Brüsszelben egy torz szivárványkoalíció öltött testet – és ellenzékének legmarkánsabb vezére Orbán Viktor
Így kell gondolkodnunk az új európai politikáról. Nagy Ervin írása.
Egyszerűbben: Európa keresztény, még ha nem is tudja önmagáról. Ez a civilizációs öntudatlanság tudatformája.
„A második világháború utáni indoktrináció egy totálisan új európai kezdetről tényleg szinte tökéletesre sikeredett, s a domináns társadalmi öntudat elhitte önmagáról és elhitette önmagával, hogy civilizációs előzmények nélküli. A szekularizáció folyamata ezért tűnhet fel úgy, mint amely már nem része annak a civilizációnak, amelyből származik, sőt amely folyamat egyenesen lezárja a civilizáció folyamatát, s ekként megvalósítja a történelem végkifejletét. A civilizációs öntudatlanság számára egy posztszekuláris fordulat elgondolhatatlan, hiszen ezzel romba dőlne a történelem befejezhetőségéről alkotott posztmodern hiedelem.
Sokáig úgy is tűnt, hogy a civilizációs öntudatlanság tudatformája, az előzmények nélküliség tudata valóban képes a civilizációs folyamat végleges megszakítására. Viszont az iszlám mai megjelenése mintha éppen arra világítana rá, hogy Európa második világháború utáni domináns gondolkodásmódja, az önmagát civilizációs előzmények nélküli tudatnak feltételező tudatforma hamis alapokon nyugszik, mert nem ismeri eléggé a civilizációk természetét. Meghökkentő módon évezredek mozdulhatnak meg újra, s a tudatalattiba süllyedt civilizációs tudat épp az iszlám megjelenésének hatására újra öntudatra ébredhet. A civilizációs öntudatlanságban tehát messze nem a civilizációnak magának a végleges feloldódásáról van szó, hanem a civilizációnak egy olyan, önmagát elrejtő vonásáról, amelynek eredményeként a civilizáció mint a közösségi identitás végső kerete nem feltétlenül válik ismertté a társadalmi öntudat számára, hanem öntudatlan mélyrétegekbe ivódik. Egyszerűbben: Európa keresztény, még ha nem is tudja önmagáról. Ez a civilizációs öntudatlanság tudatformája.
Amely állítás természetesen bosszantó lehet azok számára, akik nem vallják magukat kereszténynek. Eszem ágában nincs bárkire is ráerőltetni, hogy keresztény, ha egyszer nem az. Viszont a civilizációk létének a tagadása valamely elvont egyetemesség alapján de facto nem szünteti meg a civilizációkat, hanem éppen az egymáshoz való viszonyulásukban kapnak jelentést. A keresztény jelző azért kaphat napjainkban ismét jelentést, még azok számára is, akik amúgy nem keresztények, mert viszonyszóvá válhat, s egész egyszerűen azt jelenti, hogy másokhoz képest más. Ez nyilván kikezdi a civilizációs öntudatlanság önmagába zárt tudatformáját, hiszen a máshoz való viszonyban önreflexióra kényszerít. Egyszerűen, ki kell mondani, hogy az iszlám Európához képest más, s Európa az iszlámhoz képest más. Nagyon köszönöm Hegedős Somának, hogy ezt kimondta.”