Recrudescunt vulnera
Miért olyan nehéz a közoktatás helyzetéről írni? Mert már mindent megírtunk. Tanügyi reformot tanügyi reform követett egy negyed századon keresztül anélkül, hogy oktatási rendszerünk alapbetegségeit, szervi rendellenességeit akár csak érintette volna a politikai hajcihő, amely a régi gondokat kurzusról kurzusra újakkal tetézte.
Van-e valami újdonság most a miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt levelében? Hatalmas újdonság, igen, elszorult szívvel követem az útját: a túlterhelt és agyonszabályozott, alulfizetett és megalázott magyar pedagógusok vették maguknak a bátorságot, és szót emelnek értünk: diákokért, szülőkért, kollégákért, a tudásért, amelynek a megújítása rájuk bízatott.
Akkor szólalnak meg, amikor a legnagyobb okuk lenne a hallgatásra: fenyegető leépítések, iskola-összevonások, átláthatatlan minősítések és követhetetlen követelmények árnyékában, amit mind könnyebb megúszni annak, aki meglapul – hiszen ez már a vérünkben van. Mégis, a kezdeményezéshez egyre többen csatlakoznak, s még nem akadt szakmai testület, szervezett álcivil vagy vezércikkíró, aki rá merte volna fogni, hogy valami ne úgy volna, ahogy a kezdeményezők leírták. (Az ilyesmi persze, csak idő kérdése nálunk.)
Pedig nem mondhatjuk, hogy az oktatás felkent irányítói és tudós doktorai az elmúlt és múlni nem akaró korszakban ne tettek volna meg minden tőlük telhetőt az iskolarendszerünket sújtó betegség egyes tüneteinek kezelése érdekében – felforgató rögtönzésekben nem volt hiány. A szélsőségesen egyenlőtlen társadalmi helyzetek mérséklése helyett az iskolától követelték a megoldást – hol integráltak, hol szegregáltak (a jobb családok gyermekeinek menekülése az állami közoktatásból manapság de facto szegregáció) – s csodálkoztak, hogy rajtunk egyik sem segít. Hol odadobták a gyeplőt az önkormányzatoknak, és minden bokorban hat és nyolcosztályos középiskola nyílt, hol ellehetetlenítenek és bezárnak minden falusi iskolát, kisebb településeinket megfosztva az utolsó közösség-formáló világi kulturális intézménytől. Egyszer a piaci versenyre bízzák a tankönyv-kínálatot, s a véletlenre, hogy miféle tücsök-bogár kerül a diákok kezébe, majd visszatérnek minden állami abszolutizmus kedvenc eszméjéhez: ugyanabból a könyvből tanítsanak minden iskolában, ugyanazt, lehetőleg ugyanakkor.