A 7. cikkely és a nagy európai képmutatás

2017. július 03. 10:51

Az európai demokráciákban közös pont, hogy egy mégoly népszerű párt uralmát is komoly intézményi ellensúlyok korlátozzák.

2017. július 03. 10:51
Schiffer András
Schiffer András
Azonnali

„Kezdjük a leltárt rögtön a legfontosabbal, az összképpel! Abban tudniillik a magyar kormánynak rendíthetetlenül igaza van, hogy önmagában a magyar választási rendszer, önmagában a magyar alkotmánybírósági jogállás – és így tovább – egyáltalán nem példa nélküli Európában, és ezért önmagában egyik sem sérti a 2. cikkelyt. Léteznek jól működő európai demokráciák a magyarnál sokkal aránytalanabb választási rendszerrel, vannak Európában a magyarhoz hasonló úgynevezett unitárius (vagyis nem szövetségi) államok egykamarás parlamenttel, vannak, akik szűkebbre, míg mások tágabbra szabják a közvetlen demokrácia lehetőségeit, vannak jól működő európai demokráciák örökletes monarchiával, vagy – a magyar megoldáshoz hasonlóan – közvetetten választott államfővel, sőt: alkotmánybíráskodás nélkül is.
 
Az európai demokráciákban azonban közös pont, hogy egy mégoly népszerű párt uralmát is komoly intézményi ellensúlyok korlátozzák: vagy a tagállami, lokális autonómia, vagy egy felsőház, államtanács, vagy a nép, egy speciális parlamenti többség, elektori testület által választott, esetleg örökletes, de semmiképpen sem az aktuális kormánytöbbségtől függő államfő, vagy a közvetlen demokrácia széles eszközrendszere, vagy az arányos választási rendszer és az így borítékolható alkukényszer, vagy egy erős alkotmánybíróság. Esetleg ezek együttesen, valamilyen keverékben.
 
Magyarország hagyományosan unitárius állam, egykamarás parlamenttel. A nemzeti cinizmus rendszere az önkormányzatok gazdálkodási önállóságát felszámolta, törvényességi ellenőrzésüket felügyeletté erősítette, a megyei önkormányzást kiüresítette. Az új alkotmányjogi környezetben a közvetlen demokrácia lehetőségei – ide értve a kötelező hatósági eljárási és jogszabály-előkészítési egyeztetéseket is – durván beszűkültek, a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés intézményei gyakorlatilag megszűntek.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agricola
2017. július 04. 10:42
Az Alapító Atyák mindenkin túl akartak tenni önkormányzatiságban. Svédország megelégszik 300 önkormányzattal, míg nálunk tízszer ennyi van Részlet egy hozzászólásból: "A nem egész 3200 önkormányzatból 1046 500 fő alatti településen, 678 500 és 1000 fő közöttin van. Azaz az önkormányzatok több mint fele 1000 fő alatti községekben működik. Igaza van az elsőnek, hogy ez rengeteg. Ráadásul eszméletlen pazarlás. Mi 900 fő alatti községben lakunk, a jegyzőn és a polgármesteren kívül az önkormányzati irodában "dolgoznak" 10-en, és ebben nincsenek benne a takarítónők és az egyéb önkormányzati alkalmazottak."
hátakkor
2017. július 03. 22:17
"Az európai demokráciákban közös pont, hogy egy mégoly népszerű párt uralmát is komoly intézményi ellensúlyok korlátozzák." András, hát nem a nép van uralmon, hanem párt? Hogy áll az LMP? Népszerűségben, uralomban..
Qsza
2017. július 03. 18:59
Sifikém, a NER előtt nem az önkormányzatok, sem az (alkotmány)bíróság, sem a köztársasági elnök, de főleg nem a civil szervezetek voltak a mindenkori hatalom ellensúlyai, hanem a potens és kormányképes ellenzék, amely a következő választásokon potenciálisan leválthatta a kormányt. Lényegében ez az egyetlen elem változott, hiányzik.
catalina9
2017. július 03. 15:33
álságos duma....Soros fellépése óta Schiffer András gyűjti a holdudvart. No nem az LMP-nek, hanem Sorosnak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!