Iskolahalál fenyeget Felvidéken – a szlovákok szerint csak „észszerűsítésről” van szó

Aggasztó módon még csak most kezdődött meg az érdemi előkészítő munka annak felderítésére, hogy egyáltalán mit lehet tenni.

Évente legalább 1570 főnek kellene végeznie jogi karon, hogy mind az állami, mind a magánszférában ki lehessen elégíteni a szakemberek iránti igényt – állítja egy elemzés. A kormány januárban döntött: a következő tanévtől nyolcadára, száz főre csökkenti az államilag támogatott jogászhallgatók számát. A Szegedi Tudományegyetem jogi karának dékánja szerint ez „szubjektív, elfogult és indokolatlan” döntés. A Mandiner riportja.
Hat egyetemen szűnik meg az állam által finanszírozott jogászképzés Hoffmann Rózsa egyik legutóbbi bejelentése nyomán, miszerint az államilag támogatott jogászhallgatók számát több mint 800-ról 100-ra csökkenti a kormány. A csekélynek számító létszámot két fővárosi felsőoktatási intézmény, az ELTE és a Pázmány között egyenlő arányban osztották el. A Károli Gáspár Református Egyetem és további öt vidéki iskola így csak fizetős képzési lehetőséget kínálhat jogi pályára vágyó leendő hallgatóinak. Az intézmények tandíja átlagosan 170-190 ezer forint félévente.
„A mi véleményünk feltehetőleg egyezik minden más egyetem véleményével: az intézkedés drasztikus, mikéntje pedig rettenetes” – nyilatkozta a Mandinernek a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Állam- és Jogtudományi Karának dékánja. Prof. Dr. Szabó Imre úgy látja, a kormányzat „szubjektív, elfogult és indokolatlan” döntése mind a felvételizők, mind szüleik szempontjából méltánytalan. „Ezek a fiatalok évekkel ezelőtt eldöntötték, milyen pályát választanak, így a gimnázium alatt arra készültek, ezért vállaltak anyagi áldozatot is” – mondta a dékán, hozzátéve: sokan mindezt hiába tették.
Évente legalább 1570 főnek kellene végeznie jogi karon, hogy mind az állami, mind a magánszférában ki lehessen elégíteni a szakemberek iránti igényt – állítja egy, a témában végzett, 2011. márciusi felmérés, amit Dr. Szalay Gyula, a győri Széchenyi István Egyetem (SZE) Állam- és Jogtudományi Karának dékánja és dr. Kocsis Miklós PhD, a PTE ÁJK Alkotmányjogi Tanszékének egyetemi tanársegédje, az FTT tagja készített. A szakemberek szerint ebből az évi mintegy másfélezer jogászból 969 fő az állami szférában évente el tudna helyezkedni, ez az a létszám, ami az állami funkciók gyakorlását biztosítani tudja. „Évente átlagosan 1200 végzett jogászra van szüksége az országnak, így társadalmilag is kártékony az államtitkárság intézkedése” – véli a szegedi dékán, aki szerint egy felelős társadalmi irányításnak mielőbb be kell látnia, hogy a jelenlegi tendencia hosszú távon nem tartható fent.
Természetesen nem kell minden jogászhallgatónak államilag támogatott képzésen tanulnia, de Dr. Szalay Gyula, a győri jogi kar dékánja úgy látja: ha több közszférában dolgozó taníttatását – például a pedagógusok, rendvédelmisek, honvédek képzését – az állam támogatja, akkor a többi területről, így a jogi képzéstől sem vonhatja meg egészében a hozzájárulást. Dr. Szalay Gyula a Mandinernek azt is elmondta, ez a támogatás korábban aránytalanul valósult meg: a vidéki egyetemek hallgatóinak, és az egyik fővárosi egyetem tanulóinak is csak mintegy 20 százalékát támogatta az állam, míg a másik két nagy budapesti kar 50-80 százalékos finanszírozásban részesült. „Ez persze aránytalan kedvezmény volt részükre, de a jelentkezők száma valóban itt volt magasabb” – tette hozzá. A Mandiner azon kérdésére, hogy a Rektori Konferencia tett-e a keretszámokra vonatkozó javaslatot, Dr. Szalay, a Konferencia tagja elmondta: hivatalos formában erre nem került sor. Megjegyezte: a napokban tartanak tanácskozást, amikor szóba kerülhet a téma.
Dr. Szabó Imre a győri dékánnak némileg ellentmondva azt állítja: „a jelenleginél már az is helyesebb lett volna, ha egyetlen államilag támogatott helyet sem oszt ki a kormány, jelen esetben ugyanis nem indokolható, hogy miért éppen ennyi és miért éppen oda jutott”. A szegedi dékán úgy látja, ez a száz férőhely csupán arra alkalmas, hogy a felsőoktatásban járatlan felvételizőket megtévessze, és ezzel esetleg olyan képzésre csalja, ami számukra nem feltétlenül megfelelő.
Bár a kormány idei rendelkezése csupán az államilag támogatottak számáról dönt, a már említett tanulmány következtetései szerint az erre vonatkozó döntések a fizetős képzésen résztvevők számát is csökkentik. Az összegzés megjegyzi: a megszorító intézkedések a humán területek közül elsősorban a jogász szakot érintették az elmúlt években – annak ellenére, hogy lemorzsolódással, majd később elhelyezkedési nehézségekkel itt kell a legkevésbé számolni. 2002-ben az ilyen képzésen tanulók közül még 1870-et támogatott az állam, ez csökkent ma százra. Az esszé szerint a jogi diplomát szerzők aránya adott év összes oklevelet szerző diákjához képest átlagosan 4-5 százalék, ami fele a nemzetközi 9 százalékos átlagnak. A szerzők azt is kijelentik: tévhit, hogy a szakmában túlképzés folyik, hiszen az éves adatok viszonylag állandó tendenciája ennek ellentmond.
„A Szegedi Tudományegyetem ahogy csak tud segíteni fog jövendőbeli, fizetni köteles hallgatóin: tanulmányi eredmények, illetve szociális helyzet alapján az iskola ösztöndíjak kiosztását tervezi, tandíjunkat pedig a minimális 150-154 ezer forintos összegre szabtuk” – közölte Dr. Szabó Imre. A professzor ugyanakkor megjegyezte: a szülők anyagi áldozatvállalásának kétségtelenül növekednie kell. Dr. Szalay Gyula szerint a Diákhitel 2 és az utófinanszírozás lehetősége jelenthet megoldást, akár a támogatottak számát érintő folyamatos redukció megmaradása mellett is. Az utófinanszírozásról január elején döntött a vezetés, és arról az egyes karok vezetőit levélben értesítették. Ennek értelmében azon jogászhallgatóknak, akik vállalják, hogy a későbbiekben a közszférában helyezkednek el, az állam átvállalná a képzésre felvett hitelét. A lehetőség pontos feltételeit a kormányzat ebben a tanévben dolgozhatja ki, bevezetésére ez év szeptemberében kerülhet sor.
Hogy miként befolyásolhatja a hallgatóság összetételét a kormány intézkedése, Dr. Szabó Imre elmondta: Szegeden eddig is csak 50-80 állami pénzen tanuló diák volt évfolyamonként, így csekély mértékű lesz annak a tendenciának a növekedése, hogy a vagyonosabb szülők gyermekei ülnek majd az előadásokon. „A jó képességű, felkészült fiatalok persze most már nagyobb eséllyel csúsznak le az ingyenesség lehetőségéről” – tette hozzá. „Természetesen az SZTE-t sem érinti jól az intézkedés, de valószínűleg továbbra is elég joghallgatónk lesz; mi ugyanúgy folytatjuk tovább” – közölte a dékán. Hozzátette: „merem remélni, hogy ez a támogatási arány nem marad így tartósan, az ország lakosságának jövedelmi viszonyai ugyanis a közeljövőben csak álmaikban válnak olyan jóvá, hogy fizetni tudják a taníttatás költségeit”.
„Mivel hárommillió forintos diákhitelemet, és a megélhetésemet is fedeznem kell, minél előbb szeretnék elhelyezkedni, mégpedig az állami szférában” – nyilatkozta lapunknak Anikó, aki alig néhány hete vehette át jogi diplomáját a Károli Gáspár Református Egyetemen. A fiatal jogász a közszférát érintő létszámstop ellenére optimista: úgy gondolja, jogi végzettsége, felsőfokú német nyelvtudása, és másfél évnyi szakmai gyakorlata előnyt jelent majd az állásinterjúkon. Megjegyezte: azért a külföldi pályázati lehetőségeket is folyamatosan keresi. „A már tavaly tavasszal végzett jogász ismerőseim közül aki intenzíven keresett munkát, az 2-3 hónapon belül talált is” - mondta, hozzátéve: a kiterjedt kapcsolati háló e terület álláskeresőinek is nagyon fontos. Anikó ugyanakkor úgy látja, a most végzetteknek már nehezebb a helyzete, de a kormányzati kommunikáció – miszerint most elsősorban a fiatalokat várják a közigazgatásba – reményt jelent egy részük számára.