Regisztráció | Elfelejtett jelszó | Felhasználó törlése

2012. június 22. 18:54

A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből. Interjú.

Tavaly jelent meg Cigány népismeret című könyve. Mi volt a célja a kötet megírásával?

A távlati tervem az volt, hogy az iskolákban a tananyag részévé váljon a cigányság történetének, kultúrájának oktatása. A katolikus iskolákban tartottunk is már képzést erről a témáról a pedagógusoknak, akik osztályfőnöki órák keretében meséltek a gyerekeknek a cigányságról. A könyv tulajdonképpen alapinformációkat szolgáltat a többségi társadalomnak a cigányságról kicsit úgy, mintha vendégségbe mennénk hozzájuk: a könyv segítségével meg lehet érteni múltjukat, értékeiket. Ugyanakkor a Cigány népismeret a cigány fiataloknak is szól, hogy saját identitásukat erősíthessék általa, hogy büszkék legyenek gyökereikre. Természetesen az ő identitásuk nem a magyar identitás ellen van. Péli Tamás cigány festőművész szavaival élve: »a cigány ember homlokán kettős aranypánt van, a cigány öntudata és a magyar kultúrája, és egyikről sem vagyunk hajlandóak lemondani.« Sokan nem tudják, hogy a cigányok a magyar történelem szerves részei azóta, amióta - nagyjából - hatszáz éve megérkeztek ide. Az 1848-49-es szabadságharcban körülbelül hatezer cigány honvéd harcolt, 1956-ban sok cigány fiatal adta életét a forradalomért, 1990-ben Marosvásárhelyen cigányok védték meg a magyarokat a románoktól.

Ön hogy látja, miért ilyen negatív a cigányok megítélése Magyarországon?

A cigányok egészen a rendszerváltásig tudtak dolgozni. Utána azonban egy át nem gondolt gazdasági átalakulás zajlott le, és ennek a fordulatnak nagyon sok társadalmi réteg lett a vesztese.  1993-ra a munkaképes cigányoknak már csak a 28 százaléka dolgozott, tehát három év alatt kétharmaduk kiesett a munkaerőpiacról és erre a problémára azóta sem született megoldás. Az egyház nagyon sokat tud tenni azzal, hogy megbecsüléssel, szeretettel, bizalommal fordul feléjük. Egy cigány ismerősöm mesélte, hogy gyermekkorában rengeteget szenvedett a származása miatt. Kinevették, megalázták, nem bíztak benne, ezért az a kép alakult ki benne saját magáról, hogy ő rossz. Mire tizennyolc éves lett, már annyi sebet hordozott magában, hogy úgy érezte: ezeket azoknak kell begyógyítani, akik okozták. Felkerült Budapestre dolgozni és bekerült egy keresztény közösségbe. Egy karácsony előtt nem tudott hazautazni a családjához. Megtudta ezt a közösségből egy asszony és meghívta a cigány fiút a saját családjához szentestére, aki el sem akarta hinni, hogy ilyen létezik. A bejáratnál reszketett a lába, hogy hogy fogják fogadni, nem nevetik-e ki, de hatalmas szeretettel fogadták, és azt érezte, hogy óriási kövek zuhannak le a szívéről, attól, hogy emberszámba vették. Azóta is tiszteletbeli családtag. Az a fajta emberi segítség és szeretet, amit a keresztény lelkületű emberek tudnak adni, nem pótolható projetekkel, pénzzel. Egy diplomás cigánysori ismerősöm mesélte, hogy annak idején örömmel ment az általános iskola első osztályába, de nagyon gyakran fordult elő, hogy nem ért oda az iskolába, mert a családja nem tartotta fontosnak, hogy tanuljon. Egy tanítónő felfigyelt a kisgyerekre és ha nem jelent meg az osztályban, ő maga ment el érte, fogta kézen és vitte be az iskolába.  Ez a fiú ma azt mondja, a diplomáját ennek az elsős tanító néninek köszönheti, mert bizalmat kapott tőle. A kereszténység pedig pontosan ezt tudja tenni: kinyújtani a kezét feléjük.

Mi jellemző a cigány családmodellre?

A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből. Egy cigánysoron felnövő gyerek, annak ellenére, hogy nagyon sokat nélkülöz, rengeteg szeretetet kap: bármelyik házba is menjen be, mindenhol ölbe veszik, megetetik. Bár a cigány szülő nem fegyelmezi, nem tanítja a gyerekét, sok szeretetet ad neki. A többségi társadalom azt gondolja, hogy a cigányoknál férfiuralom van, mert a férfi hangos, de a valóság inkább az, hogy a családok a nőkre épülnek, nagyon erős az anya értéke, szerepe, és ennek tudatában is vannak a cigányasszonyok. Ezért is fontos lenne az állami munkahelyteremtő programokat rájuk építeni, mert ők nagy felelősséget éreznek a gyerekeik iránt, és nagyobb a motivációjuk, mint a férjeiknek.

A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/37909


165 komment
Összes hozzászóló megjelenítése
A kommentek nem szerkesztett tartalmak,
tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint



Zenét lehetne tőlük tanulni, már amelyiktől


...."örömmel ment az általános iskola első osztályába, de nagyon gyakran fordult elő, hogy nem ért oda az iskolába, mert a családja nem tartotta fontosnak, hogy tanuljon......"


Bizony, ezen kell(ene) elsőként változtatni.
De ezt a cigányoknak maguknak kellene kezelni.


"A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből."


Az! Elég csak belenézni a youtube-on valamelyik Maónika showba!



De viccen kívül: jó és rossz emberek vannak, a gyakorlatban egyénekben kell gondolkodni. Akiket én jó embernek tartok, azok mind szégyenkeznek a származásuk miatt (magyar, cigány egyaránt).

Válaszok:
Marton Géza | 2012. június 22. 19:38

Ja, és ez a cikk ismét a "megélhetési származás" esete.

A problémát csak elmélyíti, amikor ilyen abszurd dolgokat állít. Ugyanezt teszik a faszkalap jogvégők és cigánymosdatók is, akik a támogatásokat lenyúlják, hazudoznak, náciznak, és rasszistázzák a magyart.


A magyar pedig nem rasszista, hanem sajnos inkább ostoba proli:

1. Korábban a cigányimádat volt az általános, így az ostoba tömegek mentegették őket, kajolták a hülyeségeiket.

2. Úgy 5 éve fordult a kocka, így most hirtelen mindenki nekiállt cigányozni.

Na, ez pedig a magyarok seggfejségét mutatja, hiszen ha egy társadalom véleménye ilyen rövid idő alatt ekkorát fordulhat, ott hiányzik az intelligencia, elég rendesen!

Persze napi 5-6 óra a tévézési átlag az országban, egy ilyen nép pedig szellemileg erre képes... :)))))

Tehát sajnos a magyar sem lehet büszke magára, mint nép. Sorozatosan nem.


"" A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből. Egy cigánysoron felnövő gyerek, annak ellenére, hogy nagyon sokat nélkülöz, rengeteg szeretetet kap ""
.
Konkrétan ma , konkrétan egy nyolcadik kerületi gyerekrendelésen egy cigány assszony a szemünk láttára majdnem agyonütötte a gyerekét .
Lehet , hogy igy van , ahogy a szerző irja , én mindenesetre a saját szememnek és tapasztalatomnak hiszek .
És én kérek elnézést .


Nevetséges cikk. Székely János inkább menjen és tanuljon még egy kicsit a cigányoktól, hátha akkor nem fog ennyi baromságot leírni.


A tanulásban élen kell járni! A tisztelt cikkíró valósítsa meg a gyakorlatban a cigány családmodellt, utána irogasson ilyen marhaságokat, ha személyes tapasztalatokat szerzett a saját bőrén.
A felelősségérzetet talán ne a cigányasszonyktól kelljen tanulni!
Vicc ez az egész írás:)


A fiatalkorúak összes börtöne és a nevelőintézetek cigánygyerekekkel vannak tele.

Ezt kellene átvenni, megtanulni tőlük?

Bentlakásos kollégiumok, ez a jövő útja. Eredmény: 20-30 év múlva.


"A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből. "

Kösz, de inkább nem.


Az írásból azt sem tudjuk mwg, hogy a cigányok mely csoportjánál vizsgálódott a szerző.
(az ún.muzsikus cigányok, oláhcigányok, gáborcigányok, stb) A kasztrendszer kb. olyan erős náluk is mint Indiában. Ezek az elkülönült ún. "kasztok" jobban gyűlölik egymást, mint sok esetben a magyarokat. A felkapaszkodott cigány jobban büdös cigányozik, mint némelyik magyar.
Miről beszélünk?

Válaszok:
NeMá | 2012. június 23. 06:48

Rózsaszín cukormázas giccs az egész írás, köze nincs a valósághoz.
Jó néhány "csodálatos anyai ösztönről" tanúskodó esetet tudnék felsorolni, amitől minden jóérzésű ember elborzadna.


"A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből. Egy cigánysoron felnövő gyerek, annak ellenére, hogy nagyon sokat nélkülöz, rengeteg szeretetet kap: bármelyik házba is menjen be, mindenhol ölbe veszik, megetetik."

ha nagyobbacska kislány, még "le is ápolják"....


Ja tini lagzik :D tini szaporodás a semmire ... lopásnál-rablásnál a fiatalabb családtagok vállalják magukra a finomságot. Csupa tanulnivaló ...

Válaszok:
Rita Kamélia | 2012. június 22. 22:42

"Bár a cigány szülő nem fegyelmezi, nem tanítja a gyerekét, sok szeretetet ad neki."

Majomszeretetet.
Az ember ettől egy kicsit többet ért a szeretet alatt.
Remélem a saját gyerekeidet cigány családminta alapján neveled idióta.


Most nyilatkozott a Hír-tv-n Sztojka, és egyszerűen nem érti, mért tartja őt és Raffael Sándort közellenségnek a nép.
Csak azért, mert ismert embert öltek meg?

Na igen, az identitás..

Válaszok:
Viktus | 2012. június 22. 22:53

Tudod az a szörnyű, hogy ezt fel sem fogják ... meg ezek a cigány védők sem.


gratulálok, mintha egy elsős hülyegyerek véleményét hallanám. mindenki látott már alja cigányt, ez az interjú egyáltalán nem erről szól, hanem pont, hogy a cigány társadalom normális részéről.
nem is értem, hogy miért dislike-olták ennyien. én jobboldali ember vagyok, lenézem a liberális nyivákolást, de meglep az, hogy a kommentek alapján mennyire nem nyitott a mandi közönsége erre a témára és milyen ellenséges módon kezeli...

Válaszok:
heep | 2012. június 23. 08:29

Van több cigány barátom is, és bármikor megosztom velük a hajlékomat. Komolyan, ne legyél már ennyire egyszerű könyörgöm!

Válaszok:
gyula | 2012. június 22. 23:30
bsandor | 2012. június 23. 05:24

Statisztikai átlagról beszélünk , könyörgöm !!!
Nekem is van cigány barátom , de mindnyájan tudjuk miról beszélünk .....
ne tettesd az ostobát ....

Válaszok:
nemértem | 2012. június 22. 23:47

feltételezem elég komoly statisztikákkal és adatokkal rendelkezel arra vonatkozólag, hogy a magyar cigányok hány százaléka él normális életet, próbál dolgozni és nem bűnöző. Egyáltalán nem tettetem az ostobát, való igaz, hogy a legalsóbb rétegét a magyar társadalomnak (bűnözők, segélyből élés stb.) döntőrészt a cigányok teszik ki, de ez az ami szembetűnő. Az időszaki munkából meg takarításból élő cigányokról unalmas beszélni.


ha ismernél normális cigányokat, tudnád, hogy tényleg nagyon erősen család centrikusak. feltételezem az interjúalany nem a hasukat kalapáccsal verő anyákra gondolt ;)

Válaszok:
thymian | 2012. június 23. 00:26

nem hinném, azt például pontosan értem, hogy mire gondol az interjúalany: családcentrikusság, gyerekközpontúság, a nő nagyobb szerepe a családi döntésekben. Ezek valóban gyakran megvannak a cigány közösségekben, és nem hiszem, hogy rossz dolgok

Válaszok:
thymian | 2012. június 23. 01:56

És az , hogy "letett az asztalra " mond valamit ?


A csorda szellem nem egyenlő a családcentrikussággal, ahogy a majomszeretet amire a szerző hivatkozik sem egyenlő a szeretettel. Valami óriási zavar van szerzőnk fejében.


"családcentrikusság, gyerekközpontúság, a nő nagyobb szerepe a családi döntésekben."
Ebben a filmben nagyon jól látszik, hogy mit jelent náluk mindez

http://www.youtube.com/watch?v..


" Egy tanítónő felfigyelt a kisgyerekre és ha nem jelent meg az osztályban, ő maga ment el érte, fogta kézen és vitte be az iskolába."
Ha ezt most próbálná valaki,nem biztos,hogy megúszná élve.
"A cigányoktól nagyon sok jót is tanulhatunk, pontosan a családi életükből....Bár a cigány szülő nem fegyelmezi, nem tanítja a gyerekét, sok szeretetet ad neki."
Nagyon sokan már eltanulták Tőlük ezt is,szerintem nem ez a jövő útja és emiatt nem lehet kimenni az utcára fényes nappal sem.Felnőnek ezek a nem fegyelmezett,nem tanított gyerekek és utána jön a terror.Ennek már ma is vannak jelei minden egyes nap!


Egészen konkrétan mi is az a nagyon sok tanulható jó?

Merthogy ezek valahogyan nincsenek felsorolva.


Van cigány barátom,sajnos beszédhibás,megsinylette a romániai árvaházi viszonyokat,tisztességes magyar nevelószülókhóz került s csodák csodája becsületes magyar emberré vált.


"Kinevették, megalázták, nem bíztak benne, ezért az a kép alakult ki benne saját magáról, hogy ő rossz. Mire tizennyolc éves lett, már annyi sebet hordozott magában, hogy úgy érezte: ezeket azoknak kell begyógyítani, akik okozták."

Szóval ezek nélkül tök normális ember válna a 90%-ukból...

"ezeket azoknak kell begyógyítani, akik okozták"

Sok mindenről más tehet, nem ők. Ha rájuk nézel, az is hatalmas bűn.


Család, mint kulturális fogalom: kifejtenéd ezt, kérlek, bővebben?


Arról, hogy antiszemitizmussal eddig nem érték el a kívánt hatást, most tovább fokozzák egy kis roma kérdéssel. És persze tovább rasszistáznak minket, míg nem lesz valami eredmény.

Antiszoci embereknél azt mondják nem kapnak otthon elég szeretetet ezért olyan amilyen. Akkor most hol az igazság, kap elég szeretetet, vagy sem?


Azok a cigányok, akiknek valamilyen módon sikerült kiemelkedniük a környezetükből, és próbálnak beilleszkedni a többségi társadalom normarendszerébe, komoly frusztrációnak vannak kitéve. Saját családjuk kiveti őket magából, vagy igyekszik visszahúzni. A "magyarok" pedig nem segítik, támogatják őket, hanem lenézik, ahol lehet megalázzák. Rajtuk akarják megbosszulni mindazt, amit más cigányok követtek el. Nem véletlen, hogy az elsőgenerációs cigány értelmiségiek (hacsak nem pont a származásuk révén érvényesülnek), igyekeznek egyfajta mimikrit felvenni, beolvadni a tömegbe, hogy békén hagyják őket. Így viszont pont a kevés sikeres cigány nem mutat a többinek követendő példát, ami talán kimozdítaná őket helyzetükből.

Válaszok:
krisztoforo48 | 2012. június 23. 07:44

A kulcsszó az oktatás. Méghozzá nem az iskolában, hanem az óvodában elkezdve, hogy a felnövekvő gyerekek megtanulják a közösségi normákat, a higiéniai és viselkedési szokásokat, a magyar nyelvet. Mindezt ingyen kéne nyújtani a többségi államnak, ráadásul helyben és magas színvonalon, lehetőleg minél több cigány származású dada, óvónő, tanító közreműködésével. No ez az, amihez sem a gazdasági helyzet, sem az elmérgesedett közhangulat nem megfelelő és politikai akarat sincs hozzá. Egy ilyen projekt amúgy is min. 20-30 év alatt hozza meg az első értékelhető eredményeit.
Megoldás? A gazdagok jól őrzött gettókba vonulnak, a szegények meg várják, melyik nap vágják el a torkukat a saját ágyukban, vagy tör ki az általános éhséglázadás, fosztogatás.


Ez az ország tényleg csak a cigányokról és a zsidókról szól?
Nekem már hányingerem van.
Ha meg egy Wass vagy egy Nyirő, egy Márai, egy Gyóni vagy egy Szabó Dezső előkerül, akkor "nem magyarkodjál má'!"
Ha meg Nagy-Magyarországos poszter van a falamon, vagy póló rajtam, akkor "náci" vagyok.
Elmennek a búsba...
Ebből nagy baj lesz... de csak csinálják, és magukra vessenek.
Mindig lesz megélhetési "szakértő", aki a feketéről bebizonyítja, hogy fehér - de ez érdektelen, mert az embereket, nem a mindenféle, médiában megjelenő hazugság győzi meg, hanem a saját tapasztalatai. és ezek a tapasztalatok gyászosak.


"De kérdem én akkor ki építené ezt az
országot és ki tartaná el ezt a sáskahadat?"

A bankok nem sáskahad? a huszonéves "menedzserek" nem sáskahad?


Nekem tetszik az elképzelése. (Bár úgy sem fog működni - más egy gazdaszervezet és más egy vírus habitusa; sosem tudnak egyformán gondolkodni. A flamand és a vallon két régi kultúrnép... velük lehet ilyet kkialakítani. Talán.)


A múltban számos olyan mesterség volt, amit a cigány kézművesek magas szinten műveltek. Például a szegkovácsok százezerszámra gyártották a vasúti talpfákhoz szükséges szögeket, kapcsokat és a paraszti gazdaságokban használatos egyszerű vasalásokat. A fafeldolgozás, szerszámnyélkészítés pl. rengeteg embernek adott munkát. Sajnos, ezeknek a termékeire alig van szükség. Hiába forszíroznánk a régi mesterségek felélesztését, ha nem vásárolnák meg az emberek a pl. a fonott kosarakat, kerti bútorokat stb. olyan szában, hogy az tisztességes megélhetést nyújtson.
A zöldek se a cigány vályogvetőktől vásárolnak a passzív házukhoz napon szárított téglát :)
Nem mintha nálunk követhető példa lenne az USA indián rezervátumaiban kialakult modell. (Igaz, ott is a játékkaszinók hozzák a nagyobb jövedelmet a helybelieknek)


Az oktatás,mint mentőöv szerintem csak akkor működhetne,ha az otthoni tapasztalataik is mások lennének.Annak a változásához pedig az Ő akaratuk is kell.Nem lehet senkit megváltoztatni akarata ellenére és a közreműködése nélkül.


Pont ez a "22-es csapdája", ami a megoldást szinte lehetetlenné teszi. A cigánycsaládok például nem engedik el a gyereket kollégiumba. Akkor sem, ha az nívós és ingyen van.
Az építkezést alulról kéne kezdeni. Mondjuk, kiképezni párezer roma bábát, védőnőt, a házakhoz kijáró szociális gondozót, akik lassanként megtanítanák a családoknak a higiéniai szokásokat és bizonyos fajta átmeneti életvitelt. A helyi uzsorások kiszorítására bevezetni a "szegények bankját", ami pl. Indiában bevált. Helyi földművesszövetkezeteket alapítani, kis eszközigényű, sok kézimunkát igénylő kultúrák termesztésére. Folyamatosan fenntartani olyan erdőtelepítési és árvízvédelmi programokat, ahova stabilan egybetartott roma brigádokat alkalmaznának. Roma "sheriffeket" kinevezni. Stb. stb.
Nos, mielőtt lecikiztek, kijelentem, hogy nincsenek illúzióim fentiek bevezetésére.

Válaszok:
csíksomlyai | 2012. június 23. 08:33

Valóban jóval több a rossz példa, mint a jó. De vannak ilyenek is! Sok helyen elkezdték az asszonyok a kiskerteket művelni, tyúkot, kecskét tartani. Ne becsüljük le ezt se és ne általánosítsunk!
És egy ilyen projektet nem csak elindítani, hanem gondozni, felügyelni kell.
Amúgy, rengeteg "magyar család" is segélyen, támogatáson tengődik és eszükben sincs igyekezni kimászni a nyomorúságból.

Válaszok:
trendo | 2012. június 23. 08:33

"milyen ellenséges módon kezeli."

Igazad van. Elvileg én is szeretem a cigányokat. A tapasztalataim (empirikus úton szerzett) alapján a gyakorlatban ez kicsit másként néz ki. És én is tudom, hogy csak egy bunkó hisz csak a szemének, fülének, kirabolt lakásának, kivert fogainak, agyonvert kutyája látványának stb. A kozmopolita, toleráncs, filantróp ember annak hisz amiben hinni illik. Mond, Te a holdon élsz?


Mi a fenét kezdenénk 800ezer zenésszel?Szintén zenész piktorkám?

Válaszok:
trendo | 2012. június 23. 08:42

Csak az olyan falvakban indult be valami kis fejlődés e téren, ahol nemcsak valami Pestről jött hangszórós kocsiról pártdzsekis aktivisták leszórták a cuccost, aztán már ott se voltak, hanem ahol valami rátermett, tekintélyes helyi vezető vette kézbe a dolgot.
Olyan emberek mellé, akik vagy húsz éve nem keltek fel időre, nincs rendszeres, napi elfoglaltságuk, kötelezettségük, kötélidegzetű, eltökélt, gyakorlati ismeretekkel rendelkező és jó szervezőképességű munkavezető kell. Aki körbejár, kirángatja az embereket a házukból, megköveteli a folyamos munkát. De meg is tudja mutatni a munkafogásokat nekik. Fegyelmez, követel és dicsér egyszerre. Pokoli nehéz feladat és sokszor hálátlan. De ha nem csinálja senki, akkor soha nem is lesz változás. Marad a sommás ítélet, vállrándítás és sopánkodás.


Kedves trendo, nagy örömmel olvastam értő szavaidat. Üdítően elütnek a kommentek többségétől.
A cigányok és magyarok gondjait és problémáit csakis az oktatás, a helyi közösségek megerősítése és az értelmes foglalkoztatás tudja megoldani.
Az illúziókról csak annyit, hogy eddig egy kormányzat sem mert/akart/tudott alapos és bátor programot kidolgozni és végigvinni. Úgy tűnik, hogy eddig csak a pályázati pénzek lenyúlása, illetve a patyomkin-megoldások, választási mézesmadzag volt fontos.

A püspököt meg tessék békén hagyni! Az egyház rengeteget tud tenni a helyi cigány és magyar közösségek megbékéléséhez, együttéléséhez. Sajnos, csak nagyon kevés pap tekinti hivatásának, hogy a cigányok hitéletével és pasztorációjával törődjön. Ilyen Lankó Józsi atya Alsószentmártonból, vagy Somos László atya Kaposfőről.

Válaszok:
trendo | 2012. június 23. 08:56

Ennyire nem is lenne szükség. És nem is minden rajkónak van "filhallása". De megemlítem, hogy a két háború közt Budapesten és a vidéki városokban minden étteremben, kávéházban volt saját zenekar. Sok helyen igen nívós.
És működött az ORI, meg a Zenészszakszervezet a Városligeti fasorban, ahová bejártak a prímások a külföldi ajánlatokat begyűjteni. Rengeteg zenész élt meg a külföldi vendéglátózásból. Jelzem, magyarok is, bőven!
Jó menedzseléssel el tudnánk adni nem csak egy, hanem vagy féltucat 100 tagú cigányzenekart, vagy Rajkó együttest külföldi turnékra, tartós szerződésekkel is akár.


Ahhoz legelőször is az Ő akaratuk és elszántságuk kell,a többi csak utánuk lehet.Azt lehet szajkózni,hogy nincs lehetőség és el vannak nyomva,de csak addig tudják,amíg nem kapják meg!Mihelyt megkapják azonnal változik a dolog,akkor már az jön,hogy strapás,meg hát arról nem volt szó,hogy nekik is tenniük kellene valamit és persze,hogy nincs haladás.És ne gyere a 30 évvel ezelőttiekkel,most most van és nem a Budai zöldövezet!


Nem az ön készülékében van a hiba, hanem a kódolással :-)))))))))))))))))).


Legelőször is rendet kell tartani az országban,tudatosítani kell,hogy mit lehet és mit nem.Ma már a rendőrök szólni sem mernek,mert jönnek a jogvédők.Így nem működik.


Sajnos, a "cigánykártyát" a politikai elitünk (mindkét oldal egyaránt!) csak választások idején varázsolta elő a kabátujjból. Könnyebb volt a megfelelő ellenőrzés hiányában hamar korrumpálódó "önkormányzatokat" számolatlanul tömni pénzzel, mint mondjuk egyfajta roma elitet kinevelni a tehetségesebbjéből. (Persze, nem afféle "díszcigányokra" gondolok).
Inkább a szavazatvásárlás volt a cél, melyben a szocialisták, a kisgazdák, a Fidesz egyaránt érintett volt. A Jobbbik meg rémítgetésre használta fel őket, komoly sikerrel.
Persze, voksolás után maradt minden a régiben.

Az egyháznak valóban komoly feladata lehet ez. De a püspöki karban ugyanúgy nincs eltökéltség erre. Csak néhány magányos, a kersztény eszmék iránt valóban elkötelezett atya vette nyakába ezt a nehéz keresztet.


Nem. De ez csak akkor változhat meg ha felismerjük a probléma súlyát, azt a helyesen kezeljük (nem agyonhallgatjuk, jogvédő mozgalmakkal siránkozunk). Tudom, hogy alapvető dolgok hiányoznak ehhez. Megfelelő mennyiségű (képzettséget nem igénylő) munkahely. Iskolázási/szakmaszerzési programok. A cigányság szándéka, hogy kitörjön ebből a létből tanulással, munkával. Megfelelő rendvédelmi, igazságszolgáltatási hálózat. Meg még néhány dolog.


"A hawken olyan mint a kutya...korbács és kalács, jutalmazás, büntetés. Késedelem nélkül, tisztán idomítási technika.
És még ez is csak a tüneteket fogja kezelni, gyógyítani nem fog.
A hawken betegség, katasztrófa minden kultúra számára."


Nem a "cigány identitás" lop, rabol, verekedik, öl, kegyetlenkedik, hanem cigány férfiak, nők, gyermekek nagy egyetértésben, jogvédők, bírák, rendőrök és a média hathatós segítségével.


Valóban csak a Jobbik vetette fel a politikai életben nyíltan a cigánykérdést, mialatt a többi gittegylet a szőnyeg alá söpörte azt.
Azonban parlamenti párt létükre nem javasoltak gyakorlati, előrevivő intézkedéseket, csak nagyobb közbiztonságot és büntető szankciókat követeltek. Azzal ugye egyetértesz te is, hogy ezek önmagukban csak tüneti kezelést jelentenek és nem "végső megoldást" :)

Válaszok:
thymian | 2012. június 23. 10:23

Tessék, bunkókám, egy kis történelemóra:
http://lexikon.katolikus.hu/S/..
A csíksomlyai kegytp. melletti hegyoldalon emelkedik a gótikus Salvator-kpna, székelyesen Silátor, Szálvátor, m. nevén Megváltó. A hozzá vezető meredek út a Jézus hágója, amelyen a jámborabb búcsúsok régebben csupasz térddel szoktak felkúszni, hiszen az égbe vivő ösvény is szoros és nehéz. Építését vsz. a ~ ünnepe ihlette, és talán a 32 csíki confrater közössége építette (1678), akiket Hunyadi János a somlyai, salvatoriánus rtart-hoz tartozó ktor szolgálatára rendelt.


semmi és,kaptál tólem egy lájkot,a spártai kérdésedért..


Azért azt be kell látni, hogy a cigány identitásképet is javítani kell - még ha mesterségesen is-, mert az is része a folyamatnak. Ha a cigányokat nem vezetjük ki abból az ókori állapotból, amiben élnek, nem emelünk ki közülük egy markéknyit, akit jó példaként láthat a többi, akkor ez az ország hamar még nagyobb lendületet vesz visszafelé.
Azt elhiszem, hogy vannak jó példák, mennyire szeretik a gyerekeket, de, hogy ezzel együtt förtelmes a világuk, az is biztos. Az anya-gyerek kapcsolat jó beavatkozási pont lehet, az afroamerikaiaknál egészen jó eredményeket értek el azzal, hogy az anyákat próbálták ösztönözni a jóra. Rengeteg példa van erre a filmekben is, a jóságos kövér néger mama, aki mondja a gyereknek, hogy ne rosszalkodjon, mert lelövi a rendőr. Kíváncsian várom, mikor készül egy film, ami arról szól, hogy az iszonyat menő, széttetovált, fukszos-mercedes-es bűnöző cigány megjavul és dolgozni megy, a kistestvérei pedig iskolába.

Válaszok:
bsandor | 2012. június 23. 11:14

...Kedves barátaim én nem értek valamit,állandóan azt olvasom,hogy nő az antiszemitizmus...húsz éve ezt hallom...mikor lessz ennek vége..nekem vannak szidó barátaim s már Ők is unják...én most már holobiznisszel kelek s fekszem...ronda dolog volt,de az Isten szerelmére az őrményekről elfeledkezünk...én inkább egy szépasszonnyal szeretnék..az agyvérzés kerülget, ezek a halált is kisajátitjá,jah tiszteletem a sok kivételnek..


"Azonban parlamenti párt létükre nem javasoltak gyakorlati, előrevivő intézkedéseket, csak nagyobb közbiztonságot és büntető szankciókat követeltek."

Akkor ez mi? Hogy elhallgatnak mindent ami jobbikos, az ne legyen már az ő hibájuk. Láttál pl. itt egyetlen videót ebből a sorozatból? Nolos, indexes, mindenféle idióta jogvédős baromság tucatjával, de valódi megoldásra törekvés sehol.

http://www.youtube.com/watch?v..

Meg el kéne olvasni a programjukat.


10 éve baranyai cigányokkal dolgozok együtt. Tanár vagyok, ismerem a családokat. Vannak jó és rossz tapasztalataim is. Csak azt tudom mondani, amit fentebb (vö trendo hsz).

Rettenetes bajaid lehetnek önmagaddal, ha másoknak korbácsot kívánsz. Szomorúbb gyerekkorod lehetett, mint az általam ismert cigány gyerekeknek.


kösz,ez jó volt....én is várok türelmesen..hátha csodát látunk..


"Te vagy hulye, nem a magyar nep."


Ez egy jellegzetesen PROLI fordulat volt tőled: nem tetszett neked a kommentem, de ahelyett, hogy érdemben cáfoltad volna a véleményem, inkább személyeskedtél egyet...


Ha a te szemedben (relatíve) hülye vagyok, azt bóknak veszem! :)


A valóságban kb. ott tartanánk, hogy csak arra volnál méltó, hogy takaríts utánam.


"Hát komám, ez inkább a te seggfejségedet és médiafüggőségedet mutatja..."


Hát itt egy újabb személyeskedő, hadarós-proli stílus... :(

Az ilyen embereket egy kalap alá veszem a deviáns cigányokkal:
-potenciális veszélyforrások
-csak a helyet foglalják
-lehúzzák, hátráltatják az értékes embereket

Médiát nem fogyasztok ugyan, de te ezt is jobban "tudod". :)



"Az "ostoba" tömegek mindig is nagyon jól látták a valóságot, mivel benne éltek, élnek."

Én az általános közhangulatról beszéltem: néhány éve mindenki a cigókat mentegette, és magyart rasszistázta, majd hirtelen megváltozott az egész. Igencsak komolytalan.

A tömegek pedig szart se látnak, a TV előtt finganak. Ennek ékes bizonyítéka az elmúlt 22 év: vég nélkül hülyítették, kifosztották, megalázták az országot... és ez a nép még most is hülyíthető.

Én ebben látom a problémát.


"2007 óta, mióta Laborcék kezdtek bábáskodni a Jobbik körül."


Az évszámban egyetértünk, tényleg ekkor állt be a változás.


A básákodás... hát, a fene tudja.
A Fidesz házatájáról jönnek ezek a gondolatok, de ez sajnos teljességgel HITELTELEN!


Fidesz:
-székely búcsú
-magyarkodás
-Wass Albert
-Nyírő
-mindent átneveznek "nemzeti"-re, stb.


Fidesz:
-holokauszt-ipar kiszolgálása
-sajnálkozás kipában
-rendszeres, átszellemült részvétel minden holó-rendezvényen
-hisztérikus elhatárolódás az "antiszemitizmustól"
-tele vannak vén komcsikkal, KISZ titkárokkal, léhűtőkkel


Fidesz:
-folyamtos adóemelések, új adók és sarcok
-emellett pazarlás, pénzszórás, haveri cégeknek állami megrendelések MILLIÁRDOS tételekben
-a lakosság mozgásterének fokozatos leépítése, korlátozása
-hangzatos dumák - keserű valóság


Havas végszavát persze majd kiragadják a balos trollok, de nem az a monológ lényege..


Ja igen "picur3ka" és "hawken":



Ha ennyire meg vagytok győződve a magyar nép éleslátásáról, akkor hogyan magyarázzátok az elmúlt 22 évet?!

Hányszor csapták be ezt az országot ezalatt?

Hányszor fosztották ki, ígértek fűt-fát (amit el is hittek)?

Mennyiszer ígértek jobb jövőt és javulást, miközben csak a sarcolás ment?






Sajnos ez a nép mindezt birka módjára tűrte és tűri a mai napig!

Ha szerintetek ez jelenti a népünk "bölcsességét", akkor ti is a "bölcsek" táborába tartoztok - de nem jó értelemben... :((((

Válaszok:
thymian | 2012. június 23. 14:04

"Sajnos ez a nép mindezt birka módjára tűrte és tűri a mai napig!"

Sőt, még birkamenetelt is hozzá.
Bizony én is úgy emlékszem, hogy az első orbán-kormány idején jött ez a nagy cigány ajnározás.

Válaszok:
Marton Géza | 2012. június 23. 15:51

"Sőt, még birkamenetelt is hozzá."


És kik szervezték a birkamenetet?


-Bayer Zsolt, aki a Néphazugság firkásza volt.

-Bencsik András, aki a Népszara és a Néphazugság kutyája volt a Kádár idejében.

-Széles Gábor, aki a Horn kormány miniszter-jelöltje volt.


És ki követte őket?

Hát a hülye, megalázott, kifosztott magyar!


Kicsit félre értesz!
1. nem szabad alapot adni arra, hogy antiszemitázzanak, meg raszistázzanak.
2. nem értek viszont azzal sem egyet, hogy cigány romantikázzanak.

A cigányokat integrálni kell, úgy hogy ők fogadják el a mi normáinkat. A gyerek iskolába jár, ott tanul, aztán szerez szakmát, vagy diplomát és dolgozni jár. Úgy mint mi mind, nincs kivétel, ha ezt megtanulják tőlünk, kíváncsiak leszünk a többire is.

A magyar nacionalizmus szerintem igen is szelektív, ha rendes ember vagy akkor senkit nem érdekel, hogy honnan jöttél.
Akkor kezdik firtatni a hovatartozását, ha valaki a minimum normát sem tartja be.

Válaszok:
thymian | 2012. június 23. 16:41

"nem szabad alapot adni arra, hogy antiszemitázzanak, meg raszistázzanak."

Ez akkor és csak akkor lenne lehetséges, ha senki nem kapna előjogokat, faji, származási alapon. Legyen mindenki egyenlő, a szegény szegény függetlenül attól, milyen a bőrszíne.
De amíg cigány felzárkóztatás címen milliárdokat költenek el minden eredmény nélkül, addig igenis lesz oka a magyar embereknek elégedetlenkedni és lesz ok előhúzni a rasszista kártyát.
Ne legyen cigány felzárkóztatás, hanem kapjanak meg minden segítséget, amit egy magyar megkap és KÖVETELJÉK meg azt, amit egy magyartól megkövetelnek. Akkor nem lesz ok rasszistázni.


Nemigen fogtad fel a lényeget.
Mindegy. :)


Ezzel azért ne hencegjél egyetlen vendéglátóipari
egységben sem,mert a megszorításokat RAJtad kezdik...


A cigányok szeretik a gyerekeket. A legnagyobb szegénységben is többet nevelnek a többségnél. Hajléktalan sincs köztük. Na persze, ezek csak a jobboldalon értékek, nem a rasszista kispolgárok körében.


"Rengeteg munkát kell beleölni és emellett is kell 30-40 év"

Kb 500 éve próbálják Európában, észak-Amerikában domesztikálni őket. Hol korbáccsal, hol simogatással. Még nem jutott egyetlen ország sem egy millimétert sem ez ügyben előre. Nekem jó esetben van még 30-40 évem hátra. Hát ezt biztos nem azzal akarom tölteni, hogy megértően mosolygok azon, ha kirabolnak, megvernek, esetleg leszúrnak a testvírek, csak mert megértem a szegények hátrányos szocializáltsági, kulturális helyzetét. Inkább a korbácsos módszerre szavaznék most. Amelyik nem hajlandó/képes civilizált módon élni, viselkedni azt a társadalom érdekében ki kell vonni a forgalomból. Börtönbe velük életük végéig. Amelyik viszont ki akar törni a helyzetéből annak minden (a többségi társadalom tagjainál nagyobb mértékű) segítséget meg kell ehhez adni.

Válaszok:
csíksomlyai | 2012. június 24. 09:17

Neked sem, meg nekem sem adott a társadalom nagyobb mértékű segítséget.
Adja a cigányoknak ezt a DK, az szdsz, meg a többi hozzájuk hasonló szar.


Vagy 2 éve volt a Youtubon egy video az USA-ból,már nem tudtam fellelni.A sivatag közepén sátortábor a börtön,önellátással.Ott volt évekig Mick Tyson is,gyönyörű csillagfényes éjszaka,TV egyebek semmi,egész nap meló.A szökés lehetetlen,mert a legközelebbi település napokra van gyalog.Na én valahogy így képzelem el a börtönt!

Válaszok:
heep | 2012. június 24. 09:04

"A börtön a világ legdrágább intézménye"

És? Nemes célra nem sajnálom az adópénzemet.


Ez jó megoldás. Oda küldeni az összes magyar cigánybűnözőt (Amerika olyan gazdag, kibírják ezt a kis pluszt). Aztán utána nem visszafogadni, miután ezek sose javulnak meg.


"születsészabályozás,kötelező munka,és egyéb kényszerítő intézkedések,a melyek a családtervezés, és a munka elengedhetetlenségét bizttosítják"

Te náci.:)

Na elmentem hajózni (a balatoni vitorlásokon még nem láttam eddig egyetlen cigányt sem). Szép napot.


"Amelyik viszont ki akar törni a helyzetéből annak minden (a többségi társadalom tagjainál nagyobb mértékű) segítséget meg kell ehhez adni."

És akkor hogyan határoznád meg azokat az indikátorokat, hogy melyik cigány/magyar állampolgár részesüljön a pozitív diszkriminációban?

Mit jelent számodra: "ki akar törni"?
Mit jelent a "minden segítséget?

Kíváncsian várom megtisztelő válaszod.



Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó