Ingatag-e a magyar demokrácia?

2015. december 14. 09:48

A magyar demokrácia legnagyobb tehertétele kezdettől az, hogy pusztán a véletlenre bízta a rendszer működése során felmerülő problémák kezelését. Semmilyen érdemi megoldást nem teremtett a liberális és demokratikus igények harmonizálására.

2015. december 14. 09:48
Csizmadia Ervin
Méltányosság

Azt írja éppen 115 évvel ezelőtt a Nyugat-ban Ignotus,  hogy „ránehezedik lelkemre a dualizmus egész tragikuma. Az életöröm, a virágzás, a terjeszkedés szerkezetének volt gondolva, s most mint a töredelem, a bűnbánat, a visszaalázkodás szerkezetét prédikálják…Álljunk vissza a dualizmus talajára, hogy keményen megállhassunk, prédikálja Tisza István. Valójában negyven éven át sohasem léptünk le igazán erről a talajról, s ha állapotunk bizonytalan, az azért van, mert ez az alap ingatag”.

 
*
 
Tragikusnak talán túlzás lenne nevezni a mai helyzetet, ám az tán nem erőltetett analógia, ha Ignotus sorait a mi rendszerváltás utáni 25 évünkkel állítjuk párhuzamba. Most, amikor a migránstéma mindent visz, persze nemigen mutatkozik igény arra, hogy e témától függetlenül is ránézzünk ügyeinkre. Márpedig, ha meg akarjuk megválaszolni azt a kérdést, vajon miért következtek be akkora fordulatok, amekkorák, s miért távolodtunk el oly annyira a korai eszményektől, akkor célszerű lesz a 25 év egészére ránéznünk, s az alapokig visszamennünk.
 
Ezekről az alapokról értekezik a maga korában, 1910-ben Ignotus is. Ő több mint 40 évvel az 1867-es kiegyezés után tekint vissza az előző négy évtizedre, s azt írja: a dualizmus „az életöröm, a terjeszkedés és a virágzás szerkezetének volt gondolva”. Igazán fontos s a mi mostani helyzetünk megítélésében is segítő mondatok! Számítsuk le a terjeszkedést – szemben a néhai Monarchia birodalmi ambícióival, a 10 milliós Magyarországnak ilyen jellegű célja nyilvánvalóan nem lehetett – s kérdezzük meg: hogyan alapozta meg az új magyar demokrácia a másik kettőt, az életörömöt és a virágzást.
 
Mielőtt azt mondanánk, hogy ezek „puha” fogalmak és a politika mindig a „kemény” tényekről szól, hadd emlékeztessem az olvasót, hányszor és hányszor cáfolta már meg a tudomány ezt a megközelítést, és hányszor olvashattunk arról, hogy éppenséggel a „puha” tényezőknek (mint például a bizalom) milyen nagy jelentősége van a nyugat-európai fejlődésben.
 
Ám egy dolog, hogy mit mond a tudomány és egy másik, hogy milyen aktuális politika-felfogások határozták meg a mi átmeneteinket. Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor azt mondhatjuk: szemben a „harmadik” típusú 1945 utáni nyugat-európai demokratizálódásokkal, a mi „negyedik” típusú átmenetünk sokkal kevésbé érintette ezeket a puha tartományokat és lényegében csak a politikai intézményekre fókuszált.
 
Az egész korabeli szemléletmód azt sulykolta, hogy intézményeket kell létrehozni, s ha ezek megvannak, az már fél siker, s az garanciája a demokrácia konszolidációjának.  
 
Ily módon az életöröm és a virágzás előmozdítására irányuló eljárásmódok – mivel jelentőségüket vagy nem vagy félreismerték .- nem is lettek beleágyazva az új rendszerbe. Ily módon ami létrejött, véleményem szerint egy redukált demokratizálódás, ami élesen ellentétben áll azzal a komplex demokratizálódással, amelyen számos 1945 után demokratizálódó nyugat-európai ország átment.
 
A komplex demokratizálódáshoz egészen másfajta nyugat-európai hozzáállás kellett volna. Először is persze azt kell elismernünk, hogy egy ország demokratizálódása sosem pusztán csak belső folyamat, hanem annak van egy nagyon erős nemzetközi vetülete is. A korábbi példákkal összehasonlítva Magyarország esetét, megállapíthatjuk, hogy a magyar átmenet menedzselésébe a Nyugatnak sokkal többet és más szemlélettel kellett volna invesztálnia. Ahogyan ezt megtette az Egyesült Államok 1945 után, Németország szanálása kapcsán. A német demokratizálás ugyanis korántsem csak a „kemény2 intézményi szféra átalakítását jelentette, hanem a „puha” oktatási-közéleti szféra átalakítását is. Mindez abból a megfontolásból történt, hogy az amerikaiak felismerték: tevőlegesen be kell avatkozniuk a német állampolgárok átnevelésébe ha olyan állampolgárokat akarnak teremteni, akik fenn tudják majd tartani a német demokráciát.
 
Mindezek eredményeképpen a német társadalom már az 1960-as évekre átalakult. De vajon milyen átalakulás ment végbe e tekintetben Magyarországon? Azt kell mondanunk, hogy szinte semmilyen. Aminek persze lehet egy kommerszebb magyarázata: nálunk nem kellett „nácitlanítani”; a kommunizmus pedig a 80-as években már inkább csak tréfás, semmint húsbavágó kérdés volt. Mindezen túl persze mondhatunk egy kevésbé kommersz indokot is: a liberális demokrácia épp a 80-as évek végére kiformálódó filozófiája elsősorban az intézményekre és az emberi jogokra volt rezonáns (liberális követelmények), s kevéssé arra, hogy az intézményeken túl hogyan lehetne megteremteni társadalmi csoportok jól-létének feltételeit (nevezzük ezeket (demokratikus követelményeknek). Így aztán míg a nyugat-európai demokratizálódásokban minimum egyenrangú volt a demokratikus elem a liberálissal, addig a mi átmenetünk után olyan társadalmi-politikai szerkezet honosodott meg, amelyben a demokratikus elem (s kitüntetetten a demokratikus együttélésre szocializált állampolgár) csak nagyon másodlagos elemként jelent meg, ha egyáltalán. Éppen a társadalmi dimenzió vészes alárendeltsége miatt nevezem a magyar demokráciát „alaptalannak” és vetem fel a társadalmi kohézió hiányának problémáját is.
 
*
 
Ahogyan tehát Ignotus kénytelen volt megállapítani a dualizmusról, hogy az az első pillanattól kezdve ingatag talajra épült, nekünk is ezt kell mondanunk a mi 1990-ben létrejött rendszerünkről. Nem az a baj vele, ami benne van, hanem ami kimaradt belőle. S láttuk: számos olyan elem maradt ki, amelyek korábbi demokratizálódásokban benne voltak. Mindezt tekinthetjük „feledékenységnek” is, de helyesebb, ha azt mondjuk: a döntő elem a demokratizálódásokról vallott felfogás megváltozása, azaz a nyugat-európai szemlélet átalakulása. Míg 1945 után fontos volt, hogy jóléti rendszerek és a demokrácia fenntartására szocializált állampolgárok legyenek, addig a „negyedik” típusú átmenetnek nemigen volt jóléti ígérete (legfeljebb pár évig), s végképp nem volt szándéka, hogy csökkentse a rést az állampolgár és a rendszer között. Ily módon a magyar demokrácia legnagyobb tehertétele kezdettől az, hogy pusztán a véletlenre bízta a rendszer működése során felmerülő problémák kezelését. A legnagyobb ilyen probléma pedig, hogy semmilyen érdemi megoldást nem teremtett az egyébként természetesen nem összepasszoló liberális és demokratikus igények harmonizálására. Az elit az intézmények fenntartására, a nép az „életörömre” és a „virágzásra” koncentrált, s a kettő között egyre csekélyebb lett az átjárás.
 
A Fidesz felemelkedése ilyen háttérből értelmezhető.  Másképpen úgy fogalmazhatunk: ha nincs ez az alapokban meglévő ellentmondás, okafogyottá válik az egész Fidesz-projekt. Ezzel nem azt mondtuk, hogy a Fidesz projektje „jó” is, azt azonban igen, hogy valakinek reagálnia kellett erre a belső – és egyre súlyosabbá váló – ellentmondásra. Ez a Fidesz kétségkívüli innovációja; messze jobban eszmélt, mint versenytársai.
 
A mostani  ellenzék is akkor jár el helyesen, ha Orbán-gyűlölők gyülekezetéből a rendszerváltás egész folyamatának elemzésére képes közösséggé válik, s felismeri, hogy sajnos az általa szuper-biztosnak tekintett alapok korántsem voltak olyan biztosak, sőt nagyon is ingatagok. A folyamat megértésében ráadásul Ignotus is segít.   
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Antigoné
2015. december 14. 11:30
Ez ma már a második, a hazai baloldalnak eszmei mankót nyújtani kívánó cikk csak a Mandin. Hiába erőlködtök, fiúk, nincs fogadókészség.
Berecskereki
2015. december 14. 10:22
A kiindulási alap téves, így a hasonlattal az erre épített következtetés és érvelés hibás. A dualizmus fogalma – ahogy a dual szó tartalmazza - két egyenjogú, önálló állam szövetsége. Ebben a szövetségben fontos a „kettő” és az „önálló állam” fogalma. Magyarország esetében a dualizmus korszaka – az 1867. XII. törvénycikk figyelembevételével - 1867–1918 közötti időszak. Napjainkban azonban nem kettő önálló állam, hanem 28 állam szövetsége, megfejelve az amerikai ráhatással. Ez igaz az egyes országokra és igaz az unió 28 tagországára is. Ebből kiindulva, figyelembe véve az eddig történteket, kellene levezetni az okokat, okozatokat és levonni a következtetést a jövőre nézve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!