Egész Európát anarchiába süllyesztheti Ilaria Salis: a magyarverő nő új antifasizmust sürget
„Ez egy társadalmi és politikai kihívás. Egy európai, internacionalista kihívás” – mondta az EP-képviselő.
Ukrajna lelkes ugyan, de az EU-hoz való csatlakozás nem olyan egyszerű.
„Az EU történelmi jelentőségű döntést hozott azzal, hogy a menekülteknek ideiglenes védelmet biztosít, az ideiglenes tartózkodási engedéllyel így az orvosi ellátáshoz, oktatáshoz és munkaerőpiachoz való hozzáférés is biztosított az ukránok számára. De ennél többet is lehet tenni.
Az orosz invázió felgyorsította Ukrajna EU-hoz való közeledését. Kijev hivatalosan is gyorsított eljárást kért az EU-tagjelölt országgá válás érdekében – ezt a kérést az uniós vezetők és az Európai Parlament pozitívan fogadta.
Egyre lelkesebbek az ukránok, de az EU-hoz való csatlakozás nem ilyen egyszerű. Az EU nem tagadhatja meg a bővítési politikájának alapját. Egy tagjelölt országnak továbbra is meg kell felelnie egy sor szigorú feltételnek, amelyek közé tartozik, hogy stabil demokrácia és működő piacgazdaság legyen, valamint minden létező uniós szabályt és előírást be kell építeni a nemzeti jogrendszerbe.
E feltételek gyengítése sem Ukrajnának, sem az EU-nak nem jó. Ez frusztrációt és nyugtalanságot okozna a Nyugat-Balkánon, az Unióhoz csatlakozni vágyó nemzetek egy másik csoportjában, valamint olyan országokban, mint Törökország, ahol a csatlakozási folyamat megrekedt. Ha pedig az EU Ukrajnát és a Nyugat-Balkán országait is engedné belépni, az az uniós intézményi struktúrát és döntéshozatali folyamatot is megterhelné.
Szerencsére létezik más megoldás. Az EU kiterjeszthetné az ukránok számára – nem pedig Ukrajna számára – az uniós tagság néhány alapvető előnyeit, mielőtt az ország valójában csatlakozna az Unióhoz. Az ukránok számára biztosíthatná a szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogot az Unión belül, ezzel pedig szabadon vállalhatnának munkát és telepedhetnének le az EU-ban.
Jogi szempontból az uniós tagállamoknak tovább kellene enyhíteniük munkaerőpiacot és a munkavállalók mozgását szabályozó törvényeiket, de ezt úgy kell megfogalmazni, hogy a szabad mozgáshoz való jog (de facto) vonatkozzon a most érkező menekültekre. Ezzel a gyakorlatban nemcsak az államok, hanem az egyének számára is megnyílik a lehetőség, hogy az EU-hoz csatlakozzanak.
A bővítési folyamat során az ukránok szabad mozgáshoz való jogát ugyanakkor a demokratikus konszolidáció és a jogállamiság terén elért reformokhoz kell kötni. Ha a reformok nem kielégítőek, az EU-n belüli szabad mozgáshoz és munkavállaláshoz való jog kivezethető vagy visszavonható lehetne.”