Petíció, az értelmiség ópiuma

2017. április 10. 11:51

A Dreyfus-ügytől a Charta ’77-ig terjed az az időszak, amikor az európai értelmiség megszólalása számított. Ez azonban manapság már nincsen így.

2017. április 10. 11:51
Békés Márton
Békés Márton
Látószög

„Itt van az a pont, ahol több kérdést is fel kell tennünk:

1. November 11-étől március végéig mi (nem) történt? Miért kellett több mint négy hónapot várni, hogy a nem különösebben súlyos, belső munkahelyi vita napvilágra kerüljön?

2. A négy érintett közül miért csak egy ember, nevezetesen Ungváry Krisztián élt panasszal az eljárás ellen, aki ráadásul jelenleg nem a – munkahelye profiljába tartozó – forradalom és szabadságharc hőseinek azonosításával, hanem egyik cikke tanúsága szerint a Budapest 1944/45-ös ostromában részt vevő SS-tisztek kilétével foglalkozik. Továbbá: ezek szerint a másik három személy jogosnak tartja a fegyelmit?

3. Nem tudjuk meg, hogy kinek szól a tiltakozás, hacsak nem a Történelem Ítélőszéke a címzett, amint ez az értelmiség esetében többnyire lenni szokott. Nyilvánvaló, hogy ez a szándékos slendriánság vezetett a hírversenyben egyébként kérészéletű aktus sajtó általi tudatos félreértelmezéséhez. Az OSZK munkatársait ugyanis az intézmény vezetője, Tüske László rótta meg, aki viszont nem sietett a közvéleményt tájékoztatni, amint ez a kialakult helyzetben különben elvárható lehetett volna.

4. A petíció állításával szemben az osztály munkatársai korántsem csak szakmai kérdésben nyilvánítottak véleményt, hanem ezen jócskán túlmenően az egész ’56-os Emlékévről nyilatkoztak kritikusan. Mindez azért problémás, mert az Emlékbizottság állandó tagja Tüske László és az általa képviselt nemzeti intézmény; és ezért visszás, hogy az utóbbihoz tartozó munkatársak elmarasztaló véleményüknek adtak hangot, ráadásul mindenféle egyeztetés nélkül. Ki tud mutatni olyan munkahelyet, ahol ezt az inkorrektséget eltűrik?

5. Végezetül: a morális felháborodásukat mértéktelen szavakkal kifejezők az erkölcsi nyomásgyakorlásba kezdés előtt feltették-e maguknak azt a kérdést, hogy vajon az 1956-os Intézet munkatársai etikusan viselkedtek-e?

A fentiek érvényben hagyása mellett érdemes egy pillantást vetni a választott módszerre is, hiszen a petíciózás, nyíltlevél-szerkesztés és aláírásgyűjtés az értelmiség politikai nyomásgyakorlásának jól ismert eszköze. Hogy az értelmiség hatalomra kerülése milyen következményekhez vezethet, azt nemcsak a »liberalizmus« fogalmát egyszer és mindenkorra lejárató »filozófus (kis)királyok« honi kudarca bizonyítja (ld. SZDSZ), hanem Proudhon óvása is jelzi, amely úgy hangzik, hogy ha nem vigyáztok, »majd megtudjátok, milyen az a forradalom, melyet ügyvédek indítanak el, művészek visznek véghez, regényírók és költők vezetnek.« Jogos a gyanakvás, hiszen a XX. században bőséges tapasztalat gyűlt össze az „értelmiség terrorizmusáról« (Jean Sévilla).

A Dreyfus-ügytől a Charta ’77-ig terjed az az időszak, amikor az európai értelmiség megszólalása számított. Ez azonban manapság már nincsen így: különböző politikai és kulturális okok miatt az »írástudók« többé nem birtokolják a valóságértelmezés monopóliumát, következésképpen demonstrációik sem bírnak jelentőséggel. Ezt persze az aláírók is tudják, ezért igazi céljuk nem is a nyomásgyakorlás, hanem önnön identitásuk megőrzése. Azzal, hogy a liberális értelmiség (bár ebben a kontextusban e jelzős szerkezet nem több felesleges szószaporításnál) időnként körbe rajzolja magát, nem tesz mást, mint bizonyos ügyek mentén újra és újra megerősíti és igazolja saját közösségét. A cél tehát nem a tiltakozás vagy a nyomatékadás, hanem a csoportkohézió megerősítése.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tango47
2017. április 10. 16:31
Ha valaki az Állam csecsén csüng (állami intézménytől kapja a fizetését), az nem árt, ha tájékozódik, először önnön szerepének fontosságával-, (pótolhatatlanságával), valamint vélemény-nyilvánításának korlátaival kapcsolatban (Lásd: Klaus Mann Mephisto-ját!). Ne higgyék el, hogy ők már mindenhez mindenkinél jobban értenek, arra itt van nekünk Szél Bernikénk.
drkovax
2017. április 10. 14:44
Úgy érintőlegesen egy vers jutott az eszembe. Nagyon régi, de már akkor leírta ezt a mai "értelmiséget". Baranyi Ferenc - Rebellis '77 Lehetőleg babér s tövis egyszerre jusson koszorúban, kidomborodni nékem is legyen szabad - de homorúan! Ülepemre úgy verjenek, hogy rosszul vállamnak se essen, tenyerén hordozzon, kinek tenyerét többször átszögeztem. Jöhet egy kis mellőztetés - de Kossuth-díj legyen a vége! Utam vezessen tejjel és mézzel folyó száműzetésbe.
1000bocs
2017. április 10. 14:03
"A Dreyfus-ügytől a Charta ’77-ig terjed az az időszak, amikor az európai értelmiség megszólalása számított. " Igen, a Dreyfus ügynél kezdődött az egyetemekre, szalonokba befogadott és bekerült, egyre jobb állásokat elfoglaló és természetesen az újságíró és művészéletben is teret nyerő zsidóság hagyományos taktikájának a nem zsidókkal szembeni bevetése: - a hiszti. Az az "arabos" sivalkodás, a cigányos handabanda, amikor a "minél nagyobb zűrt és bajt csinálunk, annál hamarabb engednek nekünbk és az lesz amit mi akarunk" művészete. A pofátlanság, a szemedbe gátlástalanul belehazudó cigánykodás nyert teret az "értelmiség" körében. A körmondatokban félremagyarázó, témát váltó hasbrázás, a kötözködés és sivalkodás, a vitapartner kényelmetlen helyzetbe hozása a tények megvitatása helíett. Köszönjük a szerzőnek, hogy erre az európai és civilizált embernek annyira idegen cigánykodásra felhívja a figyelmet, és rögtön el is helyezi az időkereteit, hiszen a zsidók emancipációja előtt, amivel a zsidó fiatalokat kiszabadítottuk a saját vezetőik szellemi gettójából, ezt a fajta hálás köszönetet a részükről még nem ismertük. Ezt a zsarolós hisztit ma chartázásnak hívják, és ebben teljesedik ki a ballib ételem - igaz hogy nincs igaza, de már rég egy csökött érzelmi síkon mozog az egész ideológiai oldaluk. Kb. mint egy másfél éves gyerek: neki mindig igaza van, ha pedig ezt valaki kétségbe meri vonni a dühöngés az érv, majd ha megkapja amit kizsarolni akar meg is nyugszik rögtön. Nyomorult és degenerált "értelmiség" ez, ráfér hogy kihaljon és jöjjön helyette valami valós, valami reális, valami ésszerű.
Poszata
2017. április 10. 13:24
"A cél tehát nem a tiltakozás vagy a nyomatékadás, hanem a csoportkohézió megerősítése.” Igaz. Erről szól minden marginális vagy kisebbségi csoport -az antiszemitizmust, iszlamofóbiát de akár keresztényüldözést kiáltók- hisztije is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!