Az Emőke-jelenség

2017. szeptember 22. 17:03

Vitathatatlanul fontos a tananyag mennyiségének észszerű megválasztása, illetve korszerűsítése, elég nagy bajban lennénk azonban, ha Emőkéék mondanák meg, mi maradhat benne az alaptantervben.

2017. szeptember 22. 17:03
Korompay Csilla
Magyar Hírlap

„Futótűzként terjed az interneten egy szakközépiskolás lány posztja, amelyben arról ír, hogy elviselhetetlennek érzi az iskolai terheket, mert a tananyag nagy része olyan, teljesen felesleges témákból áll, mint a honfoglalás és a kovalens kötés. Az Emőke által említett »ezermillió dolog« megtanulása szerinte azért felesleges, mert vagy »kitaláció« – pél­dául a honfoglalás –, vagy sosem lesz szüksége rá – például a kovalens kötés ismerete. Ezért Emőke elhatározta, hogy saját csemetéje olyan országban fog majd felnőni, ahol »lesz gyermekkora«. Kitér arra is, »nem normális«, hogy egy tanárnak több időt kell a mások gyerekeivel tölteni, mint a sajátjaival, és az sem, hogy a diákok több időt töltenek a taná­raikkal, mint a szüleikkel. (...)

Ami a bejegyzés fő mondanivalóját, a diákok leterheltségét illeti, nos, ez a liberális oktatáspolitikusok kedvenc vesszőparipája. Vitathatatlanul fontos a tananyag mennyiségének észszerű megválasztása, illetve korszerűsítése, elég nagy bajban lennénk azonban, ha Emőkéék mondanák meg, mi maradhat benne az alaptantervben. Az általa hozott két példa tulajdonképpen remek ellenpélda. Hiszen a magyar történelem ismerete – akár úgy is, hogy tanórán kitérnek a vitatott pontokra – elvárható bármely magyar embertől, a kovalens kötés témája viszont az ellenzéki retorikában tapasztalható óriási ellentmondásra világít rá. Miközben ugyanis folyamatosan radikális tananyagcsökkentést követelnek, ezzel párhuzamosan támadják a szakképzés megerősítését, arra hivatkozva, hogy szakbarbárok országává válunk. Ám, ha elfogadhatatlannak tartják a gyerekek korai orientációját, akkor nem ellenezhetnék azt sem, hogy a tanulók minden területen megszerezzék az alapismereteket, hogy eldönthessék, mi érdekli őket igazán, vagy esetleg tudjanak irányt módosítani. Márpedig a kovalens kötés fogalma a kémia alapjaihoz tartozik, akár tetszik Emőkének, akár nem. Ő egyébként kereskedelmi szakközépiskolába jár, érthető, hogy nem vonzódik a kémiához, viszont, ha kivennék a tanrendjéből, az ugye a szakbarbárságot jelentené – már, amennyiben az ellenzéki vádakban csöppnyi következetesség is lenne.

Összességében mégis úgy tűnik, hogy Emőke és a most éppen őt vállukra emelők szerint (amúgy azóta Emőkének elege lett a vállra emelésből, törölte posztját) legjobb lenne semmit sem tanulni, mert ha mégis szükség lenne valamiféle ismeretre, azt könnyedén meg lehet találni az interneten. Világos: Emőkééknek két nagy ellenségük van. Az egyik a kovalens kötés – ami nélkül sok minden más mellett szétesnének a vízmolekulák és így az Emőkék is. A másik az áramszünet.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 107 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2017. szeptember 26. 16:21
A mostani iskolarendszernek van egy olyan alapvető hibája, amit ahhoz lehetne hasonlítani, hogy úgy akar megtanítani főzni, hogy leültet a tévé elé, és éjjel-nappal muszáj nézni a főzőműsorokat (számon is kérik, mit jegyeztél meg belőle); és totális káosz és zűrzavar lesz a fejedben tőle, de főzni azt garantáltan nem fogsz tudni. Van egy sokkal hatékonyabb módszer, amikor a gyakorlatban megtanulsz elkészíteni pár tucat ételt, és ezzel boldogulsz is, és máris tudsz főzni. Na igen; de emiatt szinte biztos, hogy meg is elégszel ennyivel, és nem fogod új ételek elkészítési módját megtanulni. Egyszerűen lezársz, és neked elég annyi, amennyit tudsz, a többivel hagyjanak békén. Az ilyen felfogással egy stabilabb életet lehet élni, magabiztosabb lehet valaki abban, hogy amit tud, azt biztosan tudja; de ilyen életmód mellett feneketlen ostobaságnak tűnik az, amit az illető nem tud. Olyan nincs is, az hülyeség; nem is szabad eltérni a jól beválttól. A tévében szerzett ismeretektől csak úgy zúg valakinek az agya, teljes lesz benne a káosz és a csömör, talán ő is azt képzeli, tud főzni (miközben nem). Ennek egy előnye van - ha később tényleg megtanul főzni, mindig nyitottabb marad afelé, amit még nem tud. Nem fogja azt gondolni, hogy pl a csiga nem étel, mert már tudja a tévéből, hogy vannak helyek, ahol bizony az.
Csomorkany
2017. szeptember 26. 13:11
És még egy órarend: http://www.nlcafe.hu/ezvan/20160920/iskola-tulterhelt-diak-kozoktatas/ 6-7 óra, mi?
kaszandra
2017. szeptember 23. 21:26
Egy iskolai tanóra ideje már nagyon régóta 45 perc.
Teréz A Piréz
2017. szeptember 22. 23:27
Hát, úgy látom, nem sok hozzászólónak lehet itt általános iskolás korú gyereke, ha a többség Emőke "lustaságán" élcelődik... Az első osztály elvégzése utánig abban az illúzióban éltem, hogy az auti gyerekemmel egy SNI-seknek létrehozott alapítványi iskolában kimaradhatunk a túlterhelés nevű förtelmes hungaricumból (szintén elsős unokatesója 96! oldal házi feladatot kapott a nyárra...). Aztán megkezdődött a második osztály: házi feladat naponta legalább négyféle könyvből-munkafüzetből, mindegyikből minimum egy-másfél oldal, oldalanként négy-öt feladat, vagyis kábé húsz feladat délutánra. Ez nettó két-három óra tanulást jelent délután egy HÉTÉVES autista gyereknek, akinek az alapproblémája a legtöbb osztálytársához hasonlóan, hogy a figyelme és a terhelhetősége átlag alatti. Mindezek miatt egy olyan iskolába hordom napi két órás utazással a város másik végébe, ami ezt elvileg figyelembe veszi, és különben a budapesti lista alsó harmadában kullog. Milyen lehet akkor egy átlagos, neadjisten egy elit általános iskola? A minap az osztályfőnök egy dörgedelmes e-mailben rótta meg a szülőket, hogy sok a hiányos házi feladat, és vegyük tudomásul, hogy a gyerek magasabb osztályba lépése múlhat rajta, ha nem foglalkozunk vele rendesen. ÁLTALÁNOS ISKOLA MÁSODIK OSZTÁLYÁBAN. Nekem pedig minden áldott nap gyomoridegem lesz, mikor megérkezik a házi feladat az osztály facebook-oldalára, hogy sikerül-e aznap átvernem a gyereken úgy, hogy este fél tízkor ágyba kerüljön. Életemben először fordult meg a fejemben, hogy jobb lenne külföldön...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!