2002-2010
2002-ben érzékeny vereséget szenvedett Orbán Viktor négy éves – lényegében az ország egésze számára sikeres – kormányzását követően a Fidesz, és ezzel elkezdődött a jobboldal (s persze Magyarország) hosszú vesszőfutása. A bukott kormányfő, hogy pártbéli bukását megelőzze, félig-meddig elhagyta a Fideszt, és az úgy nevezett polgári körök szervezésével töltötte következő két évét, mivel meggyőződése szerint bukásuk oka a párt társadalmi beágyazottságának hiánya volt. Egy idő után diadalmasan visszatért, és saját ideológiája szerint konzervatív pártszövetséggé változtatta a Fideszt. Ezzel biztosította politikai túlélését, s azt, hogy ismét ő mérethesse meg magát a választásokon.
Közben a kormányon először Medgyessy Péter miniszterelnököt – ügynökügyének kiderülését követően – mentették meg a kormánypártok, majd Gyurcsány sajátos helycseréjéhez asszisztáltak a baloldali erők. 2006-ban a Fidesz rossz kampányának, s Orbán – Gyurcsánnyal folytatott – elhibázott tévés vitájának eredményeképp a Fidesz ismét vereséget szenvedett a választásokon. Ám Orbán pártelnökként ezt a bukást is túlélte, s az őszödi beszéd, valamint a budapesti utcai zavargások eredményeképp helyzete ismét megszilárdult a jobboldal élén. A szociális népszavazás, Gyurcsány elhibázott kormányzása, majd Bajnai Gordon egy éves vegetálása eredményeképp pedig földcsuszamlásszerű győzelmet aratott a jobboldal élén Orbán. Ezzel 2002 után másodszor, most már koalíciós kényszer nélkül, de a kereszténydemokrata bábpárttal szövetségben kormányt alakíthatott. A jobboldal – úgy tűnt – győzött a posztkommunista erők fölött.
Ám a nyolc év nem múlt el nyomtalanul sem a jobb-, sem a baloldal, sem pedig az ország fölött. A jobboldal győzelmében is döntő jelentőségű volt, hogy média-infrastruktúrája széleskörűen kiépült: lásd Hír TV, Heti Válasz, Echo TV., Magyar Hírlap, Théma. A pártszövetség az ország minden választókörzetében alaposan kiépült, s a 2010-es választásokra kifejezetten a kampányra mozgósítható struktúrával és helyi erőkkel rendelkezett. Orbán Viktor hosszú pályafutása eredményeképp a jobboldal megkérdőjelezhetetlen tekintélyű vezetőjévé, Körösényi András weberi szavával vezérévé vált. Ám a fejlődés mellett sebeket is magával hozott ez a pártalakulat: gazdasági hátországa, melyet a médiabirodalom tovább erősített, homályos összeköttetésekkel, és nem nyilvános, sokak által erőteljesen kritizált módon működik („Simicska-birodalom”). A párt szúk vezetői köre gondosan elzárta a generációs megújulás csatornáit a párton belül, így a nagy „öregek” (Orbán, Kövér, Szájer) uralják a pártot. A megújulást kezdeményezőkkel szemben névtelen fenyegetések hangzottak el (Pokorni Zoltán, Schmidt Mária, Áder János). A párt vezérkara súlyos sebeket szenvedett el a balliberális értelmiségtől, s többek közt ezért is, ugyancsak erős gyanúkkal közeledett az értelmiség felé. Bár Orbán részt vett az Európai Néppárt munkájában, a Fidesznek sem a nemzetközi beágyazottsága, sem a nemzetközi sajtóval és -értelmiséggel való viszonya nem kielégítő.
S ami a legfontosabb: míg 1998-ban, amikor először jutott hatalomra Orbán, a hazai és a globális gazdaság és a nemzetközi politika helyzete is kedvező volt, így bátran tudott kezdeményezni, 2010-ben olyan helyzetben vette át az országot, amikor szinte semmilyen mozgástere nem maradt, miközben a rendszerváltás egészéből kiábrándult választóközönsége gyökeres változásokat szeretett volna látni.
A baloldal a maga részéről teljesen megbukott. A posztkommunista hatalmat utolsó erejéig kiszolgáló liberális párt el sem tudott indulni a 2010-es választásokon, elitje a várható súlyos bukás miatt elmenekült a politikából. A szocialisták soha nem látott vereséget szenvedtek, s megjelent egy környezetvédő, és egy jobboldali radikális párt is a parlamentben. Az ország és társadalma pedig végletes megosztottságban élte meg 2010-et. A nemzet gazdasága a csőd szélére került, s a nemzetközi versenyben és a régióban is egyértelmű vesztessé vált az ország.
2010-2012
Orbán Viktor kezét nem csak a gazdasági helyzet kötötte meg, hanem a szociális népszavazás is lehetetlenné tette a felsőoktatás és az egészségügy egyenes átalakítását. Ezért a kormány először a globális cégekre próbálta terhelni az állam közvetlen forrásigényét, nagy bátran elutasítva a Gyurcsány-Bajnai korszakot fémjelző IMF-segítséget. Ám a világgazdasági válság elhúzódása, és a keleti (orosz, kínai) partnerkeresés eredménytelensége mégis visszakergette ebbe az utcába Orbánt. Közben azonban kellett valamifajta pozitív megerősítést is küldenie tábora felé, erre szolgált a kikényszerített alkotmányozás és az ezt kísérő sarkalatos törvények erőltetett menete. E folyamat során a jog technikává való visszaminősítése, a politikai intézményrendszer vezetői állásainak politikai szövetségesekkel való feltöltése – ahogy a kormányfő maga is részben elismerte – nem volt elegáns, sőt egyesek szerint a jogállamiság eszményét is sérthette.