Regisztráció | Elfelejtett jelszó | Felhasználó törlése

2012. május 11. 15:20

Az emlékmű-összefirkálás sajnos nem egy rendkívüli esemény, de mégse szokjunk hozzá – többet érdemelnek saját hőseink.

Nem a brigadérosét, hanem az embermentőét. Durva firkákkal csúfították el Ocskay László, a több ezer zsidó életét megmentő, magyar királyi huszárszázados emlékoszlopát a Városligetben. Hogy alig ismerjük a nevét? Így jár egy nemzet, amely nem gondozza eléggé a saját valós múltját. 

Az emlékmű-összefirkálás sajnos nem egy rendkívüli esemény, különösen a hozzánk hasonló anómiás társadalmakban, de mégse szokjunk hozzá – többet érdemelnek saját hőseink. A magyar nemes Ocskay-család tagjaként László tüzértisztként szolgált és sebesült meg az első világháborúban, ezért utána élete végéig ortopéd cipőt kellett hordania. A két világháború között a Magyar-Amerikai Olajipari Rt. vezérképviselőjeként dolgozott – írta róla Ablonczy Bálint a Heti Válaszban.

Ocskay a második világháború alatt reaktiváltatta magát, 1944 nyarán pedig a frissen felállított 101/359 munkaszázad parancsnoka lett. Az alakulat hivatalosan ruhagyűjtéssel és -javítással foglalkozott, ám a valóságban munkaszolgálatból, deportálásból szökött zsidókat vett állományába, hivatalos papírokkal látta el őket. A mai Radnóti Miklós Gimnázium lett a főhadiszállás, ahová sokan a családjukat is magukkal vitték.

A körülöttük ólálkodó nyilasok ellen Ocskay sokszor csőre töltött fegyverrel lépett fel. Az is előfordult, hogy Ocskay kapcsolatai révén hazai sváb SS-esek védték meg a magyar zsidókat a magyar nyilasoktól. A 2.500 megmentett között voltak Kellér Dezső és Ráday Imre színművészek, Goda Gábor Kossuth-díjas író, Kadosa Pál zeneszerző, Kabos Ede kardvívó világbajnok is.

A Heti Válasz arról is írt: Ocskay a háború után nem lett ünnepelt hős: horthysta katonatiszti múltja, „imperialista” kapcsolatai gyanússá tették, s ha 1947-ben családjával együtt nem hagyja el az országot, valószínűleg elítélték volna. Ocskay László végül az Egyesült Államokban éjjeliőrként dolgozott, majd nyugdíjasként szerény körülmények között élt, s elfeledve, díjak, jutalmak, kitüntetések nélkül halt meg 1966-ban. „Túl büszke volt ahhoz, hogy bármit kérjen, vagy felhívja magára a figyelmet” – mondta a lapnak Ocskay Rudolf, az embermentő itthon maradt rokona.

„Cselekedeteivel bizonyította, hogy lehet és kell is tudni választani a jó és a rossz között”– mondta Ocskayról a róla szóló dokumentumfilm rendezője, Fonyó Gergely.És ti, szellemi és fizikai építkezés helyett csak rongálni képes; a két világháborúban is hősként viselkedő, életét kockára tevő magyar katonatiszt emlékét romboló; még nyílt náciskodáshoz is gyáva, névtelen és arctalan senkiháziak, ti mit tettetek le eddig az asztalra Ocskayhoz – vagy csak az alapvető emberség parancsához képest?

A bejegyzés trackback címe: http://mandiner.hu/trackback/36454


34 komment
Összes hozzászóló megjelenítése
A kommentek nem szerkesztett tartalmak,
tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint



""Büntetőfeljelentést tesz Papcsák Ferenc (Fidesz-KDNP) zuglói polgármester, miután összefirkálták Ocskay Lászlónak, a több ezer zsidó életét megmentő magyar királyi századosnak az emlékoszlopát a Városligetben.""


Őt magát is meggyalázták, amikor az ÁVO-s pribékek elüldözték.


Szánalmas ennyi elvakúlt gyülölet...


...az ostoba kis nyilasok ma is szívesen lincselgetnének...de ha kapnak ezért valakitől egy nyaklevest, ...azonnal "magyarirtásról" sivalkodnak.


Ez van, ősi szabály, hogy nem hagyunk túlélőt, aki bosszút áll. A filmekben is ugye, ha a családirtásnál a legkisebb gyerek el tudott bújni a gyilkosok elől, akkor az majd megbosszulja. Ezért volt régen szokás a bűnös egész családjának a felkoncolása.
A zsidómentők valóban emberek voltak az embertelenségben, csak naivak vagy nem érdekelte őket, hogy a megmentettek egy része majd - ha talán őt személyesen nem is, de - az övéit fogja kollektív bosszúja tárgyának tekinteni. Hetedíziglen.

Válaszok:
duzur | 2012. május 12. 18:41

jo poszt, maximalisan egyet ertek.
de könyörgöm az olyan müszavakat mint "embermentö" hagyjuk meg a hivatasosoknak. szerintem nagyon elidegenitö.

Válaszok:
duzur | 2012. május 12. 18:34

Pedig ennél bátrabb és önzetlenebb életmentés nem is nagyon létezhet.


Tehát a legjobb megoldás mindenkit elpusztítani, mert ha már nincs ember a Földön, se írigység, se kínos emlék, se bosszú nem okozhat gondot...
Most látszik, hogy a hálás megemlékezés is sokakat zavar.


Ugyanaz mint a többi gyülöletnek. Mi volt az oka annak amikor a katolikusok és a protestánsok véresen gyülölték egymást?
Sajnos az emberek sokkal könnyebben találnak arra okot amiért gyülölhetik egymást mint arra, hogy bölcs kompromisszumok segitségével, szépen meglegyenek egymással. Sajnos amióta világ a világ, a háborúskodás egy állandó téma. Csak az eszközök változtak...

Válaszok:
g.alattvalo | 2012. május 12. 21:24

Nem rossz.
A katolikusok és protestánsok közt is kiváltotta az ellentétet - mint ma - az érdek. A pénz és a hatalom monopolizálása.
Ma ugyanez folyik, alattomosabb eszközökkel. Ugyanakkor az inkvizíció alkalmazása is tisztább eszköz volt, mint manapság a nemzetek tudatos kifosztása.
Persze úriemberek közt nevet nem illik említeni.

Válaszok:
duzur | 2012. május 12. 21:55

Minek ez az álszemérmesség a legdurvább szövegek között?
Persze, hogy az érdek vezérel majdnem mindent és éppen ezért csodálatos, ha valaki önzetlenül és bátran ment életeket. Szánalmas az akinek az ilyesmi nem imponál.
Pont az imént reagáltam a Czeglédi post kommentjei között arra a bejegyzésre, hogy bizony több országban a keresztény egyházaknak és támogatóiknak van komoly vagyona és befolyása, csak erröl kevesebb szó esik...

Válaszok:
g.alattvalo | 2012. május 12. 22:15

Tudtommal a lengyelek is az IMF kölcsönök segitségével és az EU-s pénzekkel kurblizták fel a gazdaságukat. Nem különcökként de valószinüleg ügyesebben használták fel ezeket az eszközöket mint a magyarok. Ugyanakkor tömegesen dolgoznak lengyelek külföldön, enyhitve igy a hazai munkanélküliségük problémáit.


Álszemérem? Így is megértetted bazmeg nélkül?
Mi vagy te, nyelvész-zseni?
Gratula!

Válaszok:
duzur | 2012. május 12. 22:26

Pontosan. És mindez fennkölt maszlagokkal lett a népeknek beetetve. Idönként egy politikus azt mondja amit gondol és akkor komoly zürje lesz belöle. Nem olyan régen mondott le Németországban Horst Köhler mint államfö, mert nagyon kritizálták, hogy az Afganisztáni német szerepvállalással kapcsolatban megemlítette, hogy a német gazdasági érdekeket is szolgálja mindez. (Ahelyett, hogy csakis az önzetlen, emberbaráti tényezöt hangsúlyozta volna...)


Arról nem volt szó, hogy itt rajtam kivül más is ironizál!...


Engem a lengyelekröl kérdeztek, ó bölcs...


Ez egy nagyon cinikus hozzáállás a dolgokhoz, márcsak azért is, mert tudtommal a lengyeleknél semmivel sem volt kellemesebb a kommunizmus mint a magyaroknál, pedig hát ott nem voltak a "megmentettek", akik ugyebár a magyar kommunista érát annyira megmérgezték. Ez, hogy lehetett?
Ugyanakkor a rendszerváltás óta nagyon vegyes garníturák vezették Magyarországot és groteszk ugy tenni mintha mindegyik csak kapzsi zsidókból és önzetlen keresztényekböl állt volna...


Mondjuk nekem nem az az öszinteség imponál ami embermegvetö,barbár nyerseséggel nyilatkoztatja ki akaratát... Nem gondolom különben, hogy régen több öszinteség lett volna. Söt! A keresztes hadjáratokat sem a Jézus iránti elkötelezettség késztette szörnyü véres hóditásokra... És pont a kommunista diktatúra is rengeteg hazugságra késztette az embereket.

A demokrácia olyan amilyenre sokan kialakítják. Müködhet jól és müködhet rosszúl. A diktatúra csak egy ember akaratától függ és az túl nagy rizikó.

Különben mostanság a legnagyobb álszentség az, ami Ukrajnával történik, mert bezzeg Kinával meg az oroszokkal nem mer ennyit ugrálni a nyugat, pedig ott is vannak böven ronda elnyomások.


Magamrészéröl nem látok igazán át az ukrajnai politikai helyzeten, de az biztos, hogy a nagyobb hatalmakkal sokkal toleránsabb a nyugat és ez engem is zavar. Azoknál inkább szemethúnynak a nemtetszö dolgok felett is.

Ami pedig a keresztes hadjáratokat illeti, nagyon félreérthették Jézus tanításait azok akik ilyen módon akartak szeretetre nevelni...


Most akkor végeredményben miért volt Magyarországon kellemesebb a kommunizmus mint a lengyeleknél?
A zsidók többsége nem igazán örült az államositásoknak és annak se, hogy megszünt a magánszektor. (Nagybáttyám pld. egy kitünö bördíszmüves volt és szerette volna folytatni saját kis jóhírü üzemét és nem lehetett.) Szóval lehet, hogy volt egy exponált zsidó kommunista réteg, de ez egy kisebbség volt. Apámnak is leghöbb vágya volt megszabadulni a rendszertöl.



Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó