Ha a pénz értéke csökken, és visszaáll a természetes javak értéke – víz, hajlék, tiszta, szennyezetlen föld – az komoly tőkét jelent. Az őseink nem véletlenül választották ezeket a természeti adottságokat, amiket itt találtak. Mi kicsit kevert nép vagyunk, ez is nagy előnyt jelent – nem vagyunk nemzetkarakterbe szorítva. A status quo-ban érdekelt nyugat sosem akar váltani a jól kialakult rendből, de kénytelen lesz akkor, ha megváltozik az eddigi értékrend és egy teljesen új gazdasági szemlélet lesz érvényben. Egy történelmi példa a változásra, hogy míg száz évvel ezelőtt nem volt nemesebb feladat a haza védelménél, addig ma senki nem akar ezért ölni, vagy meghalni. Mi ez, ha nem a kereszténység térhódítása a világban? Vagy nézd meg az állati jogokat! Megtanultuk, hogy nem jó háborúzni. Még a nyertesek is csak rövid távon azok. Megtanultuk az életet tisztelni. Meggyőződésem, hogy van fejlődés, haladunk előre. És szem kérdése, hogy mit látunk… Eddig nem gondolkoztunk különösebben, jó volt a langyos kapitalizmus nyugaton. Itthon, mióta becsatlakoztunk a nagy, erős Unióba, elfogy körülöttünk az élettér. Vidéken ezt nagyon erősen érezni, nincs mezőgazdaság – ami működik, az külföldi kézben van. Háborús helyzet.
Éppen ilyenkor létkérdés, hogy mik az alternatívák.
A lokalizáció nagyjából a globalizáció ellentéte, helyi erőforrásokon alapuló gazdaság: élelmiszer önrendelkezés, helyi kereskedelem, szövetkezetek, kézimunka, stb. Tavaly a Pannonhalmi Nyilatkozat aláírásakor egy szakértői találkozón újra előkerült ez a fogalom. Az ott lévő 100 emberből 95 tett valamit a lokalizációért. Szabolcsban az egyik faluban egy méternyi polcfelületet kell kötelezően helyi termékekkel megtölteni. Lantos Tamás, Markóc polgármestere kaszáltatja a füvet. Eldöntötte, hogy nem benzinre költi a pénzt, hanem a munkanélküliség és nemzetiségi problémák által keményen sújtott településen így ad munkát az embereknek. Az ilyen módon lekaszált füvet megehetik az állatok is. Az efféle józan megoldásokat régen tudtuk, de mára elfelejtettük. A faluban nincs ipar, nincs hídjuk sem a Dráván, és ezt meg is akarják tartani így, mert éppen ez lesz a település nagy értéke a jövőben. A mostani rendszerben persze hátrány. A többlettőkéjük a helyben élni szándékozó véleményformálók összefogása. Sokszor veszek részt hasonló konferenciákon, és most azt kellett látnom, hogy öt év alatt lett 95 olyan ember, akik fontos dolgokat tesznek, előre gondolkodnak, hosszú távra terveznek. Mind-mind nehéz vidékekről érkeztek, Szabolcsból, az Ormánságból, az ország elmaradott vidékeiről.
Állítólag tanítható is. Van egy alternatív, keresztény közgazdasági képzés Magyarországon, ahol Ön is oktat.
Az egyik volt tanárom szerint Magyarország haveri alapon szerveződött. Engem is egy haverom szervezett be, aki történetesen szerzetes, hát elfogadtam a felkérést. Éreztük, hogy jó dolog, amit csinálunk, aztán kaptunk egy megerősítést Wolfgang Grassl-től, hogy amit mi itt összehoztunk, világviszonylatban is újszerű. Az USA-ban viszonylag sok a szerzetesrend által fenntartott egyetem, s akad jócskán business school is ezek között. Furcsa módon itt is főáramú (mainstream) közgazdaságtan, marketing, menedzsment oktatás folyik, megspékelve egy kis keresztény etikával. Mi a KETEG-en megpróbáljuk kialakítani mindezek keresztény változatát.
Hol jelennek meg itthon és a nagyvilágban ezek az elvek a gyakorlatban? Vannak-e etikusan vállalkozó üzletemberek ma Magyarországon?
Léteznek „másért vállalkozók” ma Magyarországon, meg lehet találni őket. Működnek, sikeresek, gyanúsan nagy számban vannak közöttük keresztények. Ha a vállalkozás kisebb, akkor a személyes értékrend könnyebben megjelenik a cég működésében. Az, hogy hiszel-e ebben a szemléletben, az emberi hitelesség kérdése is. Magam is kereső ember vagyok, aki már kicsit többet gondolkodott mindazokon a dolgokon, mint azok, akik elfogadnak tanáruknak. A teljes (egymással, természettel, magunkkal való) béke és fenntarthatóság elérése alól van felmentés, ám az erőfeszítés alól nincs, s a tálentumainkat kamatostul fogja számon kérni a Bíró. Persze kegyelemmel.
*
A cikkben említett alternatív közgazdasági irányzatot Magyarországon 2010. óta intézményesen is tanítják. A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola és a Budapesti Corvinus Egyetem ekkor indította el közösen Keresztény Társadalmi Elvek a Gazdaságban (KETEG) képzését. Idén is lehet jelentkezni a 2 éves posztgraduális képzésre, amelyre BA-val és lehetőleg alapfokú gazdasági ismeretekkel is rendelkező diákokat várnak.