Ez nem „cserbenhagyásos evangelizáció” – interjú a Ferenc pápa nevét viselő kávézó alapítóival
„Isten sosem fárad bele a megbocsátásba” – ha csak annyit ér el a Café Francesco, hogy ez a falára írt üzenet bevésődik a szívekbe, már megérte.
Nemrég a kormány, a hetedik Alaptörvény módosítás részeként, alkotmányba foglalta a keresztény kultúra védelmét.
„Nemrég a kormány, a hetedik Alaptörvény módosítás részeként, alkotmányba foglalta a keresztény kultúra védelmét. Korábban az Alaptörvény preambulumába is bekerült a kereszténységre, mint nemzetmegtartó erőre való hivatkozás. Ezeket a passzusokat az ellenzéki média szekuláris szempontból kritizálta, mondván, egy jogállamban az alkotmány világnézetileg – és főleg vallásilag – semleges. A felvetés bár jogos, mégsem a világnézeti részrehajlás a legnagyobb bűne a keresztény Európa dogmájának – a valódi probléma, hogy ez a világnézet a centrum országok, nem a periféria és a fél-periférián lévő Magyarország érdekeit szolgálja.
»Európában még az ateisták is keresztények« – mondta egykoron Antall József, és sokat elárul a magyar közéletről, hogy míg a rendszerváltást lassan mindenki kudarcként ítéli meg, a rendszerváltás mítoszait – így a rendszerváltás miniszterelnökének bon mots-it – örök igazságként idézik fel. Pedig a politikai gyakorlat és politikai mítoszteremtés nem választható szét: a mítosz legitimálja a gyakorlatot. Antall szavai a bukott rendszerváltás mítoszaira vallanak, miszerint a keresztény Európa, még ha ateista is, keresztény eredetétől fogva felsőbbrendű, ezért a (magyar) fejlődés egyetlen lehetséges útja az európai centrumhoz való igazodás, felzárkózás. A politikai gyakorlat szerint viszont Magyarország 1990-ben nem a keresztény kultúrához, hanem a globális kapitalizmushoz, a neoliberális világrendhez, a lefelé tartó bérversenyhez csatlakozott – ezt legitimálandó, az egykori uralkodó elit a keresztény, európai kultúrfölényhez való csatlakozásnak állította be a vadkapitalista átalakulást. Tehát Magyarország, benne Antall József tévedése kettős volt: se nem lehet egy vesztesekre alapuló gazdaság nyertesének lenni, se nem lehet egy társadalmi hierarchiát bebetonozni hivatott eszme által társadalmi kohéziót kovácsolni.
A keresztény Európa dogmája determinista természetétől fogva egy igazságtalan rendszert szolgál: nemcsak a nem-európai népeket tagadja ki a fejlődés és felvilágosodás eszméiből, szinte bármelyik periférikus országra rásüthető, hogy történelmileg, kulturálisan nem egyenlő mértékben keresztény. Hiába történelme éppen az egyetlen, amin a periférikus ország változtatni nem tud. A keresztény Európa mítoszban hívők szemében Magyarország örök késésben van; legyen az akár Koppány, akár negyven év kommunizmus, mindig lesz elég történelmi indoka arra, hogy Magyarország nem elég keresztény, ezért fejlődésének egyetlen lehetséges útja csakis az aktuális rendszerhez való igazodás.”