részéről, hogy a kopogtatócédulák gyűjtése, azok kötelező mennyisége, a rendelkezésre álló idő rövidsége nehezíti az elindulásukat. Ahogy arról korábban Turul kolléga írt: a régi rendszer szerint 176 egyéni körzetben 750-750 (összesen 132.000) ajánlószelvényt kellett összeszedni, Az országgyűlési képviselők megválasztásáról szóló, tavaly elfogadott törvény szerint viszont 106 körzetben 1.000-1.000 (összesen 106.000) darabot kell begyűjteni. Az ellenkező híresztelések ellenére tehát már az eddigi módosításokkal sem nehezült, épp ellenkezőleg, könnyebb lett a kisebb pártok indulása (különös tekintettel a listaállítás feltételeire).