Hatalmas üzlet a láthatáron, rengeteg magyart érint
Szerdán bejelentette a német Zalando, hogy 1,1 milliárd euróért felvásárolja riválisát, az About You-t.
Nem egy olyan, nagyjából egységes ideológiai vonal mentén működik, mint anno a szovjet propaganda: az orosz információs hadviselés valódi célja ugyanis nem a meggyőzés, hanem éppen hogy az elbizonytalanítás.
„Ezeknek a narratíváknak még csak nem is az a fő üzenete, hogy megerőszakoltak-e a bevándorlók valakit vagy sem; hogy szállított-e Magyarország harckocsikat az ukránoknak vagy sem; hogy az ISIS-t támogatja-e Törökország vagy sem. A fő üzenet, amelyet ezek tudat alatt kalapálnak az elért közönség agyába, hogy
A nyugat gyenge;
A demokrácia haszontalan és rossz;
Amerika nem szövetséges, hanem csak kihasználja Európát;
A nyugat dekadens és értékeit elveszítette;
Az amerikai világrend az összeomlás szélén áll.
Azért nehéz kiszűrni ezeket az üzeneteket, mert eközben természetesen számtalan vitánk lehet a németekkel, jogosan fintorognak sokan az amerikaiak által támogatott TTIP szabadkereskedelmi egyezményen és az unió sem egy diadalmenet – de hogy is lenne az a mostani döntéshozatali struktúrájával? Az orosz érdek mégis érvényesül akkor, amikor tagállami kormányzatokat arra vesznek rá, hogy jelentős energiát fektessenek az unióhoz képest alternatív megoldásokba, ahelyett, hogy azt a belső dilemmák megoldására fordítanák.
Így nemcsak elveszik az energia a jó cél elől, hanem egyből egy kontraproduktív magatartási útra is terelik az áldozatokat, amely megint csak újabb konfliktusokhoz vezet, amelyeket újfent nem akarnak majd megoldani. Ördögi kör. További sajátossága az orosz információs hadviselésnek, hogy nincs pozitív agendája. Nem egy olyan, nagyjából egységes ideológiai vonal mentén működik, mint anno a szovjet propaganda: az orosz információs hadviselés valódi célja ugyanis nem a meggyőzés, hanem éppen hogy az elbizonytalanítás.
Ebbe pedig – eltérően a pozitív üzenetet közvetíteni kívánó propagandától, amelynek koherensnek kell lennie – tökéletesen belefér, hogy adott esetben egymással is ellentétes narratívákat használnak. Nem számít, ha ellentmondanak egymásnak az üzenetek, hiszen csak annál nagyobb a zavar, annál nagyobb »zajban« kellene a Nyugat üzeneteinek megtalálnia a maga közönségét. Ugyanez a logika magyarázza, hogy Moszkva miért támogat szélsőbaloldali és szélsőjobboldali szervezeteket is: a lényeg nem az ideológiai összhang, hanem »mindössze« annyi, hogy az adott szervezet, párt, mozgalom vagy Facebook-oldal legyen Nyugat- és Amerika-ellenes.”