A kerékpárnak nincs keresnivalója a járdán

2010. szeptember 01. 11:24

A Belvárosban az autóközlekedés legésszerűbb alternatívája az egyszerű, helytakarékos, csendes, olcsó és rugalmas kerékpár. Interjú.

2010. szeptember 01. 11:24
GP: Ismer-e olyan külföldi vagy más magyar városban már bevált kezdeményezést, ami kevés pénzből, kis ráfordítással Budapesten is meghonosítható, és erősíthetné, ösztönözné a fővárosiak környezettudatosságát?

Jávor Benedek: A félmilliós francia nagyváros, Lyon mindenképpen sok követendő példával szolgál Budapest számára. A város az 1990-es években ugyanazzal a problémával küzdött, mint ma Budapest; a Rhône folyó hajdani rakodópartjait a gyalogosokat kiszorító autóközlekedés vette birtokba.

A város és agglomerációja 2003-ban a folyópart 5 kilométeres szakaszának megújítására egy olyan széleskörű tervezési folyamatot indított el, amibe nemcsak bevonták a lakosságot és a különböző érdekcsoportokat, hanem a véleményüket figyelembe is vették. Az eredmény egy olyan élettel teli, zöld folyópart lett, amire a város lakosai nagyon büszkék és szívesen használják azt. A kiszoruló autók forgalmát a folyamatosan fejlesztett villamos- és metróhálózat vette át. Ebből a példából Budapest számára tanulság egyrészt a közösségi közlekedés melletti határozott kiállás, valamint a nyílt, a lakosság bevonásával megvalósuló közösségi tervezés. További példaként említjük a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés német gyakorlatát, ami jelentősen csökkenti az ártalmatlanítandó hulladék mennyiségét.

Támogatandó  – bár hazánkban kevéssé elterjedt – kezdeményezés a klímabarát települések szövetsége, vagy a helyi klímakörök létrehozása is. Ezek a kezdeményezések Angliában, Németországban már nagyon elterjedtek és bár kézzelfogható eredményük az üvegházhatású-gázok kibocsátásának csökkentésében és a klímaváltozáshoz való alkalmazkodásban még nem jelentős, mégis nagyon fontosak a helyi politika és a közösségek szemléletformálása szempontjából. Ugyanakkor a budapesti Critical Mass civil kezdeményezés más városok számára mutat jó példát. (...)

GP: Van-e konkrét programja/ígéretei a budapesti kerékpározó társadalom számára – mire számíthatnának az elkövetkező négy évben, ha Ön lenne a főváros első embere?

J.B.: A Belvárosban az autóközlekedés legésszerűbb alternatívája az egyszerű, helytakarékos, csendes, olcsó és rugalmas kerékpár, ami jellegénél fogva a legdemokratikusabb jármű. Rövid távon belül azt a szabadságot nyújtja, mint amire a gépkocsit kitalálták, de annak fölösleges túlzásai nélkül. Nem borítja fel a hagyományos utcaképet, és lehetővé teszi a szűk utcák emberhez méltó használatát.

A belső kerületek közterületeit és forgalmi rendjét a gyalogos- és kerékpáros közlekedés feltételeinek javításával alakítjuk át . Nagyjából a Dózsa György út és a budai Nagykörút által határolt területen mindenhol elvégezzük azokat a – kis költségű, de komplex szemléletet igénylő – beavatkozásokat, amelyek révén a város belső kerületei kényelmesen, biztonságosan bejárhatóvá válnak. Nem az önálló útvonalak hosszának növelésére, hanem a kerékpárral akadálytalanul bejárható terület kiterjesztésére törekszünk. Az utcákat úgy alakítjuk ki, hogy egyértelmű legyen: a kerékpár jármű és a járdán nincsen keresnivalója. A hibás és veszélyes közös gyalog- és kerékpárutakat fölszámoljuk, a kerékpárosokat a forgalomtechnikai megoldásokkal (forgalomcsillapítással, kerékpársávokkal) biztonságosabbá tett közutakra irányítjuk.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SztAhanov
2010. szeptember 02. 09:10
"Nos a legtöbb városban csak az ülhet biciklire aki levizsgázott KRESZ-ből. A rendőr megállíthatja és kérheti tőle ezt a kis papírt." Ezzel tökéletesen egyet is értek. De hála az égnek, ebből egyáltalán nem közetkezik az a blődség, amit fentebb írtál, ti., hogy a "kerékpár nem városi közlekedési eszköz". Sőt épp ellenkezőleg, nagyon jó példa arra, hogy igenis azzá lehet tenni. Azt meg végképp nem értem, miért kellene csak sporteszköznek tekinteni a kerékpárt, mert ilyen alapon tekinthetnénk csak sporteszköznek az autót, a repülőt, a hajót, akármit. Vagy ezeket tekintsük kizárólag közlekedési eszköznek, és akkor Bessenyei, Szalay meg Litkey menjen el kapálni? Ugye milyen értelmetelen?
Válasz erre
0
0
OmegaMale
2010. szeptember 01. 15:50
"A Belvárosban az autóközlekedés legésszerűbb alternatívája az egyszerű, helytakarékos, csendes, olcsó és rugalmas kerékpár." Az autóközlekedésnek a bicikli nem alternatívája. A személyi közlekedésnek lenne az alternatívája. Megint kapcsolgattál össze-vissza a filmek között... "A hibás és veszélyes közös gyalog- és kerékpárutakat fölszámoljuk, a kerékpárosokat a forgalomtechnikai megoldásokkal (forgalomcsillapítással, kerékpársávokkal) biztonságosabbá tett közutakra irányítjuk.”" Érdekes, hogy a világon mindenhol máshol vígan tekernek a bicajosok az ossztott gyalog -és kerékpárúton. Ahol pedig nincs, ott az úttesten. A kerékpársáv meg már önmagában forgalomcsillapítás. Inkább közlekedés szereplői közötti összhangot kéne javítani (pl. autós nem akadályozza a gyalogost, bicajos csak ott teker, ahol nem tilos neki stb.). A többi az megint csak libsi kötélhúzás, hogy kinek van több joga valamihez... Biztos sokan fogják a busz vagy a villamos helyett a bringát választani, különösen az idősek, ugye? Megint előjött ez a látszólag liberális alapgondolat, hogy az embereket majd Ti külső beavatkozással szabályozzátok, hogy ők akkor most mit is akarjanak... Vagyis ellehetetlenítitek a városi járműforgalmat, hogy lehessen bicajozni, mert most az a gumicsont. Mert rossz a levegő. Brühühü, teccettek volna kevesebb dízelt venni. Zöldinterjú??? Ha majd a buszok és kamionok a mesterségesen kialakított dugókban dekkolnak, akkor majd azzal a jóleső tudattal hajtod álomra a fejed este, hogy igen miattam mások elkéstek és a környezetszennyezést is növeltem a zöld ötleteimmel, de legalább *nem én voltam sk*. Jöttek volna ők is bicajjal. Egyéb hasonló szuperzöld elképzelések? "B+R" Mu-ha-ha, már látom, hogy eddig Ausztriára specializálódott bicótolvajok tapsikolnak az elképzelésnek. ui.: nekem is van bicóm és egy ideig jártam is vele melóba. Remek módja, hogy szemerkélő esőben is állig saras legyél, átázott cipővel és koszos nadrággal/lábszárral érkezz dolgozni. Ha hideg vagy meleg van, garantáltak a folyamatos légúti tünetek, vagy az izzadás, vagy a hideg miatt, vagy csak a mesterséges dugókban araszoló járművek miatt. Vagy öltözhetsz mentőcsónaknak, ez a megnyerő fellépés záloga :D. Ha messzebb kell menni, mint 5 km, nincs értelme. Ha pedig már jártál bicikliúton, tudod, hogy mindig van valaki aki lassabb/gyorsabb, ilyenkor ugyanazok a konfliktusok lejátszódnak, mint a lassabb/gyorsabb autóknál stb. Ezért aztán az egyméteres bicikiút kb. szart sem ér ott, ahol tényleg járnak sokat bicóval, ugyanúgy kialakul a dugó, a tolakodás. Többre meg csak mások rovására (autós, gyalogos) van hely.
Válasz erre
4
4
hartnesz
2010. szeptember 01. 13:40
Nyugat-Európában van helyük a járdán amit ketté osztanak.
Válasz erre
2
7
gentry
2010. szeptember 01. 13:31
Az autónak nem a bicikli az alternatívája Budapesten, hanem a kétszemélyes elektromos autó. Lehet is kapni: http://villanyverda.hu/home.html csak qrva drágák. Mert második autónak nem fog az emberek többsége kifizetni 3,5-4 millió forintot (még első számú autónak sem). Egyébként volt szerencsém élőben is látni ilyen gépet (egyik Velencei tavi strandon volt kiállítva), ha tizedannyiba kerülne, még vennék is egyet munkába járásra, de ez így nagyon drága.
Válasz erre
2
7
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!