A magyar lakosság műveltebbik fele a Jancsó-filmekből ismert Kapa elválaszthatatlan párjaként, Pepeként azonosít téged, de említhetjük bármelyik más maradandó filmszerepedet is. Azt azonban kevesen tudják rólad, hogy pár éve rendezel, és egy új műfaj, a 2008-ban Novák János által Németországból importált tantermi színház egyik hazai úttörője vagy.
Életem első rendezése, a Kikatt című nagyon klassz, tanárverős Lutz Hübner-darab évek óta megy Kolibri Színházban. Lutz Hübner többi darabja is tanmese jellegű, ráállt erre a műfajra. Ő már tudja a receptjét, hogyan kell a darabot úgy megírni, hogy utána jól jöjjön ki a drámafoglalkozás. Az biztos, hogy kell hozzá egy jó téma, amiről utána lehet beszélgetni.
A téma pedig valami olyasmi a Kikattban, hogy a tanár is ember.
A Kikatt egy boldogtalan diákról és egy boldogtalan tanárról szól. A tanár baromi sikertelen, a diákot veri az apja, mert rosszak a jegyei, ezért ő is kickboxol. A diák egy nap odamegy a tanárnőhöz, és jobb jegyet kér tőle, de a tanárnő nem tud jobb jegyet adni, mert a fiú nem jár be az órára, és nem tanul. A fiú ezért kiüti a tanárnőt, aki elájul. Ez az első tíz perc. A szerző nagyon ügyes, mert nem az következik, amire számítasz: a tanárnő nem jelenti föl a fiút, és a fiút sem rúgják ki az iskolából. Helyette a tanárnő fölajánlja neki, hogy megadja a jobb jegyet, ha különórákra jár hozzá, ezért elkezdenek találkozgatni egy kávézóban. Te már nézőként tudod, hogy ez két teljesen hasonló ember, és ebből akár még szerelem is lehet. Lutz Hübner a legjobbkor vágja el a történetet.
Az utóbbi években nagyon fölfutott a műfaj, a tavalyi Tantermi Színházi Szemlére kétszáznál több pályázat érkezett. Tavaly ezt a versenyt, sok más díj mellett, megnyerte a másik két tantermi színházi előadásod, a Klamm háborúja, aminek te vagy a főszereplője, és A gyáva, amit te rendeztél, de játszol is benne.
Az nagyon veszélyes, ha beüt az olcsón, gyorsan összedobunk valamit, és kaszálunk vele egy kis pénzt, és megélünk belőle stílus. Ha ez átmegy megélhetési színházba, akkor vége. Egy tantermi színházi előadás praktikus szempontból valóban nagyon egyszerű és könnyen menedzselhető, mert fél óra előkészülettel, 45 perc alatt, egy, maximum két szereplővel, minimális díszlettel és jelmezzel előadható, mégis képes 100%-os színházi élményt nyújtani. Mi legalábbis erre törekszünk. Ha valakinek nem ez a célja, akkor könnyen válhat haknivá, amit olcsón föl lehet rakni, vagy lebutított klasszikussá, amit bezsúfolunk az osztályterembe. Kérdés, ezt milyen gyorsan ismerik föl a tanárok, hogy mi az, ami tényleg minőségi; és mi az, ami csak le akarja húzni az iskolát.
A Klamm háborúja szépen rímel arra, amit mondasz: a főhőse egy olyan tanár, aki szerintem tökéletesen alkalmatlan a pályára. Az előadás kihúzza a közoktatás méregfogát.