Földrajzból felmentve

2016. április 23. 10:26

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tervei szerint a következő tanévtől nem szakközépiskolák, hanem úgynevezett szakgimnáziumok működnének, s ezekben a természettudományos tárgyak oktatását drasztikusan visszanyesnék.

2016. április 23. 10:26
Pápay György
Magyar Nemzet

Az említett videóhoz hasonló gyorsasággal terjedt a napokban a hír, miszerint a kormány a földrajzoktatás háttérbe szorítását tervezi. Hamar meg is születtek az első viccek: nyilván azért tenne így a Fidesz, hogy az országot a jobb megélhetés reményében elhagyni készülő fiatalok ne tudják majd, merre keressék Londont. A helyzet ennél persze valamivel összetettebb, de rózsásnak – hacsak nem törjük további olcsó poénokon a fejünket – így sem nevezhető. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tervei szerint a következő tanévtől nem szakközépiskolák, hanem úgynevezett szakgimnáziumok működnének, s ezekben a természettudományos tárgyak oktatását drasztikusan visszanyesnék. Így a diákok csak azt a tudományterületet tanulnák, amely választott szakmájukhoz elengedhetetlenül szükséges: a leendő gépészek fizikát, a vegyészpalánták kémiát, míg a földrajz maradna az ifjú turisztikai szakembereknek. A kereskedelmi pályára készülők fejét pedig nem is tömnék ilyesmivel, hogy jusson elég hely a nyelveknek.

Tehát nem arról van szó, hogy a szakközépiskolák innentől jobban hasonlítanának a gimnáziumokhoz. Épp ellenkezőleg: a szakgimnáziumokban még kevesebb közismereti tárgyat oktatnának. Ami azt jelenti, hogy az elsajátított ismeretanyagot tekintve tovább nyílna az olló a gimnáziumi és a szakoktatásban részt vevő fiatalok között. Az utóbbinak persze elsődleges célja, hogy szaktudást nyújtson, de mint a szakgimnáziumok esete is mutatja, nem kell sok ahhoz, hogy a »szak-« előtagból fosztóképző legyen. Elég annyi, hogy megváltozzanak a piaci igények, és az egyetlen vágányra állított fiatal ott találja magát a semmiben. Ki venné a bátorságot, hogy előre megmondja, hány szakemberre lesz szükség négy év múlva egy adott területen? És ki venné ahhoz, hogy hazárdjátékra kényszerítsen tizenéves gyerekeket: vagy bejön a számításod, és lesz munkád, vagy ott maradsz aprópénzre váltható – pontosabban más valutára rugalmasan konvertálható – tudás nélkül? Persze ha nincs szakmunka, még mindig ott a közmunka. Ez is egy értelmezése a közoktatásnak.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 92 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko_jobbos
2016. április 25. 07:49
Mindig azt halljuk, hogy reformok szükségese. Hát itt van. A reform = változás. Igen, lecsökkentjük a munkanélküli segélyt, egykulcsos adót vezetünk be, családi adókedvezményt, és az iskolákat is átalakítjuk. Nyugati életszínvonalat szeretnének, de erőfeszítés és változtatás nélkül, mert megérdemeljük. Hülyék. Erőfeszítés nélkül még szalagmunkára sem jutsz be. Egy ismerősömnél pl. megnézték, hogy meg tud-e fogni egy ceruzát! Mert soknak olyan eldurvult a keze, hogy nem tud megfogni egy alkatrészt, amit a szalagon gyártanak. Ennyit a földrajzról.
bunko_jobbos
2016. április 25. 07:46
Menjetek már el Svájcba. Ott kb. 10, de max 14 éves korban eldől, hogy mi lesz belőled. Aztán lehet küzdeni, mint malac a jégen, hogy te nem esztergályos, hanem atomfizikus akarsz lenni. Ennyit a mobilitásról meg a szabadságról meg a jólétről. Majdnem független fogalmak. Földrajzból meg középiskolában nem azt tanulják, hogy hol van London, hanem azt, hogy milyen barnaszenet hol a f*szomban bányásznak. Elengedhetetlenül fontos tudás egy esztergályosnak.
1istvan
2016. április 24. 09:11
aki le bír írni ekkora marhaságot, az de tényleg! ne akarjon beleszólni az oktatás kérdéseibe!
Sötétbenbújkálóellenforradalmár
2016. április 23. 21:53
Segítek. Tiszti és szakmunkásképző gimnázium.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!