Valami változik az iszlám világában

2011. március 09. 13:20

Dominószerűen dőltek meg rövid idő alatt az arab világ különböző rezsimjei, az egyiptomi forradalom pedig óriási lökést adott a folyamatnak. Valós veszélyt jelent-e az al-Kaida? Ki következik Kadhafi és Mubarak után? Az arab forradalmakról és a közel-keleti helyzetről Maróth Miklóssal, a Magyar Tudományos Akadémia alelnökével beszélgetett a Mandiner. Terján Nóra és Baranyi Márton interjúja.

2011. március 09. 13:20
Terján Nóra

Úgy tűnik, mintha a korábban eltűrt Mubarak és a többi öltönyös arab diktátor idegenekké váltak volna saját országukban.

A muzulmán országokban mindig is jellemző volt, hogy az uralkodó réteg kívülről érkezett. Egyiptomban hosszú ideig uralkodtak idegen dinasztiák, többjük meg se tanult arabul: a modern Egyiptomot egy, a törökök által odaküldött albán katonatiszt, Mohamed Ali teremtette meg. Irakban három nagy síita tömörülés van, az egyikük vezetője perzsa. Reza Pahlavi, Irán utolsó sahja azeri tiszt leszármazottja volt, és az őt megelőző dinasztiák is török származásúak voltak. Irán legmagasabb vallási vezetője, Hamenei, aki a legutóbbi elnökválasztás idején Ahmadinezsád mögött állt, szintén azeri, vagyis török. Muszavi, aki Ahmadinezsád ellenlábasa volt, ugyancsak azeri.

Vagyis annak ellenére, hogy az arabok eltanulták a nacionalizmust Európától, egyáltalán nem homogén ez a világ.

Az iszlám sokkal fontosabb összetartó erő, mint a nemzeti érzés. Az újonnan kreált arab országokban, például Jordániában vagy Irakban, a hagyományoknak megfelelően arab uralkodócsalád leszármazottait választották királynak, míg a töretlen hagyományú országokban külföldi dinasztiák uralkodtak. Mindez nem választható el az arab nacionalizmus gondolatától, amely valamikor a 19. században született és erősödött meg. Úgy gondolták, hogy az iszlámon belül az araboknak kellene vinniük a vezető szerepet, mert az valaha az övék volt. Nem az iszlámmal szemben léptek föl tehát, hanem az iszlám tartozékaként. Az arab nemzeti gondolatot aztán fölkarolták a keresztények, akik társadalmon belüli hátrányos helyzetüket szerették volna kozmetikázni. Például a Bász párt alapítójának, Michel Aflaqnak már a neve is mutatja, hogy keresztény volt - de a nasszerizmus is ennek az oldalvizén jött létre.



Miben gyökereznek az arab világ történetében a forradalmak?



Dominószerűen dőltek meg nagyon rövid idő alatt az arab világ különböző rezsimjei, és Egyiptom óriási lökést adott a folyamatnak.





Vallási okok nem játszanak közre?


A peremterületekről alig esik szó a hírekben.

Egyiptomban a szervezők azt mondták, úgy hitték, tíz percen belül elviszi őket a rendőrség. Egyáltalán nem számoltak tömegmozgalommal, sikerrel pláne. Azt hitték, viszik őket a börtönbe, de ott is jobb helyet reméltek, mint odakinn. Egyiptomban azért lett sikeres a tüntetés, mert a politikai vezetés több hibát is elkövetett. Először is, nem küldték ki a várakozásoknak megfelelően a titkosrendőrséget tíz percen belül. Másodszor, amit csináltak, nem volt hatékony: a lovas és tevés osztag rohama arra volt elég, hogy felbosszantsa a tüntetőket, és az országot is.

Algériában a szervek határozottan léptek föl, és szétverték a tüntetőket. Marokkóban jelen pillanatban nem látszik, hogy bármiféle forradalmi megmozdulás lehetősége fennállna, de néhány évvel ezelőttig nagyon szegény ország voltak. Óriási társadalmi feszültségek vannak jelen, de a korábbiakhoz képest csökkentek. Szíriában történt sikertelen kísérlet arra, hogy tömegeket hívjanak össze. Irakban több kísérlet is történt, össze is jött egy kisebb csoport, de nem sikerült megmozdítani az országot - ott egészen más jellegű bajok vannak. A tömegmozgalom nem öncél: a példa mint kiváltó ok természetesen kell, de nem mint ok és végső magyarázat. Alternatívára is szükség van.

A spontán egyiptomi megmozdulások első és legfontosabb követelése a tagadás volt: márpedig tagadásért az ember nem szokott a barikádra menni. Amikor Mubarak lemondott, elkezdtek olyan célokat hangoztatni, amelyek lehetővé tesznek egy megmozdulást. Jelenleg azonban nincs olyan erő, amely teljesíteni tudná a követeléseiket. Mubarak iparosított, az ország nagyon fejlődött, átlagos gazdasági mutatói egyáltalán nem rosszak. Ha összehasonlítjuk ezeket a Mubarak előtti mutatókkal, azt kell mondanunk, hogy Mubarak nagyon sokat tett az országért. De ezzel csak azt érte el, hogy létrejött egy gazdag réteg, azt nem, hogy ne legyen egy olyan negyvenmilliós szegény réteg, amelyik szegénységét itthon el se tudják képzelni.



Ki következik Kadhafi és Mubarak után? Kadhafi 2 és Mubarak 2?



Nem sokat írnak az al-Kaida esetleges szerepéről, amellyel Kadhafi riogat, vagy a Muzulmán Testvériségről, amelyiktől tartanak, de nem tudjuk igazán, mit is akarnak.





A Hamász és a PFSZ is végez karitatív tevékenységet.



Milyen esélyeik vannak?



A közel-keleti béke egyik neuralgikus pontja Izrael és Egyiptom viszonya. Izrael korábban halkan Mubarakot támogatta, mostanában nemigen hallani a hangját.



Számtalan forradalom volt a történelemben, amely háborúval, expanzióval próbálta megoldani a belső feszültségeket.



Líbiában mi a helyzet?



Ben Ali lehetséges utódjáról sem tudunk semmit.




Átrajzolhatják a térképet az arab forradalmak?



Ezek szerint a forradalmak csupán a törzsfőnök személyéről szólnak?






Nem lehet, hogy csupán gesztusról volt szó?



Tehát ha a nyugat kedvében akarnak járni, az is jelzésértékű.



Kitekintett az arab világ a saját vasfüggönye mögül? Valóban arab felvilágosodásról van szó?



A változás Európára is hathat?

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ikaljan
2011. március 10. 08:22
Aki nem tud arabusul... ezt Maróth úr is megszívlelhetné. Rendben, hogy ő arabul éppen tud, viszont a társadalomtudományokról lövése sincs, márpedig éjjel nappal e kérdésben nyilatkozik. 1. Észrevehetné, hogy azok a sommás, megállapítások, miszerint "minden arab vezető tulajdonképpen törzsfőnök", egyszerűen marhaság. Szvsz 50 vagy 100 évvel ezelőtt sem volt érvényes egy ilyen megállapítás, a mai helyzetekre ráhúzni viszont egyenesen ciki. 2. Ugyanilyen marhaság arról beszélni, hogy az arab világ eddig nem érdeklődött a Nyugat felé, de most ez változik... Ez a megállapítás körülbelül Napóleon egyiptomi hadjáratáig lehetett érvényes. (ez egy picit több, mint 200 éve volt) Ezt követően a Közel-kelet története arról szólt, hogy a különböző vezetők, értelmiségiek, stb. hogyan próbálták meg szép szóval, erőszakkal bevezetni a nyugati mintákat, és hogyan próbáltak mindenféle nyugati ideológiákat importálni, és ezek az életidegen elképzelések hogyan futtatták zsákutcába az országokat. 3. Aztán itt a szép lecsengése a történetnek... az arabok sok gyereket szülnek... ja kérem, hogy Líbiában és Tunéziában már a népesség fenntartásához elegendő 2,1 alá esett az egy nőre jutó születések száma? Hogy a a demográfiai bumm Észak-Afrikában már lecsengett, és Egyiptomban is bőven leszállóágban van? 4. A Damaszkuszi nagymecset imámja pedig nem gesztust tett, mert a muszlimok szemében meglehetősen egyértelmű, hogy az ő vallásuk tagjai pontosabban betartják az imákat (ez egyébként valóban igaz is), és egyébként jámborabbnak és szavatartóbbnak is tartják magukat. (ez meg ugye két nehezen ellenőrizhető állítás) Az állítás tehát nem arra vonatkozott, hogy személy szerint ki jobb ember Isten előtt (a Korán szerint, aki hisz és jókat cselekszik - ez lehet keresztény és zsidó is, csakhogy ez nem új fejlemény, hanem olyan 1400 éves vallásetikai dogma ), hanem a jelenlevő keresztényekre tekintettel udvariasan megfogalmazta, hogy bizony az iszlám az igaz vallás. 5. "Az iszlám világában van valami változás, de hogy ez milyen mértékű és irányú, erre vonatkozóan semmilyen kutatás nem folyt" Az, hogy nem folyt, vagy Maróth úrnak derogál olvasni 20 évnél újabb irodalmat, jelentős különbség... No mindegy... nem tudom miért kell futtatni e kérdésekben Maróth Miklóst. A középkori arab filozófia történetének feldolgozásában, és az ókori hagyományokkal való összehasonlításában bizonyára nagyot alkotott (erről nem tudok véleményt alkotni), de a társadalomtudományos kérdésekhez és a modern közel-keleti folyamatok megértéséhez sem tárgyi tudása, sem releváns helyi tapasztalata, sem érzéke nincsen.
lancelotbeka
2011. március 10. 06:38
Lesz ott változás,meg demokrácia,ha az USA és csatlósai csapatokat küldenek,"stabilizálni" a helyzetet...
Nemhivo
2011. március 09. 17:30
...akármit is mondanak...az iszlám a kereszténység múltja... A szülőgépként működő, identitás nélküli nők az iszlám egyetlen "erőssége". Ezt ők is nagyon jól tudják. Azért gyűlölik a liberalizmust, mert megfosztaná őket a "szülőgépek" feletti hatalomtól. Az iszlám "tömeg" az arabok atombombája, ....ami félelemmel tölti el a nyugatot...és ezáltal zsarolhatóvá is... az olajcsapok elzáródása után is. Az állati sorban sínylődő nőknek és a nyugatnak közösek az érdekeik...ezt kéne felismerni.
szamárfül
2011. március 09. 15:44
"Kadhafi valamelyik fiának adta volna át a hatalmat, de csak a távolabbi jövőben, hiszen még fiatalember, kevesebb mint 70 éves. " van egy humora a Tanár úrnak! :)))
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!