Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
Különböző filmtervekkel, forgatókönyvekkel pályáztunk már a Vajna-korszakban is, bár akkor úgy dobtak ki, mint azt a bizonyos macskát... Interjú.
„Fontos, hogy készüljenek történelmi filmek, és nagyon érdekel a Most vagy soha! című film koncepciója is, de előtte lenne itt néhány tisztázandó dolog.
Nyugodtan, nincs tabu.
Az egyik a pénz, a másik az alkotói csapat kérdése, és hogy a kettő összefügg-e egymással. Hogyan sikerült elnyerniük 4,5 milliárd forintot, a magyar filmtörténet eddigi legnagyobb támogatását?
Nominálisan ez a legnagyobb összeg, de reálértéken szerintem nem. A 2016-ban készült Kincsem című film volt eddig a legdrágább, ami közel 3 milliárd forintba került, de amennyiért hat éve még le lehetett forgatni egy filmet, annyiért ma már nem lehet. A tucatjával nálunk dolgozó nagy külföldi filmes produkciók ugyanis pár év alatt elképesztően felhajtották a gázsikat a szakmában, hogy például a díszletépítéshez használt faanyag árának drasztikus emelkedéséről ne is beszéljünk. Mi ebből az összegből ráadásul felépítjük az egyik legnagyobb díszletvárost Magyarországon, ami természetesen állami tulajdonban marad, és amit évtizedeken keresztül bármelyik angol, amerikai vagy akár magyar produkció kibérelhet majd az NFI-től, ha mondjuk XIX. századi Párizst, Londont, Prágát, Bécset vagy Pest-Budát szeretne forgatni.
Egyre körülményesebb és drágább ma már valódi belvárosokban forgatni, már csak az építészeti sokszínűség, az építészettörténeti stílusok keveredése miatt is, nem beszélve a logisztikai nehézségekről. A Nemzeti Múzeum egy részletét például kénytelenek leszünk megépíteni, dacára annak, hogy az eredeti ott áll a maga szépségében ma is.
Nem volt ott az Arany János-szobor, nem volt kerítés, sem reklámtáblák, sem üveg irodaház. Az pedig nem fordulhat elő, hogy ne lássunk egy nagytotált arról, ahogy a tízeres tömeg skandálja az ifjakkal a Nemzeti dalt. Ahogy meg kell majd mutatnunk a maga valójában az akkori Pest-Budát, vagy épp azt a jelenetsort, amikor Petőfi vezetésével sok ezer ember egy pontonhídon átkel a Dunán Budára. A leglátványosabb Netflix-produkciókkal és mozifilmekkel naponta kényeztetett szemünk a legmagasabb minőséghez szokott, ehhez felzárkózni rengeteg igyekezetbe, pénzbe és magyar kreativitásba kerül.
Hogyan zajlott a pénz odaítélésének folyamata?
Ennek van egy kőbe vésett menetrendje. Különböző filmtervekkel, forgatókönyvekkel pályáztunk már a Vajna-korszakban is, bár akkor úgy dobtak ki, mint azt a bizonyos macskát...”