Tudomány és hit – széljegyzet a lombikvitához

2017. szeptember 06. 09:21

Még a Galilei per is arról szólt, hogy az Egyház a tudományosságot védelmezte Galileivel szemben.

2017. szeptember 06. 09:21
Hodász András
Hodász András
777

„Még a Galilei per is arról szólt, hogy az Egyház a tudományosságot védelmezte Galileivel szemben, aki nem tudta minden kétséget kizárólag bizonyítani elmélete helyességét, viszont megfelelő vehemenciával követelte, hogy az Egyház nyilvánosan adjon igazat neki.

Szóval felejtsük már el, hogy az Egyház ellene lenne a tudományos fejlődésnek, hogy a hit és a tudomány kizárják egymást! Számtalan egyházi iskola és egyetem a világon a puszta létével tesz tanúságot az ellenkezőjéről.

Egy dolgot viszont valóban ellenez az egyház: hogy a tudomány nevében bűnt kövessünk el. Ez az, ami ellen felemeli a szavát. Ugyanis pusztán azért, mert valamit képesek vagyunk megtenni, még nem biztos, hogy meg is tehetjük. Az atomhasadást például használhatjuk áramtermelésre, ezáltal pl. városok világítására, de ugyanezt a tudományos felfedezést atombomba gyártására, és városok lerombolására használni – azt hiszem ebben egyetérthetünk – már bűn.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 96 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2017. szeptember 07. 00:29
A tudományos elit támogatásánál még fontosabb szerintem a kereszténység által fenntartott iskolarendszer. Ha egy országban van keresztény és muszlim terület is (ilyen például Nigéria), akkor elég jól láthatóan elkülönül a két országrész az iskolarendszer tekintetében, természetesen a keresztény országrész javára. A másik ilyen terület, amit kapásból tudok, a pápuák által lakott sziget, aminek nyugati fele a jórészt muszlim Indonézia része, és a pápuák közt "vígan" folyik a törzsi háborúskodás; a keleti rész önálló, itt az iskolák nagy részét különböző keresztény egyházak tartják fenn, és előfordulhat olyan eset, hogy a nagypapa még kőkorszaki körülmények között él, de az unoka már kereskedelmi repülőt vezet. Ennek - mármint az oktatás támogatásának - összességében nagyobb jelentősége van, mint az elit tudományosságnak; mert néhány egyetem mindenhol van, minden muszlim ország is nyilván fenntart egyetemet, de a lakosság egészét tekintve mégis iskolázatlanabbak. Az oktatásnak pedig nem csupán annyi haszna van, hogy megtanítja a konkrét tudást. Emellett megtanít egyfajta életszemléletet is. Azt, hogy a világ sokkal több, mint amennyit én látok és felfogok belőle; azt, hogy jóval előttem és jóval távolabb tőlem is rengeteg érdekes dolog történik, nem én vagyok a világegyetem középpontja; megtanít arra, hogy a tanárok mindig sokkal többet tudnak, mint a diákok, és ajánlatos elismerni a tudásukat, tehát megtanít tekintélytiszteletre (jó esetben); megtanít rendszerességre, a jutalmazás és ellenőrzés fontosségára; megtanít arra, hogy egy eredményt fokozatos előrejutással lehet elérni, nem egyetlen pillanat alatt. Tanít fegyelmezettségre, alázatra, engedelmességre. Összességében olyan jellemformáló erővel bír, amit nagy kár volna nélkülözni. A bibliai tanítványság lelkületéhez is csupa olyan jellemző kell, amit általában az iskolarendszer gyakoroltat; ezért is nagyon összepasszol a kereszténység és az oktatás. Én azt vettem észre, hogy aki csak úgy "beesik" a kereszténységbe, az szinte biztosan akkor jut döntésre, amikor épp tanul - mert ez az a lelkiállapot, amikor nagyon nyitott és alázatos, behódoló. Akit pedig belenevelnek, az szó szerint megtanulja, mert nála is pontosan a tanulás időszaka és lelkiállapota az, ami a legtöbbet számít. Valóban nem véletlen, hogy ahol megjelenik a kereszténység, ott azonnal megjelennek az iskolák is; én is például olyan gimnáziumba jártam, amit még István idejében alapították szerzetesek, na persze nem gimnáziumnak, de a története folyamatos volt az évszázadok alatt. A jó és rossz tudásának fájáról evés is szerintem azért volt bűn, mert Éva ezzel a tanulás hosszas időszakát akarta megspórolni, és nem azért, mert önmagában a tudás elvetendő volna. Csak a módja nem mindegy, milyen. A legális út a fokozatos tanulás, tanítványság, ami egyben a jellemet is edzi. A hamis út pedig az okkult "beavatás", amikor csak úgy ráöntenek valakire vmilyen tudást, amit még csak nem is ildomos továbbadnia. Minél szűkebb körre korlátozódik a tudás, annál kevésbé életképes - és minél nagyobb a merítés, annál több tehetség és jó ötlet fogja gazdagítani az össztudást. Például Trianon után Klegelsbergék elképesztő módon felfejlesztették a közoktatási rendszert, és mi lett az eredménye? Egy rakás Nobel-díjas tudós!!! Ez nem csak úgy a semmiből jött, hanem az általános oktatási rendszer erősségéből.
Burmin
2017. szeptember 06. 16:57
Azt gondolom HA is mismásol és nem meri letenni a voksát. Kár. De legalább tesz néhány lépést. Veres püspök meg ex cathedra kijelent. Sajnos. Most amikor ekkora baj van...ha nincs gyerek nincs iskola, templom. Igaz ?
Gyéressy Károly
2017. szeptember 06. 14:26
"és ha nem jött volna közbe a reformáció, Európát a katolikus egyház a Közel-Kelethez tenné hasonlóvá. " Pihenj egy kicsit, mert tovább fog romlani állapotod!
korty
2017. szeptember 06. 13:14
a bibliában nálunk van újszövtség is: pl. Jn 13, 34-35
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!