Bóka János: A magyar elnökség sikerrel teljesítette a bővítéspolitika kihívásait
Albánia, Montenegró és Szerbia ügyében is történtek előrelépések.
Generációk nőttek fel úgy, hogy az európai nemzetek összeütközéseiről csak történelemórán, esetleg szüleik visszaemlékezéseiből hallottak.
Álmok nélkül nincs élet, nincs társadalom, sőt még politika sincs. Álmok nélkül marad a kegyetlen, pőre valóság: nincs semmi, ami erőt adjon a napi megpróbáltatások elviseléséhez, a nehézségek leküzdéséhez. Mindannyiunknak megvannak a saját álmai, amelyekért hajlamosak vagyunk fogcsikorgatva küzdeni; ezek életünk talán legfontosabb mozgatórugói. Ha nem is mindig a racionális tudás alakjában, de törekvések, érzetek, szimpátiák formájában áthatják egész életünket. De létezik-e „európai álom”?
A közösségeknek is vannak kollektív álmai. Egy elérendő állapot, egy megvalósítandó cél, vagy akár valaminek a tisztázása – mind-mind közösségi álmok. Mindenki ismeri az „amerikai álmot”, amely már több évszázada mozgásban tartja az Egyesült Államok társadalmát és vonzza a bevándorlókat a világ minden részéből. Tartalma nem túl bonyolult: ha keményen dolgozol, ha leleményes vagy, megcsinálhatod a szerencsédet. Már annyi másnak sikerült előtted, vég nélkül sorolhatnánk a példákat, neked miért ne sikerülne. Amerikai rokonom kiválóan fogalmazta meg ezt a maga módján: „Balázskám, Európában mindenki, az állam, az önkormányzat, a család, csak „levenni” akar, de itt nálunk minden azért van, hogy neked sikerüljön!” Persze a legtöbb embernek nem sikerül, de a mai napig ez az álom kimeríthetetlen erő- és inspirációforrás az amerikaiak számára.
Létezik-e hát az „európai álom”? Teljesen biztos vagyok benne, hogy az európai integráció nagy alakjainak volt egy álma, és ez az álom adta az erőt a sorozatos válságok leküzdésére. Emiatt az álom miatt válhatott az integráció hat állam formálódó közös piacából huszonhét ország többé-kevésbé kiforrott politikai közösségévé. Ez az álom – mint a többi – nem túl bonyolult, két szóban összefoglalható: béke és jólét. Az európai gondolkodók természetesen már a 19. században elkezdték – egyfajta utópiaként vagy vágyálomként – ezt az álmot álmodni, elég csak Kant, Constant vagy Coudenhove-Kalergi műveire gondolni.
Két világháború kellett ahhoz, hogy a politikai döntéshozók is belássák, érdemes ezért az álomért politikai szinten, együttműködve küzdeni. Így született meg először az Európa Tanács, majd a gazdasági integráció laboratóriumaként az Európai Szén- és Acélközösség, és végül a közös piac megteremtését célul kitűző Európai Gazdasági Közösség. Az álom mozgásba lendült, és vitte magával, noha néha kátyúkkal teli utakon az integrációt; egy fél évszázad alatt pedig megvalósult az, amire korábban még gondolni sem mertek; az európai nemzetek egymással együttműködve olyan politikai és jogi kereteket teremtettek, mely a béke és prosperitás sosem látott időszakát hozta magával.
Az európai álom tehát beteljesült, generációk nőttek fel úgy Nyugat-Európában, hogy az európai nemzetek összeütközéseiről csak történelemórán, esetleg szüleik vagy nagyszüleik visszaemlékezéseiből hallottak. A francia-német ellenségeskedés helyét átvette a közös bulizás a különféle Erasmus-rendezvényeken. A nélkülözés, a hiány pedig egyenesen értelmezhetetlen számukra, hiszen minden adott és elérhető, a jó éttermektől a jó egyetemekig. Nyugat-Európa a saját álmát élte az elmúlt évtizedekben, és ebben akartak részesedni a szovjet elnyomás alól kiszabaduló kelet-közép-európai nemzetek is minden igyekezetükkel, akár még érdekeiket is feladva.
A 2008 óta tartó gazdasági válság azonban nagyon kellemetlen ébredést hozott. Egyre biztosabban látható, hogy az „európai álom” a szemünk előtt hullik darabokra. Ez a felbomlás elsőként a fiatalokat érintette: nekik a legnehezebb munkához jutniuk, egzisztenciát teremteniük, azaz önálló életüket, saját álmaikat elindítaniuk. Ami a szüleiknek természetes volt, mondjuk például a felsőoktatás vagy a munka világa terén, azt mostanában már nem lehet adottnak venni. Nőnek a tandíjak, változik az oktatási struktúra, néha egész területeket és művelőiket, például a bölcsészettudományokat és bölcsészeket nyilvánítják egyszerűen piacképtelenné, degradálva őket a társadalom szemében. Munkát találni egyre nehezebb, a fiatal munkavállalók egyre kiszolgáltatottabbak, a határozatlan idejű szerződés pedig csak álom. A fiatalok elbizonytalanodását és reményvesztettségét látva szüleik és családjaik is fokozatosan kiábrándulttá válnak, és ezzel az „álomvesztés” végiggyűrűzik az európai társadalmakon.
Ezek az évek ezért a kellemetlen ébredésről, és az álmok elvesztéséről szólnak egész Európában. Ez jelenleg elsődlegesen a periféria országait érinti, Dél- és Kelet-Közép-Európát – csak példaként: tömeges elszegényedés Spanyolországban, Görögország gazdasági összeomlása, olasz pénzügyi kötéltánc, unorthodox gazdasági-politikai kísérletek Kelet-Közép-Európa szerte – de az előbbi jelek már az integráció magjához tartozó társadalmakban is érzékelhetőek.
Valahogy tehát meg kellene próbálni újraálmodni Európát, tanulva a mostani tapasztalatokból. Ez lenne a legsürgetőbb európai feladat. De, hogy pontosan hogyan, erre a kérdésre nem látszik a válasz. A politikusok a vég nélküli tárgyalásokkal, a közgazdászok a számokkal és a kamatlábakkal, a jogászok pedig a paragrafusokkal vannak elfoglalva, de az álmok, azok már senkit sem érdekelnek.