Elkezdődött a szörnyű örökség, a mozgó szaunák felszámolása

2020. július 22. 15:29

Nem pökhendi válaszokat adunk büfékocsiról, hanem a megoldásért dolgozunk.

2020. július 22. 15:29
Karácsony Gergely
Karácsony Gergely
Facebook

„Ismét téma – okkal és joggal – az M3 metró klimatizálása. Én is beszéltem erről a kampányban sokat, mert a helyzet, a nyári forróságban az elviselhetetlen meleg a metrókocsikban, valóban tarthatatlan. Emlékszünk, a problémára az előző városvezetésnek nagyjából annyi volt a válasza: »hát büfékocsi ne legyen?«. Büfékocsi az nem lesz, de a megoldáson dolgozunk, kell hozzá tisztázni néhány félreértést.

Miért nincs klíma az M3-as metrón?

Mert valószínűleg egyes kormányhoz köthető érdekkörök nyomására az előző városvezetés a közbeszerzésen nem a klimatizált metrókocsikat választotta, hanem felújított orosz metrókocsikat vett. (Már az sem világos, hogy ezek valóban felújított kocsik-e.) Hogy miért döntött így az előző városvezetés, azt vizsgálóbizottság kezdi kideríteni, hogy a budapestiek sok éves kérdéseire választ találjunk.

Miért olyan bonyolult megoldani az M3-as metró klimatizálását?

Két okból. Egyrészt az előző városvezetés olyan szerződést kötött az oroszokkal, hogy engedélyük, jóváhagyásuk nélkül nem lehet a kocsikhoz hozzányúlni, mert akkor elveszne a garancia. Ha pedig elveszne a garancia, az nagyban befolyásolná a kocsik biztonságos működését, nem is szólva arról, hogy sok-sok milliárdos költséget jelenthetne a városnak. Ez az örökségünk.

A másik gond, hogy ezekbe a kocsikba klímát szerelni jelentős műszaki kihívás. Az elsődleges szempont magától értetődően a metró biztonságos működése. Mekkora lehet a klíma? Milyen nehéz lehet? Hova lehet beszerelni? Mekkora lehet a teljesítménye? Nincsenek sokan, akiknek ez a szakterületük, de a lehetséges mérnöki kapacitást bevonjuk a munkába?

Akkor most mi történik a metró klimatizálása érdekében?

Több dolog is. A BKV hónapok óta tárgyal nagy nemzetközi klímagyártó cégekkel. Közülük többel is megállapodott abban, hogy még idén, a cégek saját költségére, több metrókocsiba beszerelnek klímát. Ettől egyrészt hűvösebb lesz a metrókban. Másrészt a működés tapasztalatait jól fel lehet használni a végleges megoldáshoz. A BKV és a cégek készen állnak, egy dolog hiányzik – a fentebb említett okok miatt –, az orosz fél hozzájárulása. Ezt szóban meg is adták, de biztos, ami biztos, írásos megerősítést is kértünk. Erre várunk. Amint megjön a jóváhagyás, elkezdődik a munka.

De addig is történik sok minden az utasok komfortja érdekében:

Az M3 összes (222db) kocsijában új szellőztetést, mennyezeti ventilátorokat építenek be, ettől a szakemberek érzékelhető javulást várnak.

Az M3 felújítása során megújul az áramátalakító rendszer. Ez a hűsítés szempontjából azért fontos, mert eddig a metró fékezésekor felszabaduló hő is csak fűtötte a kocsikat. Az úgynevezett rekuperációs féküzem bevezetésével a járművek a fékezésekor felszabaduló mozgási energiát a fékező ellenállásokon nem alakítják hővé, ezáltal az utastérre gyakorolt fűtőhatás megszűnik, amely a peronokon is érezteti majd hatását.

Ezen kívül ivókutakat szereltünk fel az állomásokon, ettől persze nem lesz hűvösebb, de talán hozzátesznek ezek is a komfortérzethez valamennyit.

Elkezdődött tehát a szörnyű örökség, a mozgó szaunák felszámolása. Nem pökhendi válaszokat adunk büfékocsiról, hanem a megoldásért dolgozunk.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 166 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
balbako_
2020. július 23. 18:05
Ide süllyedt Budapest https://ripost.hu/politik/insider/elkepeszto-allapotok-budapesten-csapatostul-fekszenek-az-utcan-a-kabult-drogosok-video-2510446/
Esvány
2020. július 23. 15:27
A HVG szerint már egy évvel ezelőtt megvolt a pénz, a szándék és az elképzelés a klíma beszerelésére. A kérdés csak az, hogy az önkormányzati választások után hol és miért akadt el a tender kiírása? A költségvetésbe pedig miért nem került bele a szükséges fedezet? https://hvg.hu/itthon/20190709_A_BKV_es_az_oroszok_ujra_megvizsgaltak_es_rajottek_megis_lehet_klimas_a_3as_metro https://hvg.hu/kkv/20200226_bkv_3_as_metro_tarlos_istvan_vitezy_david_klima
doncamillo
2020. július 23. 13:12
Karácsony Gergely mondjon le!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Karácsony Gergely mondjon le!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Karácsony Gergely mondjon le!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ÚJ VÁLASZTÁST BUDAPESTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HOGY EGY ILYEN TUDATLAN OSTOBA BAROM NE LEHESSEN FŐPOLGÁRMESTER!!!!!!!!!!!!!!!
kutyauraság
2020. július 23. 12:04
Te majd négyökrös szekereket hagysz a következő városvezetésre, bónuszként meg Vágó elvtársat a metrókerék pumpáló szakértőt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!