Mint mondta: senki nem tudja megmondani, hogy a fix üzemanyagcellás hidrogénhajtás 10 vagy 20 év múlva meg tudja-e előzni majd az elektromos hajtású gépjárműveket, de úgy véli, ez a technológia meg fog maradni.
Óriási kockázat
A Világgazdaság megszólaltatta Török Zoltánt, a Raiffeisen Bank vezető elemzőjét is az ügyben, aki a kockázatokra mutatott rá, ugyanis – mint fogalmaz – „arra épül a növekedési modellünk, hogy Magyarországon exportorientált legyen a feldolgozóipari termelés, azon belül is az elektromos autóipar legyen a meghatározó”. A szakember szerint a hazánkban zajló működőtőke-beruházások, mint például a debreceni CATL, vagy a szegedi BYD-gyár óriási volumenű befektetést igényelnek, a többi akkumulátorgyárral együtt hozzávetőlegesen 7000-8000 forint értékű fejlesztés szinte kivétel nélkül mind az elektromos átálláshoz kapcsolódik, ami hosszú évtizedekre meghatározza a magyar gazdaság növekedési pályáját.
Ez pedig az elemző szerint nagy kitettséget jelent, főleg akkor, amikor éppen most bontakozik ki egy gazdasági háború a világban.
„Mivel mi erre a lóra tettünk fel, ezért ebben van egy óriási kockázat, mind rövid, mind hosszú távon” – magyarázza a portálnak Török Zoltán, hozzátéve, hogy az ország kitettsége a ciklikus autóipar iránt nagy mértékben megnőtt ezzel, nem beszélve arról, hogy a hozzáadott érték tartalmuk sem túl magas.
Hegyekben állnak a legyártott autók
Nyilatkozott a lapnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője is, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy alapvetően egy globális problémát látunk. „Az elmúlt évek sokkjainak hatására az iparvállalatok azt a következtetést vonták le, hogy akkor nem veszítenek a piacot, ha előre termelnek, azaz érdemes készletet felhalmozniuk. Csakhogy időközben kiderült, hogy a gazdasági bizonytalanságok és stagflációs félelmek továbbra is jelen vannak, ami visszafogja a keresletet.
Így most egész egyszerűen hegyekben állnak a legyártott autók, egy ilyen helyzetben pedig teljesen felesleges termelni”
– mondja a gazdasági lapnak az elemző, aki aláhúzza: a rendelésállományok és a kapacitáskihasználtság is ezért zuhan. „Egész Európában is ezt látni, Magyarországon jelenleg csak 70 százalékos az ipari kapacitáskihasználtság” – jegyzi meg.