Anastassia Szentpétervárról azt írta: nem gondolja, hogy teljesen okés, amit a Pussy Riot csinált, de teljesen az ő oldalukon áll. Bocsánatot kértek az egyháztól és a vallásos emberektől, és ha ezek az emberek tényleg keresztények, meg kellene bocsátaniuk nekik – írja. „A legszörnyűbb ebben a helyzetben a bíróságunk. Azért vannak börtönben, mert politikusaink azt akarták, hogy börtönben legyenek.” Anastassia szerint mindenki megérti: nem annyira bűnösek, hogy ilyen büntetést kapjanak. A politikusok meg akarták mutatni az embereknek, hogy ez történhet mindenkivel, aki úgy dönt, hogy ellenük beszél vagy tesz valaki. „Még egyszer megértettük, hogy egyáltalán nem vagyunk megvédve saját országunkban a rendőrséggel és a kormányzattal szemben”.
A szentpétervári Tania sajátos, érdekes nézőpontból értékelte a Pussy Riot-jelenséget. „Ők nem bátrak, vagy ilyesmi. Ők az orosz politika tükrei: vulgárisak, sokkolóak, hiányzik belőlük a tisztelet (pl. az egyház iránt). A »történelem-csinálók« felhasználták őket, mint egy új játékot a »forradalmárok« szórakoztatására. Tudod, hogy az emberek mit mondanak Putyinról az interneten? Az orosz közösségi hálók tele vannak mocskos poénokkal, nyílt, durva kritikával – hogyhogy még szabadon van az összes Putyin-gyűlölő? A Pussy Riot tényleg átlépte a határokat? Ó, ugyan már! A határ már rég túl lett lépve. A gyökerek a mentalitásunkban keresendők. Mi, oroszok szeretjük a Szörnyű, Igazságtalan Élet hosszan tartó feszültségét. Szeretjük, ha lassan és hosszasan lázadozásra provokálnak minket. Nem szeretjük a könnyű utat. Az események tetőzését szeretjük, a zavart, a zaklatottságot. Putyin a megfelelő szálakat rángatta, az embereket tiltakozásra provokálva, így mindenki boldog lesz: Putyin folytatja, amit mindig is csinált;az emberek boldogon tüntetnek, szabadnak gondolva magukat; a külföldi megfigyelők pedig dörzsölik a kezüket, hogy az oroszok felébredtek.
Szóval miért is vált a Pussy Riot az igazságtalanság ikonjává? A kormány totálisan ignorálhatta volna őket, ahogy mindenki mással is így tesznek. Senki sem tudta volna, mi az a Pussy Riot. De a »történelem-csináló« részleg figyelői megindítónak találták őket: annyiféle kisebbséget képviselnek, hogy az elnyomás megfelelő tárgyaivá váltak, bemutatva őket a tévében. Nem hiszek az oroszországi szabad sajtóban (emlékszel Politkovszkajára?), tehát egy random dolgot nem mutathatna be a tévé” – írja Tania, aki apolitikussága ellenére azt szeretné, hogy a Pussy Riot szabad legyen, és szerinte jobb egy olyan nemzet imázsa, amely megpróbál lázadni, még ha ez megtervezett is.
*
Oksana HR-es Jekatyerinburgban: úgy gondolja, nem egyszerű a Pussy Riot-csajok ügye. „Nem érdemelnek két év börtönt amiatt, amit tettek.” Szerinte ez csak a kormány és nem a vallás elleni tiltakozás volt. „Persze, túl sok volt, és jobb lett volna, ha más helyet választanak a tiltakozásukhoz”. Oksanának a templom szent hely, még akkor is, ha turisztikai látványosság. „Az embereknek tisztelniük kellene egymás vallását és szent helyét. De az embereknek joguk van arra is, hogy tiltakozzanak és elmondják a véleményüket”.
A volgográdi, világjáró Anna hisz Istenben és az ortodox egyház tagjának tartja magát. „Azt hiszem, elég lett volna, ha pénzbüntetést kapnak. Ha így történt volna, lehetőségem lett volna megvitatni azt, hogy milyen ostoba, erkölcstelen és undorító volt az akciójuk”. Anna viszont úgy érzi, most nem teheti ezt, mert a kormányzat és az egyház ilyen őrült módon reagált, és most csak szánalmat, sajnálatot érez a lányok iránt. „Ez a helyzet megosztja a társadalmat és rombolja az egyház imázsát”. Anna szerint mivel az orosz egyház részt vesz a politikában, elfelejtette a legfőbb dolgokat, amikért felelősnek kellene lennie, és egyfajta politikai párttá vált. „Természetesen az ítélet ellen vagyok, ezért vettem részt egy aláírásgyűjtésben a banda mellett”.