„Klímaügyben nincs helye a mellébeszélésnek!
Negyedik kérdésünk Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszternek. Mivel magyarázzák, hogy a kormány 2030-ig 30 százalékos kibocsátás-növekedéssel számol a közlekedésben?
Tisztelt Miniszter Úr!
Magyarország teljesít a legrosszabbul az Európai Unióban a közlekedési kibocsátás-csökkentésről szóló terveket illetően – áll az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) jelentésében. A 28 ország közül Magyarország kapta a legkevesebb pontot, mindössze 13-at.
A Nemzeti Energia-és Klímaterv (NEKT) a közlekedés területén az ÜHG kibocsátások 15,66 millió tCO2e-ben való maximalizásával, a jelenlegi erős növekvő trend korlátozásával számol. Ez a 2005. évi szinthez képest 30 százalékos növekedést jelentene. A NEKT a bioüzemanyagokon és az elektromobilitást ösztönző támogatási politikán túl semmilyen konkrétumot nem említ a közösségi közlekedés fejlesztésével, a közlekedés kibocsátáscsökkentésével kapcsolatban, a kerékpáros közlekedés fejlesztése pedig még csak említésszinten sem szerepel az anyagban.
Mivel magyarázza a kormány, hogy 2030-ig 30 százalékos kibocsátás-növekedéssel számol a közlekedésben? Miért nem szerepel a célok között a közlekedés klímavédelmi célokhoz való arányos hozzájárulása, és terveznek-e ezen változtatni a NEKT végleges változatában? A közlekedési kibocsátáscsökkentést a lakosság életminőségével és egészségvédelmével összefüggő környezetegészségügyi okok is megkerülhetetlenné teszik.
Várom válaszát!”